Przewód aluminiowy + miedziany a złączka Wago

Czym rozdzielić jeden przewód aluminiowy na dwa miedziane w starej instalacji elektrycznej?

Instalacja jest typu TN-C: jedna faza + PEN, rozdzielająca się na dwa obwody: gniazka i światła (niestety nie ma osobnej instalacji na pralkę, itp.)

Ze wszystkich rozwiązań najbardziej spodobały mi się szybkozłączki Wago i tu mam pytania:

  1. Przez tą złączkę będzie płynął prąd na całe mieszkanie (pralka, zmywarka, telewizor, odkurzacz, czajnik, ...). Sprzęty są dosyć nowe (klasy A+ lub lepszej), ale czy taka złączka poradzi sobie z większym obciążeniem? Oczywiście do otworu z przewodem alu dam pastę stykową Alu-Plus.

  1. Jakiego typu złączki użyć? Myślałem o serii 222 (ogólnodostępna) i 221 (następca serii 222, niestety ciężko dostać), ale mam problem - przwody Alu i Cu mają po 4mm^2 a z dokumentacji wynika, że:

- seria 222 jednodrutowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,08 . 2,5 mm2 / 28 . 12 AWG linkowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,08 . 4 mm2 / 28 . 12 AWG

do tej (starszej wersji) nie mogę włożyć drutu 4mm^2 - a co się stanie jak tak zrobię? (dodatkowo mają nieprzezroczystą obudowę, co wg. mnie jest wadą)

- seria 221 (następca 222) jednodrutowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,2 . 4 mm2 / 24 . 12 AWG linkowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,14 . 4 mm2 / 24 . 12 AWG

mogę włożyć drut 4mm^2 i są przezroczyste - super, tylko, że nie mogę ich dostać na miejscu a potrzebuję ich na wczoraj.

Co zrobić? :)

Reply to
atman

Użytkownik "atman" snipped-for-privacy@man.pl napisał w wiadomości news:ndtkh9$bl5$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Z jednej strony skoba łącząca wszystkie zaciski, z drugiej pod środkowy (to chyba obojętne) podpinasz wejście amelinium, pod skrajne wychodzisz miedzianymi i już masz rozdział. Prosto, tanio, pewnie.

Reply to
ACMM-033

W dniu 2016-04-04 o 15:02, ACMM-033 pisze:

hmm..

30-40 letnie kruche amelinium się ugniecie pod śrubką i to maleństwo z dymem pójdzie jak się tam pralkę + zmywarkę i czajnik podepnie.

W starym 40-letnim mieszkaniu takie 4mm2 wchodzące do skrzynki połączyłem do tego typu listwy:

aby żyłą miedziana oraz po drugiej stronie śrub ameliniowa przeszła przez oba zaciski i oba ją docisnęły. Nie ma problemów od paru lat.

A jak to skrzynka z bezpiecznikami to może jednak wejść tym amelinium na rozłącznik instalacyjny a potem przez bezpieczniki odejść miedzią? Tak u rodziców zrobiłem i działa już od chyba 8 lat (po roku kontrolowałem docisk jak się metale ułożyły w zaciskach S-ów i różnicówki).

Jak miejsce niedostępne (jakaś pucha) to chyba Wago jednak bym wsadził.

Reply to
Irokez

Użytkownik "Irokez" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:57027509$0$22831$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

To często pod śrubkami są jeszcze jakby podkładki z blaszki mosiężnej, śrubka dociska blaszkę i amelinium nie jest rozwiercane. Tylko może łączóweczka będzie nieco kosztowniejsza.

O, dokładnie o czymś takim myślę, tylko o nieco innym w formie...ale to też jest OK.

Z szybkozłączkami mam takie doświadczenie (przez które jestem do nich nieco negatywnie uprzedzony), że przeważnie takie rzeczy były często schrzanione i musiałem ostrożnie w jakiś sposób zacisnąć to w jakąś w miarę normalną łączówkę. I cudownie przestawało iskrzyć, grzać się... Ja nawet bym poświęcił jedną małą łączówkę na przejście z Al na Cu, a dopiero z drugiego końca ciągnąłbym rozdział. U podstaw takiego podejścia mam założenie, że raz a porządnie osadzamy alu i już go nie ruszamy nigdy nigdy, zaś pozostałe operacje robimy z drugiego końca, a amelinium jest już bezpieczne, skoro nie będziemy go już szarpać, wkręcać, wykręcać, itd, itp, etc. Może sobie kruszeć, korodować, nie ruchane miejmy nadzieję, nie rozpadnie się zbyt szybko. No, czasem nie da się inaczej, niż przez szybkozłączkę... ale tu nie podpowiem, nie korzystałem, nie ufam. Zawsze skądś wytrzasnąłem normalny, zakręcany zacisk. I przeważnie dał się on upchać.

Reply to
ACMM-033

atman pisze tak:

Ja używam takich starych złącz, coś w tym stylu, chyba niklowane są

Zdzieram izolację na 2cm i wsuwam kabel pod obie śrubki. Po jednej stronie śrubek ameliniowe a po drugie miedziane. Końce zaginam za progi.

Reply to
PiteR

(ciap)

Nie piszcie tak! "Bo się nauczą i będą tak robić jutro."*

Włodek

*

------------------- (C) Tey

Te zlaczki teoretycznie sluza do laczenia drutu z linką , ja osobiscie uzywam takowych w polskim mieszkaniu gdzie mam czesciowo Al w instalacji z tym ze do 1.5mm2 i dzialaja. Producent nie przewiduje laczenia Al poniewaz w szkoplandii wywalili by cie z roboty jakbys aluminiowy przewod chcial laczyc w istalacji elektrycznej.

Reply to
LeonKame

No racja, w sumie formalna nazwa metalu, to glin...

:)))

Reply to
ACMM-033

W dniu 2016-04-04 o 15:02, ACMM-033 pisze:

Jak ciekawostkę dodam, żeby była ona pomarańczowa. Taki myk nie związany z estetyką.

Reply to
Jingiel

Dlaczego pomaranczowa?

Reply to
atman

W dniu 2016-04-05 o 13:58, atman pisze:

Inne kolory lubią pękać przy mocnym skręceniu. Wiem to z doświadczenia. Po prostu jakiś inny skład plastiku. Uniwersalna złączka elektryczna

2-torowa
Jingiel

W dniu 2016-04-05 o 01:48, ACMM-033 pisze:

A potem ktoś będzie próbował gliniany przewód podłączyć do N i napisze, że pralka nie działa :(

Reply to
Adam

Macalem w Castoramie i tak:

- kostka bialo-przezroczysta jest bardziej elastyczna/miekka a ta pomaranczowa bardziej sztywna. Tak na chlopski rozum, to predzej peknie ta pomaranczowa.

Druga sprawa to srubki z tych kostek - akurat biala miala srubki "gladakie" od spodu a ta pomaranczowa z odstajacym metalam (krawedzie wbijaly sie w drut). Do takiego alu lepsza raczej bylaby srubka gladka od spodu (a nie z jakimis odstajacymi, ostrymi krawedziami).

Na razie polaczylem alu-cu ta biala kostka, ale chyba jednak wago z pasta byloby lepsza opcja a najbardziej podoba mi sie rozwiazanie Irokeza, tyle ze:

- to polaczenie jest za duze (chce na 2 druty) - no ale zawsze mozna przyciac

- nigdzie tego nie mozna dostac a byc moze juz dzis zaplombuja mi licznik a wtedy z dalszych zmian dupa :/

PS Cos sie stanie jesli polacze drut 2.5mm^2 (2.5 alu <-> 2.5 cu) kostka na drut 4mm^2? Czy kupic osobna koskte na mniejszy drut?

PS2 Masakra z tym alu... Kto w ogole wpadl na pomysl, zeby robic instalacje z alu, eh...

Reply to
atman

A znasz "Pinionc"? :)

Reply to
atman

Obiło mnie sie o uszy.

Tak w temacie to ja bym poszedł do hurtowni elektrycznej i grzecznie poprosił o coś do połączenia alu z miedzią (są specjalne zaciski, podkładki itd).

Podkładki takie nazywały się kupalowe ;-)

Włodek

Znaczy: kupa z gliną ;)

Reply to
Adam

W dniu 2016-04-08 o 14:58, Włodzimierz Wojtiuk pisze: [...]

Można je kupić w sklepach z osprzętem do anten.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Tak, ale w porzadnym elektrycznym powinien być szeroki asortyment, a nie tylko jeden rozmiar pasujący do zacisków puszki antenowej.

Włodek

Takich podkladek uzywa sie w trudnych warunkach. W warunkach mieszkania czy klatki schodowej sa zbedne. Problemem nie jest to ze sa dwa rozne metale tylko to ze jednym jest stosunkowo czyste aluminium. Warto poczytac jakie ma wlasciwosci mechaniczne czyste aluminium i bedzie wiadomo dlaczego stanowi problem w polaczeniach typu kostka.

Reply to
Zenek Kapelinder

To wspomniane Wago (z alu pasta) bedzie lepsze od kostki?

Reply to
jakson