Strojenie helikalnych obwodów rezonansowych

Hej,

Kupiłem sobie jakiś czas temu radio UHF. Maxon PM150 dokładniej, produkowany też przez GE jako GE Monogram. Radio było zaprogramowane w okolicach 417-419 MHz. Chcę je przestroić na pasmo amatorskie (430-440 MHz).

Z częścią cyfrową i syntezą sobie poradziłem, tylko radio jest teraz głuche jak pień. Przemiennik, który widzę z okna, słyszy w szumach. Podejrzewam, że trzeba jeszcze zestroić obwody wejściowe, tym bardziej, że instrukcja podaje szerokość pasma 10 MHz.

Schemat płytki RF:

Opis:
Podejrzewam, że trzeba zestroić obwody T1, T2 i T3. I tu pytanie jak to zrobić. Kombinuję, żeby podłączyć sygnał w.cz. (435 MHz -- w środku pasma) do wejścia antenowego, woltomierz w.cz. do wyjścia T1 i tak kręcić, żeby uzyskać maksymalne napięcie (najpierw ustawić maksymalne napięcie strojąc jedną śrubą, potem drugą). Później to samo zrobić z T2 i T3.

Swoją drogą, na schemacie jest tabela "Band Change List", a w niej informacja, że przestrojenie z pasma A na B (A to 400-420 MHz, B to

420-440 Mhz) wymaga wymiany obwodu T6. Czemu tak? Przecież on filtruje tylko sygnał z syntezy.

Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję, czy robi się to inaczej?

Reply to
Arnold Ziffel

Hej :) To są filtry pasmowe. Tego nie stroi się na maksimum sygnału tylko na krzywą pasma przenoszenia. Bez wobuloskopu będzie bardzo ciężko to zestroić. Można to robić generatorem sygnałowym, woltomierzem w.cz. kartką w kratkę i ołówkiem. Ale to rzeźnia ;-)

Heterodynę (syntezę) przeciągnąłeś o 13MHz i prawdopodobnie wyskoczyłeś poza pasmo filtra T6. Może już na tyle mocno tłumić, że masz zbyt niski poziom sygnału heterodyny na tranzystorze mieszacza Q2.

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Dnia Mon, 28 Dec 2020 07:49:33 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

Sądzę że te filtry są sprzężone krytycznie lub lekko ponad. Bez wobulatora IMO tego dobrze nie zrobisz a prosty generator wobulowany jest zrobić łatwiej niż kombinować strojenie bez niego. I jeśli już kombinować bez niego, to woltomierz nie do wyjścia T1 tylko za wzmacniaczem, mieszaczem czy ogólnie daleko od strojonego obwodu bo będziesz go sondą rozstrajał. Widzę też tam dodatkowe indukcyjności (L1, L2) których rola zapewne wymaga uwzględnienia w procesie strojenia.

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@hooterville.invalid...

A masz jakis nadajnik ? Warto by podac jeszcze mocniejszy sygnal, i zobaczyc czy to w tych filtrach problem.

Moze nawet podac sygnal na baze Q1 lub Q2, czy wrecz antene tam podlaczyc, skoro nadajnik blisko.

Z opisu - te filtry bardziej sluza do odfiltrowania czestotliwosci niechcianych, lustrzanych. Choc wygladaja jak zwykle filtry pasmowe.

Zestroic to bez wobuloskopu bedzie trudno/niemozliwe.

Byly kiedys pomysly przerobienia glowicy TV, tej starej, analogowej, na wobuloskop. A potem byly nowe pomysly - bo chipow przybylo.

Albo poszukac dostepu ... uczelnia ? Bo kluby krotkofalarskie to istnieja jeszcze ?

Byc moze za dobrze filtruje ... no i napiecie po filtrze tez warto by sprawdzic, moze heterodyny nie przepuszcza.

Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję, czy robi się to inaczej?

Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@hooterville.invalid...

A tak swoja droga - nie ma tam jakiegos odwrocenia wstegi w tych pasmach ?

Bo te "helical filter" ... czy to takie na cewkach i rdzeniach, czy cos lepszego ?

Bo mnie tak zastanawia - obwodow wejsciowych nie chca zmieniac, czyli przekrecic sie daja, a tego od heterodyny nie da sie przekrecic ?

W dniu 2020-12-28 o 08:49, Arnold Ziffel pisze:

Filtr w obwodzie heterodyny T6 też trzeba przestroić bo ma przecież pracować na innej częstotliwości. fh = fs +(-) fp Może poziom jej sygnału bez przestrojenia jest za mały aby mieszacz poprawnie pracował? Stąd też może być mała czułość odbiornika.

Reply to
t-1

Generator szumu plus dongiel z RTL2832U.

Reply to
Pcimol

Użytkownik "Pcimol" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rsih9u$1e4r$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org...

Ciekawy pomysl ... ale masz jakis pomysl na generator szumu w pasmie

430MHz ?

W dniu 31.12.2020 o 01:05, J.F. pisze:

Może generator na 430MHz przestrajany warikapem sterowanym z generatora szumu m.cz ? ;-)

Standardowym oprogramowaniem do RTL2832U będzie niezbyt wygodnie, bo maksymalnie widać lekko ponad 3MHz pasma, a filtry mają ponad 10MHz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fed868a$0$532$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 31.12.2020 o 01:05, J.F. pisze:

Nie wiem czy to zadziala w polaczeniu z FFT.

Powinno zadzialac zwykle przemiatanie czestotliwosci, o ile okres FFT bedzie rowny okresowi przemiatania ... lub wielokrotnie wiekszy ... ale czy nie prosciej zrobic wtedy zwykly wobulator ?

W dniu 31.12.2020 o 11:09, J.F. pisze:

To taka na gorąco wymyślona propozycja :-) Ale moim zdaniem powinno zadziałać.

Jeśli okres przemiatania nie będzie w jakiś sposób zsynchronizowany z okresem FFT, to "szumienie" warikapem powinno dać podobny efekt.

Sam generator na 430MHz przestrajany o kilka % to pikuś. Problem w zobrazowaniu wyniku. Trzeba sygnał wzmocnić, przetworzyć i jakoś określić częstotliwość jakiej odpowiada każdy punkt wykresu. Czyli albo musimy kombinować syntezę albo dokładny generator znaczników.

Dongiel na RTL2832U daje nam układy wejściowe, wzmocnienie, konwersję A/D i w miarę prawidłowy odczyt częstotliwości.

Tak sobie myślę, że można dać powolne przemiatanie generatora i na analizatorze włączyć funkcję HOLD.

Kolega Pcimol podrzucił ciekawy pomysł. Pod Linuxem jest sporo fajnego oprogramowania SDR do RTL2832U razem ze źródłami. Można by wyrzeźbić jakiś wobulatorek ;-)

A idąc za pomysłem Kolegi Pcimol-a, to tu jest "szumofon" szerokopasmowy do 1MHZ do 3,5GHz za śmieszne pieniądze

Grzegorz Kurczyk

szumu? a nie lepiej kupić gotową płytkę z ADF4350/4351/MAX2870/2871, podpiąć do jakiegoś procka i z procka przemiatać a poziom na wyjściu mierzyc choćby płytką z AD8313?

Reply to
Michal

generator szumu, to na upartego jedna dioda, rezystor i jakiś scalony wzmacniacz szerokopasmowy.

P.S. cały rok pisałem odpowiedź ;-)

Dużo zdrówka i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku dla Grupowiczów.

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Odkopię trochę temat, choć z jakiegoś powodu odkopywane tematy zwykle nie mają odpowiedzi -- może kwestia czytników, które pokazują je gdzieś daleko na liście?

W każdym razie zrobiłem sobie wobuloskop -- generator VCO (kupny, o taki:

do tego generator trójkąta (ok. 30 Hz, wydumka własna) i sonda w.cz. podobna do tego:
To podpięte pod wejścia oscyloskopu w trybie XY.

Nie było żadnej odpowiedzi ze strony układu, a to dlatego, że jeden helikal był uszkodzony:

Naprawiłem go i nagle układ zaczął odpowiadać na kręcenie śrubami :)

Najpierw ustawiłem wysoki poziom na wejściu mieszacza (R27) przy zaprogramowanym odbiorze 435 MHz (kręcąc T6), potem puściłem sygnał z VCO na antenę i mierząc sygnał na bazie Q2 doprowadziłem do tego, że wyglądał mniej więcej, na moje oko, dobrze -- możliwie najwyższy poziom i szczyt w okolicach 435 MHz.

Nie wiem, czy to dobra technika, ale pomogło. Radio zaczęło odbierać, poziom sygnału się poprawił.

Teraz mam tylko problem z nadawaniem. Niektóre przemienniki otwiera bez problemu, innych -- choć słyszy je dobrze -- nie jest w stanie otworzyć. Inne radio na tej samej antenie otwiera je bez problemu nawet na dużo niższej mocy, subton mam OK, inne radio nastrojone na częstotliwość wejściową przemiennika też prawidłowo odbiera moją nośną i subton.

Co to może być? Układ nadajnika też może wymagać jakiegoś strojenia?

Tam jest podobno jakiś układ do automatycznej regulacji mocy wyjściowej, może SWR anteny mu nie pasuje (ciężko zmierzyć, bo nie mam miernika na to pasmo, ale to parapetówka, blisko okno, framuga, więc może być słabo; będę jeszcze robił testy w docelowej lokalizacji już z lepszą anteną) i bardzo redukuje moc?

Reply to
Arnold Ziffel

To jest jakaś magia magiczna, zdaje się, że "cavity resonator". Są dwa identyczne obwody zamknięte we wspólnej, metalowej obudowie. Oba składają się z pętli (kawałek srebrzanki od masy do wejścia (wyjścia)) i helisy, która jest srebrzanką, nawiniętą na rdzeniu i z jednej strony podłączoną do końcówki wspomnianej pętli (od strony wejścia (wyjścia)), a z drugiej nie podłączoną wcale. W tę helisę wkręca się i wykręca mosiężny (?) rdzeń.

Nie mam zielonego pojęcia, jak to działa, ale podobno działa i bardzo ostro stroi.

Da się, też jest tam rdzeń. Może po prostu byłoby poza zakresem? W moim przypadku rdzeń jednego z obwodów jest praktycznie całkowicie wykręcony, ale tylko tak osiągnąłem maksimum napięcia.

Reply to
Arnold Ziffel

Kiedys pokazywalem

Ale Ty masz chyba mniejsze radyjko, nie zmiesci sie :-)