Re: Prosty uk?ad: Analogówka vs Cyfrówka

To tak jak z pytaniem, czy herbata robi się słodka od wsypywania cukru,

> czy od mieszania.

niezupelnie, to tak, jakby zastanawiac sie, od ktorego momentu herbata jest za slodka i szkodzi na zeby ;)

Natomiast nie mam jasności > co do tego, czy pozostawienie rozładowanego w 80 procentach ogniwa aż > nastąpi całkowite samorozładowanie będzie miało ten sam skutek, co > wypompowanie go do zera silnikiem samolociku.

Czy ten sam - nie wiem, ale oba beda szkodliwe. JEsli pozwolisz, zeby ogniwo samo z siebie zdechlo ponizej 2.5V ponowne ladowanie moze byc niebezpieczne i elektronika chroniaca ogniwo (o ile taka tam jest) powinna temu zapobiec (Znaczy rozladowaniu tak gleboko a jesli sie stalo - to ponownemu ladowaniu).

Natomiast nie odpowiem Ci, czy obie sytuacje (rozladowanie samoczynnie do 2.6V malym pradem vs. rozladowanie do 2.6 duzym pradem) beda mialy dokladnie ten sam mechanizm szkod i ten sam ich rozmiar.

Zgaduję (choć niezbyt dokładnie), że manifestuje się tu nierównomierność > powierzchni elektrod. Są obszary, gdzie skończyła się chemia na elektrodzie, > są też takie, które jeszcze dają prąd. [...] Jeśli większość powierzchni czynnej > już czynna nie jest, to prąd ten musi zaspokoić pozostała mniejszość. > No i nie daje rady. Nawet jeśli (z innych przyczyn) wzrośnie opór > wewnętrzny, to przy tym samym obciążeniu (tą samą rezystencją) gęstość > prądu na elektrodzie wzrośnie punktowo powyżej dopuszczalnej.

No to pisalem juz wczesniej, ze podejrzewam. Przy czym mysle, ze 2.5A pradu latarki moze byc juz szkodliwe. Zylowanie aku w modelu nie polega na rznieciu z niego non stop pradu do oporu, tylko na udarach. OK, moje pakiety sa 10x mocniej obciazone od Pszemola (2.2Ah obciazone 12A gdy jego maja 5.6Ah i 2.6A), ale jego lampa odcina znacznie pozniej, niz ESC odetnie mi silnik (8.5V vs.

10V). Stad nie ignorowalbym zjawiska i nie rznal lampy do zdechniecia. Marek
Reply to
Marek Lewandowski

Pan Marek Lewandowski napisał:

A nie, to jest zupełnie inaczej. Wysokość stężenia Niezdrowych Substacji w spożywanej żywności, powyżej której jest to Niezdrowe, określają specjalne Normy. Tam nie ma żadnych wątpliwości i pola do dyskusji. My tu jesteśmy w lepszej sytuacji.

No to nie posunęliśmy się do przodu. Zasada "co dwie głowy, to nie jedna" tutaj widać na nic. Ale problem też taki z tych bardziej złożonych.

Tu nie ma między nami żadnej różnicy w poglądach. Ja bym w takim razie określił sobie maksymalny czas pracy lampy i tego się trzymał. Można wtedy nurkować bezpiecznie ze świadomością, że w razie czego jest jeszcze pewien zapas prądu -- jeśli można zrobić krzywdę albo latarce, albo sobie, to wybór jest oczywisty.

Monitorowanie napięcia w samej latarce jest chyba zbędne. Można to robić na zewnątrz, przed każdym doładowaniem. Dowiemy się, czy w tym naszym założonym czasie nie spadło ono poniżej dopuszczalnej wartości. I albo skrócimy wyznaczony czas pracy, albo wymienimy pakiet baterii.

Reply to
Jarosław Sokołowski