prawdopodobnie banalne pytanie o żarówkę

Witam, pierwszy to mój post na tej grupie, od razu zaznaczam, iż z elektroniki jestyem naprawdę zielony. Mam następujący problem: posiadam lampkę na 4 akumulatorki AA z 1 żarówką 4,8V 0,75A o oznaczeniu: philips kpr113

I tutaj powstaje pytanie: czy jest możliwość założenia do owej lampki "mocniejszej" (jaśniejszej) żarówki? Jeśli tak, to jakiej?

Nie zależy mi na jej prądożerności. Wystarczy, by na akumolatorkach kilka godzin poświeciła

szaman

Reply to
szaman (k-ce

szaman (k-ce) pisze:

Każda 4.8V o prądzie większym niż 0.75A. Tylko zwróć uwagę na ten sam typ żarówki, bo ta co masz może mieć żarnik w jakimś konkretnym miejscu do którego dostosowany jest odbłyśnik reflektora. Jak założysz inną, to może być inne skupienie światła.

Ale w kwestii mocy potrzebujesz żarówki 4.8V o prądzie wyższym niż

0.75A, ewentualnie mocy większej niż 3.6W (na jedno wychodzi).
Reply to
Tomasz Pyra

Tomasz Pyra napisał(a):

a gdyby zastosować, np 3,6V pzy 0.75A jest szansa, że się nie przepali?

Reply to
szaman (k-ce

szaman (k-ce) pisze:

Jak podłączysz taką, to popłynie przez nią 1A co przy 4.8V da 4.8W w porównaniu do 2.7W do jakich została ta żarówka przeznaczona. Wzrost mocy o 77%, szansa że się nie przepali jest, ale tak czy siak pożyje krótko.

Lepiej poszukaj takiej 4.8V, 1A, albo nawet mocniejszej (jak nie zależy Ci na długości pracy na komplecie baterii) i będzie dobrze.

Reply to
Tomasz Pyra

Jeśli masz superpojemne akumulatorki 2800 mAh to nie licz, że pochodzi kilka godzin (no moze po pierwszym, drugim ładowaniu). Kup sobie np. ostatnio chyba najlepsze Sanyo Eneloop 2000 mAh to mozesz na tej żarówce liczyć do 2 h. Na mocniejszej odpowiednio mniej. A pewno nie kilka.

Reply to
Bogdan G

Tomasz Pyra napisał(a):

Dzięki za pomoc!

szaman

Reply to
szaman (k-ce

Bogdan G napisał(a): Kup sobie np. ostatnio

2 to też kilka... wystarczy...

szaman

Reply to
szaman (k-ce

Odpowiem pytaniem: a z czego latarka? Bo ja kiedys bylem madry i wsadzilem mocniejsza zarowke do Philipsa na

3xAA i sie... plastik stopil. A do tematu: tak, jak koledzy pisali - wszystko 4.8V i prad wiekszy, niz to, co masz bedzie jasniejsze.
Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik "szaman (k-ce)" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:fcpaor$29f$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

A policz jeszcze czas pracy przy tym prądzie 1A - chciałes kilka h, a czy te Twoje akumulatory mają kilka Ah ? Może lepiej zejść z prądem w dół, a za to wydłużyć czas pracy ?

Roman

Reply to
Roman

Marek Lewandowski napisał(a):

plastikowa authora rowerowa

Reply to
szaman (k-ce

Sluszna uwaga.

A ja dorzuce .. kup sobie latarke na LED.

Zarowka to nie jest rezystor. Poplynie pewnie troszeczke wiecej niz 0.75A.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

OIDP latarki (te na płaskie baterie 4.5V) miały żarówki na 3.5V Później też gdzieś w latarkach z halogenowymi żarówkami widziałem przewoltowanie. Teraz stosuje się napięcia nominalne? Nie wiem jak to jest bo bardzo rzadko obecnie używam latarek. Gdzie ten 20 stopień zasilania:):)

Artur(m)

Reply to
Artur(m

moja na plaskie miala oryginalnie tez na 3.7...

Jesli latarka jest przeznaczona oryginalnie pod accu, to tak. Heca w tym, ze plaska bakteria pod obciazeniem rzedu 0.5-1A miala te

3.7-3.8V... Accu pod obciazeniem nie siadaja tak ostro, 4AA NiCd ma przy 10A nadal 4V...
Reply to
Marek Lewandowski

[...]

Tak to jest wytłumaczenie. Myślałem raczej, że jak chodzi przewoltowana to jaśniej i bardziej biało (choć krócej). przez analogię do Nitrafotek.

Artur(m)

Reply to
Artur(m

Zarowki do latarek sa pod ,,nominalnym'' napieciem juz przewoltowane - zywotnosc maja zalozona dosyc krotka, bo przeciez ile potrzeba? Na jednym zestawie baterii powiedzmy 1,5h. No to jak ma wszystkiego 300h rezimu pracy, to to jest 200 kompletow baterii. Jak ma 75h rezimu pracy - 50 kompletow. W normalnym uzywaniu to to sa lata pracy.

Reply to
Marek Lewandowski

A z drugiej strony - sprawnosc maja kiepska, "duze" zarowki sa lepsze. Moze jednak nie sa takie przewoltowane ?

Szczegolnie ze mozna im podjechac z napieciem jeszcze sporo.

Turysta owszem. Ale np przewodnik po jaskini - kilka latarek i naprzemian ladowane. Albo gornik - 8h swiecenia dziennie.

Do takiej pracy sa odpowiednie latarki i odpowiednie zarowki. Nie widzialem jeszcze przewodnika z prawdziwnego zdarzenia, ktory latalby z oslepiajaco biala latarka, wszyscy maja normalne, staroswieckie zarowki, ktore maja zywotnosc jak nalezy i zolte swiatlo :)

Reply to
Marek Lewandowski

Roman napisał(a):

2,5Ah teorytycznie powinny dać 2,5h, praktycznie dadzą mi może ze 7 kwadransów, ale to całkowicie wystarcza...

szaman

Reply to
szaman (k-ce