Pobór prądu

Witajcie spece od elektroniki!

Mam pytanie dotyczące pobieranego prądu. Jeżeli mam transformator 250W i jest do niego podłaczone oświetlenie o mocy ok. 160W, to w momencie kiedy oświetlenie nie pracuje (czujnik zmierzchowy), to transofrmatora pobiera moc?

Jak jest podłączone oświetlenie 160W, to pobierana jest moc 250W (tyle ile ma transformator) czy tyle ile oświetlenie?

Pytam z czysto ekonomicznego punktu widzenia.

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam

Radek

Witaj

Oczywiscie jest pobierana nieco wieksza moc niz 160 W Twojego oswietlenia, wynika to z faktu iz pewne straty (zalezne od budowy trafo) pojawiaja sie juz w samym transformatorze ale nie jest to duzo w stosunku do oswietlenia ktore masz podlaczone, reasumujac Twoj licznik energii widzi troche wiecej niz 160 Watt

Pzdr Marcin

Reply to
Makxio

Czujnik zmierzchowy zazwyczaj podłączony jest przed transformatorem...

...ale jeśli jest za transformatorem, to transformator pobiera trochę mocy ale biernej (ta nie obraca licznikiem) i odrobinę czynnej: Ij^2*R - gdzie Ij to prąd jałowy a R to rezystancja uzwojenia pierwotnego. Do tego dochodzi jeszcze odrobina z pojemności ale przy

50 Hz można to pominąć. Zazwyczaj pobierana moc czynna transformatora pracującego na biegu jałowym jest bardzo mała.

W przybliżeniu: tyle, ile pobiera oświetlenie.

Dziękuję Wam Panowie (Makxio i RoMan) za szczegółowe wyjaśnienia i szybką odpowiedź. Kupuje w takim razie większy transformator, bo się wahałem czy wybrać ten o mocy 210W czy 250W.

Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam