Re: Zniekszta?cenie napi?? zasilaj?cych przez pr

Moge przedstawić przebieg prądu na oporniku R9 o wartości 39ohm. Opornik R10

> ma wartość 1k a nie jak na schemacie 330ohm ale to nie powinno mieć takiego > wpływu na działanie. Przewody od generatora do tyrystora mają długość okolo > jednego metra i nie są ze sobą skręcane. Nadal nie wiem do czego Pan > zmierza. Przecież zakłócenia na przewodach doprowadzeniowych z generatora do > tyrystora musiały by mieć znaczną energię aby załączyć tyrystor. Minimalny > prąd bramki tyrystora o prądzie znamionowym 250A i nap. 800V to około 200mA > i minimalnym casie trwania kilkanaście us. Chyba nie tędy droga. Ale jeśli > ma Pan jakieś pomysły to chetnie wysłucham

Nie jestem żaden pan ;) Nie idzie mi o zakłócenia które by mogły załączyć tyrystor, ale o piki komutacyjne z którymi jest tutaj problem z tego co widzę po zamieszczonych przebiegach. Przy tak długich przewodach od generatora do bramki tyrystora powinno się skręcić (ręcznie, nic specjalnego) niezbyt ciasno. Mam na myśli skręcenie pary przewodów plus i minus, nie skręcenie wszystkich przewodów od tyrystorów ze sobą. Być może pomoże, na pewno nie zaszkodzi a roboty na 5 minut.

Po drugie, w większych układach tuż przy tyrystorach stosuje się takie wynalazki jak tutaj:

można poczytać, na rys. 8 jest przykład stosowania. Generalnie ma to na celu izolację galwaniczną, ale również łagodzi zakłócenia komutacyjne. Niestety tylko testowałem takie urządzonka, nie projektowałem ani nie badałem jak działają w zależności od konfiguracji elementów. Można poguglać pod hasłem "thyristor pulse transformer", nie wiem czy po polsku coś konkretnego się znajdzie, ja niestety znam temat od strony serwisu i projektowania zgrubnego.

Nic więcej mi nie przychodzi do głowy poza tym co pisałem wtedy i teraz, mam wrażenie że tych odkształceń się nie da zlikwidować do końca, można je tylko łagodzić (ale być może mylę się).

Pzdr. L.

Reply to
Lisciasty