Sklejanie rdzeni

Panowie,

potrzebuję zrobić taki śmieszny wielouzwojeniowy dławik sprzężony o bardzo małej pojemności międzyuzwojeniowej, a toroidy są duże i się nie da ich rozsądnie szczelinować. To sobie pozwijałem toroid z czterech kształtek U9.8. Elektrycznie i objętościowo wyszło idealnie, AL=400 dzięki czterem szczelinom. Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane "na lustro" i mi się to rozlatuje przy stosunkowo niewielkim nacisku. Sklejałem cyjanoakrylowym Loctite 3090. Przydałby się jakiś agresywny klej i być może obróbka powierzchniowa ferrytu. Jakiego kleju spróbować zamiast i... czym się podtrawia ferryt?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

To się klei klejem epoksydowym.

Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni. Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego l_e albo AL.

Tylko którym? Skleiłem jeden zestaw EA3450, a drugi EA9492. Zobaczymy, co wyjdzie. Masz coś godnego uwagi z kategorii "prędzej pęknie ci serce"? Cena nie gra roli, bo potrzebuję tylko małą ilość do prototypowania.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen, czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny - jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak osiągnąc konkretną grubość.

J.F

Kompaktowy toroid o dużej l_e, który mi sie nie nasyci zbyt szybko. A na nim dużo uzwojeń o małej pojemności między nimi. Właśnie o tę pojemność tu idzie.

W skali prototypowej - mierząc AL i ściskając stosownie imadłem podczas schnięcia kleju. W większej - kalibrowane szklane kulki dodane do kleju. A grubość nie musi być bardzo dokładna, indukcyjność ma wartość minimalną, ale w górę 2x nie jest problemem. "Jakaś" szczelina jest OK, byle AL wyszło koło 300-500.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

są takie o "rozproszonej szczelinie".

A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz? Choc mi sie wydaje, ze ferryty maja duzą rezystancje, to pojemnosc do rdzenia nie zaszkodzi, a szczelina nie polepszy.

A nie mozna toroidu pociac np na cwiartki i skleic znow w toroid?

Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia - pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą duże.

Imadlo ferromagnetyczne :-)

Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?

AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy. Moze jednak rdzen jak do flyback ?

J.F

Wiem, mam sporą kolekcję. Pomijając pływającą indukcyjność, to one mają zbyt małe AL i trzeba nadrabiać zwojami. A na zwoje to a miejsca nie mam (dla rdzeni rozsądnych rozmiarów). Od nich zacząłem, ale przykro mi, nie tym razem.

Nie ucieknę od niej w żadnm układzie.

To jest plan B. :) Rdzenie U pozwalają to zrobić bardziej kompaktowo, więc póki co nie eksperyentuję z cięciem/łupaniem ferrytu.

Szczeliny są mikroskopijne. Trzeba ściskać imadłem, by AL dotarło w okolice 400. A inducyjność rozproszenia uzwojeń po przekątnej to ~18%. Dużo, ale mniej, niż się spodziewałem, do ogarnęcia.

Aluminiowe.

Nie. Te szczelinki są cieńsze niż papier.

Owszem, ale lepię z takich, jakie mam i jakie są małe. Mam tylko 2 rodzaje U w magazynku. Jest jeszcze opcja wycięcia środkowej koluny z E16, ale po co ciąć, skoro klejenie pozwala na 3D? To jest R&D, który ma coś pokazać i to coś nie ma dużego związku z finalną postacią dławika. Jak się sprawdzi, to się będę zastanawiał nad uproszczeniami, a jak nie zadziała, to co mnie obchodzą problemy produkcjne pomysłu wrzuconego do kubła?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Ciekawe - wydaje sie, ze indukcyjnosc powinna im malo plywac.

Nie wysilaj sie - uzyj wiekszego rdzenia :-)

One pewnie optymalizowane do zadania - czyli gromadzenia energii w "rdzeniu".

Myslalem, ze moze po to te szczeliny - zawsze to dodatkowa pojemnosc miedzy rdzeniami :-)

Pewnie sa i ciensze papiery/materialy :-) Ale skoro i tak masz imadlo w uzyciu.

jak to ma byc "demonstrator technologii", to IMO rdzen moze byc wiekszy.

J.F

Od pierwszego miliampera im spada. Soft saturation jest wręcz ich cecha charakterystyczna, obok stosunkowo wysokiego B_SAT.

Lubię eksperymenty, a 10x mniejsza objętość to już coś.

Owszem, ale nie w taki prosty sposób, jak myślisz. To nie ferryt, któremu gwałtownie przenikalność spada, trzeba się nieco bardziej naliczyć. Ale warto, bo dławik 20uH@0A na 60A dla boosta wyszedł na HiFlux stosunkowo mały i ma niecałe 2 miliomy DCR.

Nie, szczeliny są montażowe i służą do gromadzenia energii. 4 są lepsze niż 2, 2 lepsze niż 1. W granicy dostajesz rdzenie proszkowe.

Duży rdzeń to duże straty. Poza tym chce mi się poeksperymetować z geometrią, zwłaszcza, że taki układ ma spory potencjał na uzwojnia planarne.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Na szczęście na świecie jest miejsce dla nas obu. :)

Zrobiłem też eksperyment z E16 z wyciętą środkową kolumną i uzwojeniami na obwodzie. Też jest dobrze. Jest trochę większy niż 4xU9.8, ale znacznie prościej go zrobić i nie zawiesza mózgownicy.

Dzieki! Póki co EA9492 dał radę, ale te akrylowe też sprawdzę.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

poniedziałek, 28 marca 2022 o 14:07:03 UTC-5 Piotr Wyderski napisał(a):

Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane

Nacisk za duzy. I krzywo. Podkladki elastyczne warto dac.

Reply to
ptoki

U16 nie posiadam, U16 jest za duży (tj. E zrobi to samo).

Duży AL mi nie przeszkadza, tylko chcę przez to puścić 1-2A i mi się rdzeń nasyci. A proszkowe z AL~300 poza katalogami nie występują w przyrodzie. Toroid jest duży, geometrycznie i objętościowo - będę niepotrzebnie grzał ferryt. To ma być flyback.

A wyniki wstępne są dobre: 1.4pF między uzwojeniami na E16 i 0.6pF na tym wyginańcu. Trudno to dokładnie zmierzyć prostymi metodami.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Tak, teraz to wręcz onieśmielająco oczywiste. Dzięki za dobrą radę.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

U20 jest za duży.

Reply to
Piotr Wyderski

Tak i nie -- zależy, jak chcesz na to patrzeć. Duże AL to mało zwojów i bardzo mi to pasuje, nawet kosztem dużej indukcyjności rozproszenia. Ale się ferryt nasyca, więc trzeba naleźć kompromis. Dla 300-400 wychodzi

8--10 zwojów i to jest wartość OK.

40-100 robię sam taczą diamentową. W tym zakresie wziąłbym MSS albo MPP w wersji na bogato, a nie się paprał Distalem. ;) Ale gdybyś miał taki ~300, to mogę się skusić. Jeszcze zostaje pomysł Jarka: pieprznąć pierścionkiem z 3C90 o podłogę, posklejać i zobaczyć, czy pasuje. Krawędzie pęknięcia będą lepsze niż przy cięciu Dremelem.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski