Przetwornica flyback na MC34063A - dlaczego ne dział

W jednej ze swoich konstrukcji chciałem wykorzystać przetwornicę flyback na MC34063A. Projekt zapożyczony z tego amatorskiego dozymetru:

Potrzebuję uzyskać około 400V. Dokładnie ten sam układ wykorzystywałem już kilka razy i do tego momentu nie miałem z nim problemów. Teraz jednak zaprojektowałem go na innej płytce i po złożeniu za nic nie mogę go uruchomić.

Objawy następujące:

1) Na kondensatorze C10 (w moim przypadku 470nF) występuje napięcie 42V, a więc około 10 razy za małe. 2) Na trzeciej nóżce układu scalonego mam piłokształtny przebieg o amplitudzie około 2V. Czyli oscylator działa. 3) Na pinie piątym układu (wejście komparatora) mam napicie około 1,25V-1,26V.Czyli też wydaje się być w porządku.

Próbowałem kilku różnych egzemplarzy MC34063A od kilku producentów - bez efektu. Próbowałem wymienić diodę - bez efektu. Próbowałem wymienić transformatorek - bez efektu.

Co jeszcze waszym zdaniem może być nie tak?

Reply to
Atlantis

Dnia Sun, 12 Jan 2020 00:38:25 +0100, Atlantis napisał(a):

Rezystory dzielnika - R5,6 i R4. Moze stabilizujesz 42V.

No i kropki przy transformatorze mozna pomylic.

J.F. pisze tak:

:)

tu facio ma inny dzielnik

PiteR

W dniu 2020-01-12 o 17:13, PiteR pisze:

Ma taki sam dzielnik.

Reply to
Irokez

Irokez pisze tak:

To pozostają czary. Nawiedzony DIL8

Reply to
PiteR

Dnia Sun, 12 Jan 2020 17:37:58 GMT, PiteR napisał(a):

Sprawdzic rezystory. Bo skoro przy 42V jest 1.25V na dzielniku, a powinno byc 10x mniej, to cos nie tak.

No chyba ze faktycznie scalak jakos bokiem puszcza.

Swoja droga ... czy mnie skleroza nie myli, ze tak z rok czy dwa lata temu byl podobny watek i problem ?

Bingo. Okazało się, że trafiły mi się rezystory z jakiejś trefnej serii. Pasek niebieski, a mierzona rezystancja wynosi nieco ponad 1M. Po wymianie na inne wszystko zadziałało.

Możliwe, że to nawet ja wtedy o to pytałem. Miałem kiedyś faktycznie do czynienia z taką sytuacją. Objawy na pierwszy rzut oka wyglądały podobnie, ale sprawa była bardziej skomplikowana. Próbowałem wtedy zastosować w jednym z projektów MC34063 w wersji SMD, żeby oszczęðzić trochę miejsca na płytce. Napięcie było zdecydowane za niskie, ale tutaj podobieństwa się kończyły. Z tego co pamiętam na pinie 3 był niestabilny sygnał (oscylacja co chwilę się zrywała) a napięcie na pinie 5 było nieprawidłowe.

Ostatecznie sobie darowałem i zaprojektowałem płytkę pod przetwornicę w wersji THT. Wtedy na pewno nie chodziło o rezystory, bo wykorzystałem dokładnie te same egzemplarze w nowszej wersji urządzenia, gdzie przetwornica ruszyła bez żadnych problemów.

Reply to
Atlantis

użytkownik Atlantis napisał:

OT. Ta tuba pracuje na 1,1kV więc ze schematu poniżej możesz sobie od powielacza odjąć jeden stopień.

Konopny

użytkownik Atlantis napisał:

Masz źle podłączone uzwojenie wtórne? Zamieniałeś przewody? Jesteś pewien kierunku nawijania?

I głupie pytanie (bez złośliwości), wiesz po co są te gwiazdki przy uzwojeniu transformatora?

Reply to
Konopny

Wyrazne te kolory ? Niebieski od zielonego chyba bys odroznil ... a moze oswietlenie jakies ... ledowe :-)

Oczywiscie felerny rezystor tez moze sie zdarzyc.

A gdzies tam jeszcze sie czai kod EIA ... ale chyba nie jest w kolorach.

Pomyłka kierunku uzwojeń zamienia flyback w forward z dużą indukcyjnością rozproszenia. Napięcie wyjściowe nie będzie więc niższe niż wynikające z przekładni: 300:12=25, co przy 3.3V na wejściu i 0.45V na nasycenie klucza daje 71V. Szpile pochodzące z przełączania zadbają o to, by na słabo obciążonej przetwornicy napięcie wzrosło jeszcze ze dwa razy. On ma tylko 41V.

Dokładnie ten efekt miałem, gdy budowałem 20W SEPIC na SRF1260-330M -- do głowy mi nie przyszło, że uzwojenia mogą być "na krzyż". Bez obciążenia elegancko trzymała 18V, a pod obiążeniem dawała tylko 2V.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski