Ryzen: Szyna procesora 100MHz a pamięć 3200MHz - o

Witam Procesor Ryzen miał swoją premierę rok temu. Wg podanej specyfikacji obsługuje on pamięć DDR4 do 3200MHz czyli jak sądzę fizycznie jest to 1600MHz (tyle że podają częstotliwość efektywną DDR). Mój problem jest taki, że w specyfikacji tego procesora podają również, że szyna procesora to 100MHz (czyli jak sądzę efektywnie 200MHz DDR). Tak więc nasuwa się pytanie: Po co pamięć DDR 3200MHz skoro szyna procesora to jedynie 200MHz DDR?!?

dzięki za merytoryczne odpowiedzi pozdro SZyk Cech

Reply to
szykcech

W dniu 2018-06-07 o 16:53, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ponieważ w komputerze są też inne układy, które mnożą, buforują i przesyłają dane nie tylko między pamięcią a procesorem. Tu masz trochę o pamięciach:

t-1

Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 7 Jun 2018 07:53:40 -0700 (PDT) doszła do mnie wiadomość snipped-for-privacy@googlegroups.com od snipped-for-privacy@gmail.com :

To nie megaherce, a MT/s(megatransfers per second):

tych pamięci to 200-400 MHz:

Olaf Frikiov Skiorvensen

W dniu 08.06.2018 o 13:45, t-1 pisze:

"Ciekawy" opis. Cytuję:

Pamięci dynamiczne w odróżnieniu od pamięci statycznych SRAM (ang. Static Random Access Memory) wymagają okresowego odświeżania pamięci, z uwagi na rozładowywanie się kondensatorów. Podstawową różnicę w funkcjonowaniu pamięci SRAM i flash a DRAM jest widoczna podczas wyłączenia i ponownego włączenia komputera – dane z pamięci DRAM zostaną wtedy usunięte, a z pamięci SRAM i flash pozostaną zapisane.

a jak gupi robiłem podtrzymanie bateryjne dla SRAM :-/ ;-)

Reply to
Grzegorz Kurczyk

W dniu 2018-06-08 o 16:50, Grzegorz Kurczyk pisze:

Takich głupich było więcej :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 08.06.2018 o 17:21, Piotr Gałka pisze:

Paradoksalnie pamięci DRAM potrafią trzymać dane jeszcze długo po wyłączeniu zasilania (w sumie to kondensatory). Jak majstrowałem kartę VGA na FPGA + SDRAM, to po odcięciu zasilania na parę sekund (kondzirków dużych nie było) i ponownym włączeniu na monitorze miałem ostatnio wyświetlany obraz, Trochę zaśmiecony ale był :-) Te śmieci to w sumie mogły "wskoczyć" do pamięci podczas stanów nieustalonych przy wyłączaniu.

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Grzegorz Kurczyk snipped-for-privacy@control.usun.slupsk.pl> napisał(a):

I można to wykorzystać do ataków, np. na klucze kryptograficzne:

Grzegorz Niemirowski

W dniu piątek, 8 czerwca 2018 11:06:33 UTC-5 użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

Potwierdzam. W amidze stworzenie rad-dysku potrafilo przetrwac jakies 5-7 sekund od wylaczenia zasilania (komputer w tym czasie nie dzialal, nie swiecily sie diody etc..)

Raz nawet myslalem ze cos popsulem bo komputer nie uruchamial sie po 30 sekundowym wylaczeniu.

Choc to nie rowna sie podtrzymaniu dzialania radia trubadur ktore gralo dobre 10-20 sekund po wylaczeniu z gniazdka :)

Reply to
sczygiel