Sterownik PWM do silnika DC dużej mocy

Witam serdecznie, proszę o poradę, dawno nie bawiłem sie w elektronikę, kiedys nie było tak duzych tranzystorów;) tak więc musze wykonać do własnych amatorskich celów spory sterownik, mam dwa tranzystory wielkiej mocy jeden klasyczny FUJI 1DI480A-055 (

dwustopniowy darlington 480A 550V. Drugi IGBT 1MBI600NN-060

600A 600V . Te tranzystory chciałbym zastosować do sterowania oddzielnie dwóch silników DC ( 36V ok. 200A ) . I tu pytanie jakie zastosować sterowanie bramki w obu tranzystorach tak aby mikrokontroler Atmega odpowiednio sprawnie podawał sygnał PWM ( mówimy o dwóch odzielnych kontrolerach PWM , każdy na odzielnym procesorze , tylko róznia sie typami tranzystorów mocy) Czy w wypadku tranzystora IGBT zastosowac TLP250 , a może HCPL3120 się nadaje..czy jakiś inny? Wydaje mi się, że układ z ujemnymi napięciami w bramce są korzystne dla szybkiego sterowania tranzystora. Jednak częstotliwości PWM nie muszą być zbyt duże, ważne aby nie słyszeć piszczenia;) Może jakieś schematy? A jaki układ zastosować do darlingtona mocy? Wskazane by było tez jakieś zabezpieczenie prądowe ( mam boczniki 250A/60mV) Jednak tę sprawę może załatwić oprogramowanie mikrokontrolera.

Pozdrawiam

Wiesiek Olsztyn

PS. tu link do zastosowania tego projektu:

rw

poprawiam linki:

rw

Jeju..to może teraz dobry:

rw

Przepraszam, to może tu zadziała... :

pozdrawiam

Wiesiek

Reply to
rw

nastepnym razem po prostu uzyj jakiego serwisu skracajacego linki np

PAndy

Po co? Link jest poprawny i niepołamany. Na linki ze skracaczy z reguły nie klikam - nie lubie jak na mnie coś wrzeszczy ani sieciowych wojen pomiedzy wilkołakami a wampirami.

rw napisał(a):

Moze troche nie odpowiedz na twoje pytanie, ale popatrzalem w pdf: Uce sat przy 600A - 2.8v niby rezystancja niewielka - 4,67mOhma ale moc tracona - okrutna 1680W I koszt takiego cuda dosc duzy, jak padnie - skad wezmiesz nowke? Napiecia przy jakich pracujesz sa smiesznie niskie dla tych tranzystorow, moze jednak zwykle mosfety? po 10szt IRFZ44N rownolegle i bedzie lepiej i taniej:

- prad 49A x 10

- rezystancja 22mOhmy /10

- cena ~2zl x 10 Dla pewnosci zeby nie wnikac w rownomiernosc rozplywu pradu - dac 20 szt rownolegle i spokoj :)

Reply to
BartekK

Ja stosuje IR2111 i sie nie zastanawiam niepotrzebnie.

Reply to
Kmail

po co? Ani IGBT ani darlington nie nadają się specjalnie do tego zastosowania. Potrzebujesz jakiegoś konkretnego mosfeta, bo straty na przewodzeniu w IGBT cię zjedzą, a darlington do tego będzie nieco wolnawy...

Reply to
Marek Lewandowski

> dwustopniowy darlington 480A 550V.

1MBI600NN-060

po co? Ani IGBT ani darlington nie nadają się specjalnie do tego zastosowania. Potrzebujesz jakiegoś konkretnego mosfeta, bo straty na przewodzeniu w IGBT cię zjedzą, a darlington do tego będzie nieco wolnawy...

Ale nie wypatrzyłem jakiegos silnopradowego ;) mosfeta takiego na ok 600A ( nie będe przekraczal ok. 300A ale jakis zapas wskazany) Nie bardzo wierzę w te cienko nózkowe łaczone równolegle mosfety do tak ciezkich wymagań. Prędkość ( częstotliwość) nie taka istotna , bylby nie piszczało jak w tramwaju;)) Ale może ktoś wskaże jakis fajny tranzystor do moich celów?

Wiesiek

Reply to
rw

Użytkownik "BartekK" snipped-for-privacy@NOSPAMdrut.org napisał w wiadomości news:eshat2$ha1$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Ale tutaj będzie chwilowo maksymalnie może z 300A , reszta to zapas. Myślę ,ze średnio to bedzie ok 150A więc straty mocy troche mniejsze...jakos nie mam przekonania do równolegle połaczonych , cienkonózkowych tranzystorów..to ma wytrzymac 300A?? ;) Mam takie tranzystorki , składam kontroler do silnika skuterka 2kW, 48v 50A. Zastosuje 6 sztuk Mosfetów każdy 60A max czyli 360A dla zapasu. Ale w przypadku takiego silnika co w porywach będzie miał ok 15kW ....sadze,ze trzeba dac byczy solidny tranzystor na duzym radiatorze z wentylatorem. ( u mnie radiator 300x250x100mm, wentylator od chłodnicy samochodowej , kable spawalnicze) tu nie ma żartów..to jest moc;))

pozdrawiam

Wiesiek

Reply to
rw

Te tranzystory spala sie w oka mgnieniu;)) A kilka pożadniejszych w obudowach z przykręcanymi nóżkami to wydatek ok 20-40 zł...więc cena porównywalna z jednym porzadnym tranzystorem.... Ale może sie mylę..dla mnie to tez wyzwanie:)

Pozdrawiam i dziękuję za uwagi

Wiesiek

Reply to
rw

ten akurat nie, wczesniejsze sie lamaly - dla mnie nie klopot - dla kogos moze byc klopot a sam watek wyglada dosc dramatycznie ;)

Reply to
PAndy

Użytkownik "Kmail" <kmail@wpq_bez_q_.pl> napisał w wiadomości news:eshav5$hjb$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Znam go..ale czy wysteruje bezpośrednio tego IGBT? ..a co z darlingtonem?

Wiesiek

Reply to
RW

Te tranzystory które wymieniłeś nie nadają się do tego celu. Chyba że chcesz zrobić dobry grzejnik - to wtedy tak. Stosuje się je w falownikach na napięcia 330 lub 600V Natomiast do zasilania 48V - tylko mosfety. Bez trudu kupisz na 200A w niewielkiej cenie. Zaletą mosfetów jest to że są b.szybkie i mają małą rezystancję przewodzenia Tranzystory sterujesz driverem np TLP250 albo HCNW3120 (nie procesorem !)

Leszek

Reply to
Leszek

Użytkownik "Leszek" snipped-for-privacy@spam.pl napisał w wiadomości news:esi0ov$4jg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Wiem , wiem, ze nie procesorem, to oczywiste, dlatego pytam o driver... A co do mosfetów, może jakis typ na na te 200A...chociażbym wolał jeden mocny na 600A..zapas jest potrzebny, byc moze przes sekundę -dwie będzie z 400A w obwodzie..przy ruszaniu pojazdu. A co do napięć, chciałbym aby to był sterownik uniwesalny...być może zmienię silniki na 80V..no i ryzyko przepięć, jest co prawda dioda..ale...lepiej miec ten zapas...

Wiesiek

Reply to
rw

kupiłem....spróbujmy

Ale OK cos niecos juz wiem, mam charakterystyki tranzystorów, wiem juz jakie zastosoawac drivery...trzeba spróbować. Może przynajmniej nie bedzie wybuchu;)...bo to jeden wytrzymaly na 600A tranzystor..a nie kilka na mniejsze prady...jakas niesymetria i bum;))

Wiesiek

PS. dziekuje wszystkim...nie zamykam tematu..piszcie, bardzo mi pomożecie...bo juz starzeje sie i słabo z mysleniem;))

Reply to
rw

Użytkownik "Leszek" snipped-for-privacy@spam.pl napisał w wiadomości news:esi1iu$88j$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Muszę spróbować..ale ciekawe...takie cienkie nogi tego IRFP2907...i 200A amper..ciekawe...a co z gęstościa prądu....no i jak utrzymać 25stopni celsjusza złącza...bo te 200A staje się pradem teoretycznym....No ale skoro piszą, ze tak ma..to pewnie ma, a może te nogi ze złota?? ;)...naprawde zadziwia mnie to?

pozdrawiam

Wiesiek

Reply to
rw