Prosty ukladzik

Witam wszystkich i z góry przepraszam za nieco banalne pytanie. Chcia³bym zrobiæ nastêpuj±cy uk³ad: Pomiêdzy dwoma punktami A i B jest rezystor. W zale¿no¶ci od warto¶ci logicznej doprowadzonego sygna³u TTL rezystor ten przyjmuje warto¶æ 5 Ohmów lub te¿ powiedzmy 6 Ohmów. Mo¿e to byæ jaki¶ rezystor który zmienia swoj± rezystancjê sterowany sygna³em TTL (o ile taki istnieje) lub te¿ jaki¶ uk³ad do odcinania pewnych czê¶ci obwodu w celu odpowiedniego "podmieniania" rezystorów. Czy kto¶ móg³by mi to rozrysowaæ? Z góry dziêkujê, Pawe³

Reply to
Pawe³

Tuesday, July 15, 2003, 5:14:09 PM, "Pawe³" nastuka³(³a):

P> Witam wszystkich i z góry przepraszam za nieco banalne pytanie. P> Chcia³bym zrobiæ nastêpuj±cy uk³ad: P> Pomiêdzy dwoma punktami A i B jest rezystor. P> W zale¿no¶ci od warto¶ci logicznej doprowadzonego sygna³u TTL rezystor ten P> przyjmuje warto¶æ 5 Ohmów lub te¿ powiedzmy 6 Ohmów. P> Mo¿e to byæ jaki¶ rezystor który zmienia swoj± rezystancjê sterowany P> sygna³em TTL (o ile taki istnieje) Nie istnieje. Natomiast mozna by sprobowac (stosownie do tego co to za uklad ma byc,napisz wiecej) wykorzystac tranzystor MOSFET w roli regulowanego obciazenia - ma mala rezystancje w stanie nasycenia. Niestety nie mam pojecia do czego to chcesz zastosowac wiec sprecyzuj

- cos sie wymysli. P> lub te¿ jaki¶ uk³ad do odcinania pewnych P> czê¶ci obwodu w celu odpowiedniego "podmieniania" rezystorów. Czy kto¶ P> móg³by mi to rozrysowaæ? P> Z góry dziêkujê, P> Pawe³

--
Pozdrrawiam!
£ukasz Bolesta                            duh666@wp.pl

U¿ytkownik Pawe³ napisa³:

tu widzia³em co¶ takiego pro¶ciutkiego:

zenek

A ma to byc wlasnie 5/6 Ohm, czy moze jakis inny rzad wartosci ?

Ty potrzebujesz najpierw pomyslu, i wybrac wlasciwy.

tranzystor wzmacniajacy, przekaznik, i dwa rezystory :-)

Rezystancja generalnie steruje sie kiepsko, wiec najpierw poszukac innego rozwiazania .. czym steruje ta rezystancja, moze od razu tym czyms posterujemy ?

Z pomyslow:

-transoptor z led/zarowki i fotoopornika. Powolne, malo powtarzalne, ale robi co trzeba. Z tym ze zakres kohm-Mohm.

- tranzystor mosfet - zachowuje sie w pewnym zakresie pracy jak rezystor albo zestyk. Niestety - potencjaly na koncowkach D-S zmieniaja napiecie sterujace bramka.

- scalone "potencjometry cyfrowe".

- przetwornik D/A odpowiedniego typu daje sie czasem wykorzystac.

Tak, tylko w tym uk³adzie w czasie prze³±czenia rezystancja pomiêdzy punktami A i B jest równa nieskoñczono¶ci. Co w omawianym przypadku bêdzie objawia³o siê du¿ym pikiem napiêcia. A to ju¿ mo¿e zniszczyæ odbiornik. No chyba, ¿e to halogen...

pzdr, Piotrek.

No dobrze, ale skoro chce ju¿ regulowaæ warto¶c dolnego opornika tak jak to napisa³ kol. Janusz czyli rozbijaj±c go na dwie po³±czone szeregowo cze¶ci z których jedn± bêdê od³±cza³ lub do³±cza³ to o ile dobrze rozrysowa³em sobie schemat który proponujesz to przy niskim wyj¶ciu TTL od³±cze oba oporniki... Proszê popraw mnie je¿eli siê mylê...

Reply to
=?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3?=

kluczuj±cy

Tfu, tfu, tfu - poprawka - w konfiguracji podstawowej oporniki powinny byæ dobrane do NAJWY¯SZEGIO napiêcia w uk³adzie (13 V). Ka¿de do³aczenie opornika przez klucz OBNI¯Y napiêcie wyj¶ciowe - czyli nale¿y dobraæ ten dodatkowy rezystor kluczowany do napiêcia wyj¶æ. 5 V. Je¶li zbyt nam±ci³em ?- wy¶lê schemat na priva.

Sorka Roman

Reply to
Roman