PLC vc PC przemyslowe

Witam

Mam taki dylemat. Musze zastosowac jakis maly sterownik do kontroli 4-6 silnikow + jakies klapy od dozownikow, a zwrotnie info z czujnikow krancowych + moze cos jeszcze, i komunikacja z PC'tem nadzorujacym np. po RS-232.

Na poczatku pomyslalem o jakims PLC ale na PLC to za wiele nie robilem (wlasciwie proste rzeczy na dwoch roznych GE Fanuc Nano i jeszcze jakis, nazwy nie pamietam).

Poza tym nie lubie tych graficznych srodowisk i jezykow drabinkowych. Zdecydowanie lepiej mi idzie programowanie w C na PC'ta.

No i pytanie:

Czy sa sterowniki PLC programowane w C (albo C++) ? Czy mozna w ogole porownywac niezawodnosc PLC z PC przemyslowymi ? Czy jest cos co przemawia na korzysc PLC ? Czy stosuje sie w praktyce na PC przem. linuxa czy raczej QNX'a czy cos innego?

Czy jest jakis podzial zastosowan ? Np proste procesy to PLC a cos bardziej rozbudowanego PC ? A moze odwrotnie ?

Wiem, ze pytania troche ogolne ale moze ktos siedzacy w automatyce napisze pare slow jak to wyglada w praktyce. Gdzie raczej PLC a gdzie PC't ?

Reply to
Andy

Do tego co inni pisali dodam, że PLC startuje w ok 2 sekundy. W PC system musiałbyś posadzić na flaszu i musiałby być mocno wykastrowany a i tak będzie się uruchamiał dłużej. PLC jest dostosowany do wejść wyjść

24V zgodnych z peryferiami dla automatyki. Takie karty do PC trochę kosztują. W sumie jak robić porządnie to na PLC będzie taniej i bardziej niezawodnie. Taniej oczywiście jeśli weźmiesz takie sterowniki, do których jest darmowe lub tanie środowisko. Ja bym radził Schneider (Telemecanique) np sterownik Twido albo tzw programowalne przekaźniki Zelio.
Reply to
Mariusz Dybiec

Spróbuj może tam

Mariusz Dybiec

Andy wrote: [...]

Mysle, ze nie zmienilo sie nic na gorsze w tym zakresie od dziesieciu lat :) Do takiego Simatica czy Telemecanique dodajesz interesujacy modul i masz w systemie nowe we/wy.

Reply to
drazsyrd

Z reguły są dopinane moduły łączące się z jednostką centralną specjalną magistralą. W Twido masz wersję Compact - prostszą i tańszą ale z ograniczoną możliwością rozszerzania i Modular przeznaczona głównie do rozbudowy. Jeśli potrzebujesz moduły odległe to można drugi sterownik podłączyć jako zdalne porty. Najprostszy sterownik kompaktowy ( 6we 4wy) kosztuje netto 500 zł a taki na na 14 we 10 wy ok 950. W cenie ok 950 zł jest też sterownik modułowy 12we 8 wy. Moduły 16 we ok 400zł, a 16 wy zależnie czy tranzystorowe czy przekaźniki od 400 do 600zł. Soft w tej chwili jest udostępniony za darmo. Nie pracuje dla nich tak więc nie należy tego traktować jako materiały reklamowe:) Inne firmy mają podobną ofertę ale bywa, że środowisko (soft + kabelek) kosztuje sporą kasę.

Ja nie widziałem takich danych a chętnie sam bym się dowiedział.

Reply to
Mariusz Dybiec

Witam,

Troche mam do czynienia ze sterowaniami PLC i PC. Czy sie komus podoba czy nie, sterowanie coraz czesciej buduje sie/mozna budowac w oparciu o PC. Niektore firmy, np. Festo IPC, juz dawno mialy swoje PLC bedace w rzeczywistosci platforma PC z tzw SoftPLC. Rowniez Beckoff oferuje cos takiego. Sterowniki takie z zewnatrz wygladaja jak zwykle PLC a karte ze zlaczem DVI trzeba kupic oddzielnie, podobnie jak port USB czy szeregowy. Do tego pasuja "zwykle" karty IO produkowane przez tych producentow. O ile sie nie myle to samo jest do dostania w PhoenixContact, Wago czy B&R. Jezeli masz srodowisko do programowania to nic nie stoi na przeszkodzie, zeby program napisac samemu (.NET) i zaladowac do sterownika. Platformy to tutaj WinCE lub XPembedded.

Ja ze swojej strony i tak polecam klasyczne PLC. Tu wybor jest ogromny: Siemens, Allen-Bradley, SAIA, Omron, GE-Fanuc. Wszystko do kupienia w Polsce. Kwestia tylko stosunku ceny sprzetu do ceny oprogramowania narzedziowego. W dziedzinie malych sterownikow PLC bardzo wiele sie zmienilo. Wydajnosc S7-400 jest dzis dostepna w S7-300. Sadze, ze S7-200 tez troche zyskaly(jednak nie uzywalem jeszcze w projektach). Pakiet startowy z S7-200 jest dostepny za ok. 400euro.

IMO jezeli Twoje sterowanie to przede wszystkim wlacz/wylacz (a tak zrozumialem) to PLC.

A wogole to temat rzeka...:)

Szymon PS.Automaticon w marcu!

Reply to
Szymon

Dnia Tue, 21 Feb 2006 18:33:05 +0100, CosteC napisał(a):

Jest jeszcze rozwiązanie pośrednie, np. seria FX-2N od Mitsubishi. Mają I/O na pokładzie jednostki centralnej, można też rozszerzać o dodatkowe moduły.

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

PLC są dużo bardziej niezawodne - popatrz na gwarancje jaką daje producent, startują się dużo szybciej i są zestandaryzowane.

Jeśli dobrze programujesz w C i myślisz logicznie to nauczenie się podstawowych 4 języków w dziedzinie PLC zajmie Ci jakieś 2 popołudnia.

Nie wiem. Nie sądze, żeby były popularne, bo norma dla PLCków tego nie przewiduje.

Pewnie, że można. Tylko popatrz na koszty :>

Przemysłowy pecet nie może mieć normalnego zasilacza z wentylatorkiem, bo się zapyli, różne wentylatory niemile widziane, twardziel odporny na wstrząsy (a więc zamiast niego karta flash), a w tym wszystkim konieczna karta 24V itp. itd. Jak chcesz dam Ci namiary na gościa, który postawił zwykłego lekko podrasowanego peceta w cukrowni i rozebrał go po roku ;-)

Niezawodność, cena, support, możliwość łatwego rozszerzania.

Pecet to jak potrzebujesz naprawdę końskiej mocy albo masz wujka, który Ci w promocji załatwi.

Do prostych zastosowań kupujesz PLCka i masz z głowy, języki są zestandaryzowane, a kod w C ? - chciałbyś naprawiać program po kimś innym, kto napisał program w C ?

Drabinki i różne diagramiki choć głupie to byle cep zrozumie, a jak chcesz zakozaczyć to piszesz w ILu.

Ściągnij sobie pakiet 'Concept', możesz na symulatorze podłączyć się przez udawany RS232 i sobie w nim popisać.

Nie lubię PLCków i tych ich języków, ale za 400$ można dostać już naprawdę fajne rzeczy i na 20 lat zapomnieć, że masz jakiś problem..

Reply to
Piotr Nabielec