Re: Czy wybraæ elektrozawód z cewk¹ na 24VAC czy 24VDC?

Poczyta³em troche w m±drej ksi±¿ce i dowiedzia³em siê,

>¿e zawory z cewk± na pr±d przemienny mog± pracowaæ na >wiêkszych ci¶nieniach, wiêkszych rozmiarach "szparki" :-)

Ty nie czytaj madrych ksiazek, tylko pdf do konkretnego zaworu.

i szybciej siê za³±czaj± gdy¿ przy za³±czaniu jest du¿y >dosyæ impuls pr±du który to pr±d opada pó¼niej, gdy >rdzeñ zostaje wsuniêty w cewkê a przy pr±dzie sta³ym >pr±d narasta od zera do maksymalnej warto¶ci nieliniowo.

A to owszem bywa problem w elektomagnesach. W DC przydaja sie dwie cewki i przelacznik: rozruch/podtrzymanie. Mozesz to tez sterownikiem zalatwic: 24V przez sekunde, potem przelaczamy na 12V.

No i jeszcze pozostaj± aspekty niekonwencjonalne, czyli >np. zasilanie zaworu z cewk± na DC napiêciem zmiennym >lub odwrotnie, i nie wiem czego siê w³a¶ciwie spodziewaæ :-)

Przy DC mozesz miec w srodku jakies magnesy .. ktore rozmagnesujesz AC. I moze buczec.

Nie chcê eksperymentowaæ za bardzo aby nie upaliæ cewek.

paluchem czujnie sprawdzac czy sie nie robia zbyt cieple :-)

Niestety nie umiem czytaæ po chinsku... Angielskiego pdf niestety nie mam.

Na razie w roli sterownika mam tylko termostat z przeka¼nikiem.

No tak... s³uszna uwaga.

S± pomalowane na niebiesko... Ja mia³em w planach obserwowaæ czy nie robi± siê czerwone ;-)

Reply to
Pszemol