przechowywanie baterii

Co zrobić, kiedy chciałbym zapakować do pudełka telefon komórkowy czy PDA, którego w tej chwili nie używam, ale może mi się przydać w przyszłości (np. jako sprzęt awaryjny dla mnie lub dla innego członka rodziny/znajomego)? Jak rozumiem mam naładowaną do pełna baterię wyjąć z urządzenia przed zapakowaniem go do pudełka. Jak długo może tak leżeć? Po jakim czasie powinienem ją okresowo, ponownie naładować?

Jakie są wymagani co do temperatury?

Reply to
Atlantis

Rozumiem, że masz na myśli akumulator Li-Ion. Jeśli tak to najlepiej przechowywać takie ogniwo w lodówce naładowane gdzieś 50-75%. Rok przechowywania w takiej niskiej temperaturze nie powinien znacząco wpłynąć na jego parametry.

Paweł

Reply to
Paweł

KILu pisze:

Właśnie szkodzi. Ja się już kilka razy spotkałem z przypadkiem, kiedy urządzenie zostało pozostawione samo sobie i akumulatorem przeszedł przez "głębokie rozładowanie". Po czymś takim nawet pełne naładowanie nic nie daje, trzyma bardzo krótko i nadaje się praktycznie tylko do wymiany. Współczesne urządzenia elektroniczne są włączone nawet wtedy, gdy są wyłączone (normalnego przycisku w nich nie ma, tylko elektroniczny. Więc nawet jeśli przytrzymamy przycisk i ekran zgaśnie, to powoli bateria będzie wysysana. :)

Chciałbym uniknięć "dziwactw" w stylu trzymania baterii w lodówce, ale też nie zepsuć jej po paru miesiącach przechowywania. Więc jak to jest?

1) Mam ją wyjąć z urządzenia, tak? 2) Przed wyjęciem ma być naładowana na 100% czy może jednak trochę mniej? 3) Lodówka odpada, ale w takim razie trzymać ją w temperaturze pokojowej (ogrzewanie pomieszczenie mieszkalne) czy raczej w zabudowanej w ścianie szafie, gdzie jest trochę chłodniej? ;)
Reply to
Atlantis

Zwykle wewnątrz akumulatora jest elektronika zabezpieczająca przed:

- zbyt dużym rozładowaniem (np. U<2.6V)

- przeładowaniem (np. U>4.3V)

- zbyt dużym prądem rozładowania

Tak więc pomiar napięcia na zaciskach akumulatora nie jest dobrym testem.

Paweł

Reply to
Paweł

Paweł pisze:

też mi sie tak wydaje. zdarzało mi sie próbować naładować akumulatorki paluszki które miały (wyrażnie) mniej niż 1V. dobra ładowarka nawet nie startuje. MArnej klasy ładowarka potrafi je naładowac, ale.. po teście w tej lepszej ładowarce okazuje sie ze z 2500mAh zostało 300mAh. Czyli nie należało sobie zawracać głowy...

ToMasz

Reply to
ToMasz