Mały serwer - alternatywa dla Raspberry Pi

Szukam jakiegoś urządzenia, które mogłoby zastąpić używane obecnie przeze mnie Raspberry Pi.

Na "Malinie" mam w tej chwili postawionego Raspbiana, który udostępnia kilka podstawowych usług dla komputerów w sieci domowej (m.in. serwer HTTP) a także obsługuje kilka samodzielnie napisanych daemonów, które współpracują z sieciowymi urządzeniami na MCU (czujniki, moduły wykonawcze). Przez pewien czas komputerek udostępniał też serwer MPD, ale obecnie ta funkcjonalność została zastąpiona przez Chromecasta Audio. ;)

Urządzenie korzysta rzecz jasna z karty pamięci, jako głównego magazynu plików. Gdy trzeba więcej przestrzeni, wykorzystywany jest zewnętrzny dysk NAS (np. na backupy).

Zależałoby mi jednak, żeby zastąpić RPi czymś lepszym. Podstawowy wymóg to możliwość podłączenia dysku twardego SATA. Wiadomo, że intensywnie eksploatowana karta pamięci w końcu padnie, więc odpada instalowanie na niej bazy danych albo nawet intensywne używanie sysloga. Mile widziana byłaby obecność wyjścia audio i paru portów USB 2.0. Urządzenie nie powinno ciągnąć zbyt dużo prądu, więc preferuję jakąś płytkę na procesorze ARM, od małego PC x86. Parę portów GPIO może się przydać, gdybym kiedyś chciał do tego podpiąć jakiś wyświetlacz, kilka przycisków albo np. jakiś moduł RF, ale nie jest to krytycznym wymogiem.

Brałem pod uwagę zakup czegoś w rodzaju CubieBoard2 albo CubieTruck. Ktoś z Was miał z nimi może do czynienia?

Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby się zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i odpalić własne skrypty/daemony?

Reply to
Atlantis

W dniu 04.04.2016 o 10:05, Atlantis pisze:

Banana Pi ma SATA

Reply to
tomekp

Am 04.04.2016 um 10:05 schrieb Atlantis:

A PiDrive ci nie przypasuje? Albo dać dowolną płytę USB. System dalej może być na SD, tylko logi i usera wywalić na płytę.

Waldek

Reply to
Waldemar

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5702205f$0$22844$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Synology ? Tanie niespecjalnie, linux tez jakis dziwny, ale jest.

No i teraz pelno takich

Jeśli nie brzydzisz się zwykłym PC-tem to używam kilku sztuk czegoś takiego:

Musisz jedynie dokupić RAM oraz - jeśli sobie życzysz - dysk i instalujesz cobądź.

Bierze toto (z zainstalowanym 2GB RAM, dyskiem SSD i odpalonym centos-em, który jest całkiem zajęty) około 9W.

Piotrek

Reply to
Piotrek

W dniu poniedziałek, 4 kwietnia 2016 10:05:53 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:

U mnie sie dosyć dobrze spisuje cubieboard. Ale korzystam z niego pod androidem więc nie wiem jak się spisuje pod debianem.

Do korzystania z dysku trzeba miec odpowiedni kabelek sata+zasilanie. Ale to akurat specyfika wszystkich tego typu sprzętów.

Reply to
sczygiel

W dniu 2016-04-04 o 12:16, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ja właśnie myślałem na CubieTruckiem (czyli CubieBoard 3). Ma całkiem niezłe parametry i bogate peryferia, a poza tym są do niego dostępne kompaktowe obudowy, pozwalające na złożenie zestawu posiadającego dysk twardy i akumulator LiPol (zasilanie awaryjne).

Mogę zapytać do czego wykorzystujesz go z Androidem? Jakoś nie wyobrażam sobie tego systemu w "moich" zastosowaniach (prosta automatyka, monitorowanie otoczenia, raportowanie o zdarzeniach). No chyba, że chodzi o jakieś multimedia?

Reply to
Atlantis

W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 10:28:00 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:

Tak, generalnie aby mieć stabilna platforme lepiej wybierać popularne graty. Troche trzeba zaplacic ale proces prototypowania przebiega szybciej. A potem prosciej coś naprawić albo diagnozować.

Tak, skrzynka leży pod telewizorem i robi za "duży tablet". Inicjalnie kupilem cubieboarda aby zrobić sobie mały zgrabny kompik do netu ale okazalo sie ze jest sflaszowany z androidem i po odpaleniu w 10 minut mialem dzieciaka grającego w angrybirdsy na ekranie. Wyszło mi że nie ma co kombinować z linuxem jak android sobie poradzi z tym co chce.

Reply to
sczygiel

Nie wyobrażam sobie sterowaniem tego co wymieniłeś bez telefonu (więc i Androida na przykład).

Reply to
Marek

Dlaczego nie? Co złego w odczytaniu na odległość informacji o temperaturze kotła albo otwarciu okienka w szklarni?

Reply to
Mario

W dniu 2016-04-05 o 16:20, Marek pisze:

Tak, ale w takim wypadku Android pełni jedynie funkcję pomocniczą - generuje zdalne GUI. Nie wyobrażam sobie stawiana na Androidzie np. jakiegoś serwera kontrolującego automatykę.

Reply to
Atlantis

Dlaczego? Sa tv na adroidzie, sa nawet mcu jawowe (warszawa) to dlaczego nie może być automatyki?

Reply to
Marek

W dniu 2016-04-06 o 16:38, Marek pisze:

Andrzej W.

W dniu 2016-04-06 o 16:38, Marek pisze:

To są jednak ciągle zastosowania multimedialne. Da się łatwo odpalić Androida bez GUI, żeby jego głównym zadaniem była obsługa kilku daemonów obsługujących jakieś procesy? Nie mówię - z taniego tableta na Androidzie można zrobić jakiś panel sterujący, ale na serwer lepszy będzie Linux.

A ktoś tej Warszawy w ogóle do czegoś używa na większą skalę, czy to taka ciekawostka, a której się słyszy, ale mało kto to widział na oczy?

Reply to
Atlantis

Android bez gui to czysty linux

c.

Reply to
cezar

W dniu 2016-04-07 o 11:36, cezar pisze:

No nie do końca. Linux z tego co mi wiadomo odpowiada tylko za najbardziej nieskopoziomowe operacje. Na nim odpalona jest wirtualna maszyna Dalvika i to na dobrą sprawę na niej są wykonywane te wszystkie "apki". Dzięki temu generalnie nie ma wielkiej różnicy, czy mamy tablet na ARM-ie czy Atomie.

Nie widzę jednak powodu, żeby na jakiejś płytce odpalać Androida, a potem pisać w Javie daemony obsługujące jakąś automatykę i odpalać je na tej wirtualnej maszynie. Równie dobrze można napisać taki program w C/C++, skompilować pod Linuksa i wykonywać bezpośrednio pod CPU. Pomijamy w ten sposób jedną warstwę abstrakcji, generującą dodatkowe obciążenie i mogącą być źródłem potencjalnych problemów.

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:57062e63$0$645$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2016-04-07 o 11:36, cezar pisze:

No, jak pomyslimy tak dalej, to wrocimy do assemblera :-)

Ta Java wprowadza wiele elementow, ktorych w C/C++ nie ma, lub trzeba ogarniac kolejne biblioteki.

Masa androidowych aplikacji (lub ich składniki) jest napisana w C i mają rózne 'buildy' dla róznych architektur. Część odpowiedzialna za GUI komunikuje się poprzez API ale możliwe jest też pisanie gui w C

c.

Reply to
cezar

W dniu 2016-04-07 o 12:00, J.F. pisze:

Nie no, ja to rozumiem. Można by oszaleć, gdyby się chciało jakiś bardziej zaawansowany projekt na Raspberry Pi przepisać bezpośrednio na "bare metal", nie tracąc absolutnie nic z funkcjonalności zapewnianej przez OS. Niemniej co takiego może zaoferować wirtualna maszyna Dalvika na Androidzie, czego w zastosowaniach embedded nie oferowałby Linux i C/C++?

Reply to
Atlantis

W dniu 04.04.2016 o 10:05, Atlantis pisze:

(...)

Korzystałem z CubieBoard2 + dysk na SATA. Co do ogólnej stabilności to ok. Wyświetlacz TFT podłączony po niededykowanym interfejsie - bez szału ale działał, RS232 dział. Coś nie mogłem ogarnąć transferu plików z PC, niby wszystko działało ale były jakieś takie dziwne przycięcia. W każdym razie do backupów nie polecam. Może miałem coś źle pokonfigurowane, ale coś czuję że jednak przydał by się mocniejszy sprzęt na ten cel. Gigabitowa sieć też by nie zaszkodziła.

U mnie sprzęt na razie czeka aż będę miał natchnienie aby się nim zająć, albo się go pozbyć.

Reply to
Maks