poszukuję zasilacza ATX nietypowego

Dokładnie chodzi o możliwość monitorowania prędkości obrotowej wentylatora i temperatury wewnątrz zasilacza z poziomu systemu (W2k). Czy są w sprzedaży? Obecnie kombinuję z DS1820 z tym że mierzy on tylko temperaturę.

Powód dla jakiego jest mi potrzebny taki zasilacz :) Komp u kolegi (dosyć istotny komp) działał do momentu kiedy to któregoś pięknego dnia zatrzymał się wentylator od zasilacza i dalej wiadomo.

Szukałem zasilaczy ale niestety większość ma tylko termiczne sterowanie obrotami :( bez możliwości monitorowania z systemu.

Reply to
xymax

Teraz zastanów się chwilkę czego Ty wymagasz... Chcesz komputerem monitorować pracę wiatraka w zasilaczu, który tenże komputer zasila... Co się stanie gdy się wiatrak przestanie kręcić? Ano w ciągu kilkunastu sekund zasilacz się spali i komputer przestanie działać - jakiż to monitoring można zrobić? Czy Twoje Windows 2000 będzie działać z zepsutym zasilaczem ? Nawet systemu nie zdążysz zamknąć spokojnie...

Jak miałby wyglądac program takiego monitora? Pewnie coś takiego:

main() { while(1) if ( nie_mam_zasilania() ) wyświetl_niezasilaną_kartą_graficzną(ostrzeżenie_na_ekranie); else wszystko_wporzo(); }

:-)))) Teraz juz pewnie zagadka dlaczego takich zasilaczy nie mozesz znalezc Ci sie wyjasnila... ?

Reply to
Pszemol

LM tzn national ma w ofercie jak sie nie myle cos takiego poszukaj na ichnich stronach nazywa sie to chyba i2c watchdog czy jakos tak. Z tym ze kontroluje on temperature i w razie przekroczenia zadanej wartosci wlacza wentyaltor czy inne chlodzenie.

Reply to
miet

Są ogólnie dostępne zasilacze w których szybkość obrotową wiatraka reguluje sam zasilacz (na podstawie temperatury, może mocy, nie wiem czego jeszcze), natomiast wyprowadzony jest tylko przewód kontroli obrotów (odczyt obrotów). Przewód ten należy podłączyć do płyty głównej, do złącza przewidzianego na wentylator. Jeśli dobrze pamiętam, to chyba zasilacze Enlight mają taką funkcję. Podobnie jest z płytami głównymi - wiele ma nawet 3 monitorowane złącza wentylatora. Reakcję na awarię wentylatora można ustawić z poziomu BIOS-a.

Paweł

Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości

Widzisz wiatrak sam z siebie nie staje w jednym momencie. W początkowej wazie zaczynają spadać obroty co widać przed jeżeli były by robione pomiary. Niestety zasilacz który był miał zabezpieczenia ale jakoś i tak padł (nie bezpiecznik). Jeżeli temperatura w zasilaczu zaczyna wzrastać to też jestem w stanie wykryć zużycie się wentylatora ew kurz, który się tam gromadzi. Nie chodzi mi o zabezpieczenie tylko monitorowanie co umożliwi mi wcześniejszą diagnozę problemu.

Jeżeli mówisz że nie ma to dziękuję. Może ktoś inny się spotkał z takimi zasilaczami. Ja na chwilę obecną będę coś rzeźbił na dsie zawsze to jakaś informacja o zbliżającym się terminie czyszczenia zasilacze ew wymiany wentylatora.

Reply to
xymax

Jeśli istotny to czemu go postawił na AMDku ? Intel może mieć zdjęty radiator i sie nie uszkodzi tylko zwolni.

Reply to
William

Nie doczytałeś... wentylator był w zasilaczu :-)

Reply to
Pszemol

Użytkownik "William" napisał w wiadomości

Widzisz Ty to potrafisz ciekawe teorie doprawić Czy ja gdzieś pisałem o AMD ? I co ma się wentylator zasilacza do wentylatora na procku ?

Może jestem głupi i nie chwytam tego co piszesz ale jak byś mnie oświecił to byłbym Ci wdzięczny.

Sorki za tak drastyczną odpowiedź ale nie lubię robić z siebie idioty. Zapytałem czy są takie zasilacze natomiast Ty nie wniosłeś nic ciekawego.

Reply to
xymax

In the darkest hour on Tue, 28 Mar 2006 08:06:35 +0200, William snipped-for-privacy@ma.mnie.pl> screamed:

Czyli co? Dołączanie zasilaczy do płyt z procesorem Intela to Twoim zdaniem opcja? <:

Reply to
Artur M. Piwko

zasilacza który by podawał temperature nie widziałem ale cześć chiefteców ma wyprowadzony kabelek do wentylatora (tyko GND i pomiar prędkości) więc możesz mierzyć albo ustawić w biosie wyłączenie płyty jak wiatrak padł.

CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "CosteC" napisał w wiadomości

Też ostatecznie będę musiał tak chyba zrobić. Już zwątpiłem że takie zasilacze istnieją i że kolega będzie na to uwagę zwracał skoro teraz nie zauważył :(

Reply to
xymax

Dodam od siebie , ze mam taki zasilacz , a zlaczka pomiaru obrotow wyglada identycznie jak od wiatraka na procesorze - roznica sa dwa przewody. Dziala bardzo dobrze , mam podpiety pod plyte.

Po prostu kupic porzadny zasilacz ,ktory bedzie mial pomiar obrotow, a plyta zrobi reszte.

K.

Reply to
Krzysztof

Jesli Cie nie przeraza wykonanie samodzielne takiego ukladu to Analog Devices produkuje specjalne uklady do robienia takich rzeczy, maja wbudowany uklad ktory sam utrzymuje zadany przedzial temepratur, dochodzi do niego i tak dalej, programem ktory potrafi sterowac takim ukladem jest np speedfan dla windows. Mysle o ukladzie ADM1027, podpina sie go do magistrali smbus ktore wyprowadzone sa na plycie w postaci tzw goldpinow. Uklad jest dostepny jako probki za darmo, moze ma tez ktos na allegro. kwestia wykonania plytki i podpiecia pod PC.

Reply to
PAndy

O ile dobrze pamietam - to DELL ma cos takiego. Jest to na schemacie, ale wyprowadzenie nie jest uzywane - przynajmniej w starszych zasilaczach z ktorymi mialem do czynienia. Jakby Ci sie udalo cos ciekawego wygrzebac - tez daj znac.

Pozdrrr... Reksio

Reply to
Reksio

Z monitoringiem T to gorzej, ale obroty jak najbardziej. Niejeden zasilacz ma wyprowadzony kabelek, który podpina się w jedno z gniazd wiatraka do płyty głównej. Idą tylko 2 kabelki: masa i inpulsy od obrotów, sam wiatrak zasilany i sterowany jest przez zasilacz.

Jeśli zasilacz takiego kabelka nie ma to można sobie zrobić to samemu. Do zasilacza włożyć wiatrak z kontrolą obrotów. Masę i +12V podłączyć wewnątrz zasilacza tam, gdzie był podpięty zwykły wiatrak, a masę + kontrolę obrotów wyprowadzić kabelkiem zakończonym stosowną wtyczką. W ten sposób masz identyczne rozwiązanie monitorowania obrotów wiatraka w zasilaczu.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

xymax snipped-for-privacy@op.pl napisal nam:

no to kup wiatrak z odpowiednio dlugim kablekiem i monitorem i zamien obecny w zasilaczu i tyle... kable wyprowadz razem z wiazka zasilajaca ATX i po ptokach.

A dalej co zrobi komputer to juz Twoja dzialka, dowiesz sie ze sie zatrzymal wiatraczek :-) Mozna dac tez dwa wiatraczki jak sie uda "wyrzezbic", statystycznie padnie tylko jeden w tym samym czasie ;p

lepiej byłoby zastosować pomiar temperatury na dwóch radiatorach w zasilaczu na pierwszym gdzie zamocowane są tranzystory przetwornicy i na drugim gdzie zamocowane są diody napięć wyjściowych wyświetlacze cyfrowe umieścić w dowolnym miejscu przy komputerze jeżeli wentylator pracuje poprawnie to temperatury będą stabilne gdy wentylator zacznie zwalniać z powodu suchego łożyska to temperatura na radiatorach podskoczy i odczyt bedzie wskazywał że coć niepokojącego się dzieje w zasilaczu. Użytkownik "Krzysiek." snipped-for-privacy@dla.zaufanych.zapytaj> napisał w wiadomości news:44291bb8$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Reply to
szydelko

Użytkownik "szydelko" napisał w wiadomości

Właśnie coś w tym stylu na DS1820 kombinuję i cholercia zapomniałem zenerek na 3.9V kupić. Może w domu znajdę. Ale wydaje mi się to najlepszym rozwiązaniem ze wszystkich obecnych. Sofcik ma historię, tak że zawsze można porównać zmiany. Nawet kurz będzie można wykryć i przeczyścić.

Reply to
xymax

Dnia Tue, 28 Mar 2006 15:26:00 +0200, "xymax" snipped-for-privacy@op.pl wyklepał(a):

A po cholerę ci zenerki?

2xDS1820 (z sampli) + ATMega8(na wewnętrznym zegarze) + LCD i masz taki bajer że hoho za max 15 zł Oprogramowanie tego w COdeVision sprowadza się do wpisania ręcznie 3 bodajże linijek kodu...
Reply to
scx