[retro] "Nagrywarka" tasmy papierowej - co bylo miedzy walem a koleczkami ? :-))

Ku mojej wielkiej radosci stalem sie godzine temu (calkowicie za darmo), posiadaczem czesci dziurkujacej od dziurkarki tasmy !!!! Niestety mechanizm jest niekompletny :-((( Ma zestaw koleczkow ktore fajnie dziurkuja papier jak sie je nacisnie srubokretem (nagrywanie reczne ;-)))) ) i przechylna plytke podnoszaca koleczki z powrotem do polozenia wyjsciowego. W wyzszej czesci jest wal, ktorego srodkowa czesc osadzona jest mimosrodowo i jak sie domyslam, sluzyla do naciskania koleczkow. Wal ma kolo zamachowe i drugie plastikowe biale wygladajace troche jak wentylatorek (ma lopatki, ale nie sluzylo chyba raczej do wentylowania). Jednak pomiedzy walem a koleczkami nie ma nic i zastanawiam sie jak zrealizowane bylo wybieranie ktore koleczki maja byc nacisniete. Bardzo mnie to ciekawi. Wiem ze wielu z Was mialo stycznosc z takim sprzetem. Jak to bylo zrobione zeby wal uruchamial tylko potrzebne w danym momencie koleczki ?

Reply to
BLE_Maciek

Czesc. To urzadzenie sie nazywalo "perforator" a nie "nagrywarka" - hehehe. Fajna ta nowa nazwa - "Nagrywarka" tasmy papierowej - obsmialem sie szczerze. Mialem stycznosc z tym urzadzeniem, ale niestety go nie naprawialem. Sluze pomoca przy np. flopach 8 calowych :) teedd

Reply to
teedd

teedd snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisal nam:

no popatrz, z tej "sraj tasmy" robilem ozdoby na choinke, mama dostawala tego kilometry... kurcze moze tam byly jakies tajne informacje ;0 ?

Thu, 2 Oct 2003 21:38:26 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "teedd" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Kurde wiem ! Uwielbiam takie starocie i wiem doskonale ze to sie tak nazywa. Informuje uprzejmie ze nie zalapales kawalu :-))) Jeszcze jedna poprawka: nie "nazywalo" tylko "nazywa" nadal :-)))

Tak BTW to naciskajac srubokretem wydziurkowalem sobie juz dwa pliki Powaga ! Poniewaz konwersja hex->bin w glowie jest banalna, otwieram sobie tylko plik na podglad hex i juz wiem ktore koleczki naciskac :-)) W dodatku zauwazylem ze charakterystycznie na takiej tasmie wyglada tekst, tzn. zazwyczaj ustawione (wydziurkowane) sa bity D6 i D5 i tworza taki "pas". Spacja (0x20), CR+LF tez charakterystycznie wygladaja.

PS. Jestem jak najbardziej trzezwy !!!

Reply to
BLE_Maciek

Thu, 2 Oct 2003 21:42:08 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "teedd" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

U mnie w kompie niestety tylko mozna ustawic bootowanie z napedu A lub C ;-))))

PS. Pomozcie !!! Chce wiedziec jak bylo zrobione wybieranie ktore kolki ma nacisnac wal i jak przeniesiony byl z niego naped (naciskanie).

Reply to
BLE_Maciek

:) Zalapalem. I dlatego to mi sie spodobalo. A liste czytaja tez inni, ktorzy znaja tylko pojecie "nagrywarka" - stad wyjasnienie :) teedd

Reply to
teedd

Thu, 02 Oct 2003 20:52:18 +0200 jednostka biologiczna o nazwie BLE_Maciek <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hmm cos musze wykombinowac. TUSB3210 tak smutno usycha w szufladzie ...

Reply to
BLE_Maciek
Reply to
Dariusz K. Ladziak

Ze wspomnien starych informatykow: ".. karty perforowane .. jakiz to byl postep. Wreszcie mozna bylo program poprawic bez igly, tasmy i nozyczek :-)

Na plycie czolowej R32 byly 32 przelaczniki zadawania danych, 24 zadawania adresu, i kilka sterujachych. A jak musiala wygladac CDC6000 o slowie 60-bitowym :-)

Nie wklepywalo sie programu. Botowal "kana³" - na polskie cos w rodzaju ciut sprytniejszego sterownika DMA. Pamiec mnie juz zawodzi - ale bodajze jedna komenda kanal wczytywal z urzadzenia 24 bajty - ktore stanowily trzy dalsze komendy kanalu i wystarczaly do wczytania kolejnego dluzszego kawalka.

To sobie poczytajcie:

Dnia Fri, 3 Oct 2003 07:05:11 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja teedd nada³a:

Szkoda, bo chcia³em kiedy¶ zobaczyæ to w dzia³aniu :)

--
Tomasz Szczesniak

tszczesn@pay.com.pl
FIDO: 2:480/127.134	HYDEPARK moderator
http://www.pay.com.pl/oldradio
Reply to
Tomasz Szcze¶niak

To opowiem troch? o kompie na którym kiedy? pracowa?em, mia? 16 bit i tyle by?o prze? danych i adresów + wpisywanie do pami?ci programu, praca krokowa itp. Nazywa?o si? to Mera 9150.

Najciekawsze by?o wczytywanie programu bootuj?cego, tzw cold start wpisywa? do pami?ci pod adres (wszystko oktalnie :)) 177 WARTO?? 777 co oznacza?o jmp $, a urz?dzenie (u mnie to by?a ta?ma lub dysk ale kiedy? te? to by?a tasiemka papierowa -czyli czytnik) dostawa?o sygna? start z wyzerowanymi rejestrami co oznacza?o odczyt (ta?my to pierwszego bloku, z dysku to 0,0,0) do pami?ci od adresu 0 w kanale DMA, jak dane dosz?y do adresu 177 to go napisywa?y innym rozkazem najcz??ciej skok gdzie? do pocz?tku gdzie by? ju? program boot loadera który ?adowa? dalsz? cz??? systemu. I w ten oto prosty sposób mo?na by?o wczyta? system operacyjny bez kawa?ka romu bo ten adres i rozkaz by?y robione ttl-ami. Pozdr Janusz

Reply to
Janusz_k

Thu, 9 Oct 2003 08:14:10 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie "Janusz_k" <Janusz snipped-for-privacy@go2.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hehe fajne. A co do wspomnainej przeze mnie w topicu mechaniki dziurkarki to sie nie orientujesz cos blizej ? Bardzo mnie to ciekawi.

Reply to
BLE_Maciek

BLE_Maciek <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> napisal(a):

Niestety, juz kontaktu z dziurkarkami nie mialem, jedynie to DZM 180 drukarka która do formatowania d?ugosci strony uzywala tasiemki :))) i kilka razy ja robilem i klieilem. Pozdr Janusz

Reply to
Janusz_k

Fri, 10 Oct 2003 06:18:06 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie "Janusz_k" <Janusz snipped-for-privacy@go2.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hehe a jak dokladnie to dziaalo ? Tasma byla przyczepiona jednym koncem do glowicy i jak sie cala naciagnela to zlaczalo jakis styk ? Tak tylko przypuszaczam, ale jak to bylo w rzeczywistosci ?

Reply to
BLE_Maciek

Fri, 10 Oct 2003 10:36:02 +0200 jednostka biologiczna o nazwie BLE_Maciek <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hehe mam wlasnie drukarke D100 Mery. Jeszcze nie uruchomilem bo musze do niej kabelek zrobic. Ale zabytek fajny.

Reply to
BLE_Maciek

W artykule snipped-for-privacy@4ax.com BLE_Maciek napisal(a):

Ty żeś chyba odziedziczył laboratorium maszyn cyfrowych z technikum przy Zajączka w Wawie. Ostatnio tam takie zabytki widziałem, i to chodzące. Uczyłem się przy okazji obsługi i konserwacji, ale nic nie pamiętam :-)

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz