Pytanie z elektryki przydomowej

Witam! Wiem ze moze temat nie ma zbyt wiele wspolnego z elektronika, ale wiem ze wlasnie tutaj moge uzyskac kompetentna odpowiedz. Mianowicie, mam nastepujacy problem: Mam w piwnicy gniazdo trojfazowe, potzrebuje jednak, potzrebuje jednak dwoch gniazd na 220V. Czy moge pociagnac po jednym przewodzie fazowym z gniazda trojfazowego do dwoch osobnych gniazd i uzywac ich jako gniazd 220V?Przewod zerowy z gniazda trojfazowego podlaczym bym rownolegle do obu gniazd 220V. Licze na pomoc i pozdrawiam Mietek W.

Reply to
Jot
Einstein - Alfa 32

Jot dnia sobota, 28 stycznia 2006 00:11 napisal w wiadomosci <dre9ah$6or$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl>:

Podłącz lepiej oba gniazda do jednej fazy i zera. Przy podłączeniu do takiego układu jak piszesz dwoch urządzeń z połączonymi masami moze sie pojawic pomiedzy masami 380-400V i spory prad wyrównawczy. Wystrzegalbym sie takiego połączenia. Chyba ze masz odbiorniki, ktorych nie bedziesz laczyc galwanicznie i na tyle duzej mocy ze zabezpieczenie na jednej z faz nie wytrzyma obciazenia tymi dwoma odbiornikami.

Reply to
Andrewk

Einstein - Alfa 32 napisał(a):

W jakiej sytuacji mogło by to nastąpić??? Zakładam, że instalacja siłowa jest 5-żyłowa.

Skoro piszesz o falownikach i gnieździe siłowym to raczej były one zasilanie 3*400V więc co im by się mogło stać?

Reply to
badworm
Reply to
Władysław Skoczylas
Reply to
Einstein - Alfa 32

Einstein - Alfa 32 napisał(a):

Rozrysowałem sobie układ zasilania takich trzech falowników i dalej sobie nie mogę wyobrazić, jakim cudem na dłużej niż ułamek sekundy(zanim złapie N) na pojedynczym falowniku pojawiło się 400V. Zetknięcie się najpierw styków faz odpowiada sytuacji upalenia się przewodu neutralnego. Wówczas napięcia na poszczególnych fazach będą odwrotnie proporcjonalne do obciążeń na odpowiadających fazach. Ponieważ zaraz po podłączeniu następuje ładowanie kondensatorów w obwodzie pośredniczącym falownika więc te chwilowe 400V raczej nawet nie zrobi różnicy.

Reply to
badworm
Reply to
Einstein - Alfa 32

Jak najbardziej poprawne, ale wszystkie gniazda _do_jednej_ fazy. Będzie bezpieczniej w przypadku, gdyby urządzenia miałyby być ze sobą połączone lub człowiek dotknął obydwu naraz. Najlepiej nie grzebać w gniazdku tylko zrobić prześciówkę - wtyczka trójfazowa, kabelek i gniazdko podwójne. I PAMIĘTAJ O PODŁĄCZENIU PRZEWODU OCHRONNEGO PE! (ten żółto-zielony)

Reply to
Tomasz Wójtowicz

I ODPOWIEDNIE ZABEYPIECZENIE NADPRĄDOWE vulgo bezpiecznik.

Waldek

Reply to
Waldemar
Reply to
Władysław Skoczylas
[...]

To nie jest problem dwóch faz, tylko różnicy potencjałów na zerach. I powszechnego nadal podpinania bolców do N zamiast PE.