Petle dozorowe

Mam jeszcze male pytanie. Chce u siebie w domu, zrobic mala instalacje, kilkanascie czujek. Wiem, ze sa dwa rodzaje budowy linii dozorowych: petlowa i promienista (otwarta). Jak nalezy polaczyc elementy w przypadku instalacji petlowej, czy nalezy laczyc je rownolegle jeden po drugim, i czy nastepnie ta linie nalezy z powrotem podlaczyc do centrali ??? Czyli na kazdym z zaciskow (+) i (-) wpiety jest zarowno poczatek, jak i koniec petli ??? Chce wykorzystac konwencjonalna centralke i czujki.

Reply to
publist

Dnia 2004-12-06 23:50, Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał: [...]

hehehe... widziales program "usterka" o monterach alarmow ? :) jedna firma na 5 byla w stanie poprawnie wykonac swoja prace :)

Reply to
mavs[NOSPAM

Tak czesto bywa. Jest jeszcze drugie podejrzenie - calosc jest rezyserowana

Dnia 2004-12-07 00:42, Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał: [...]

alez ja mam podobne zdanie na ten temat :) W jednym z odcinkow wyjeli jakis filtr z ukladu ssania powietrza z samochodu i kazali naprawiac. Kto by sie domyslil ze tam filtru nie ma skoro przed chwila autko chodzilo poprawnie !!! Albo wepchniecie syfu do rury gazociagowej w ktorej taki syf nigdy nie plynie! Czasami idiotyczne pomysly maja autorzy programu. Ale polewka z serwisantow tez czasami jest niezla - szczegolnie jak zaczynaja opowiadac o tesciowych ;P

Reply to
mavs[NOSPAM

Ciekawe skąd to wiesz? Ja, widzisz, popełniłem z setkę instalacji a i widziałem nieco innych, czytałem też conieco i jakoś na ten podział nie natrafiłem.

Jakie elementy, człowieku? Już mniejsza o to ze piszesz niejasno, to dam ci dobrą radę: Każdą czujkę (a dokładniej jej styk wykonawczy) podłączaj do oddzielnego wejścia centralki. Zyskujesz na łatwości lokalizacji ewentualnego uszkodzenia a tracisz jedynie trochę kasy na dodatkowe kabelki i ewentualnie na moduły rozszerzeń.

To się tyczy instalacji alarmowych antywłamaniowych, a instalacjami p-poż. rządzą nieco inne reguły. Tam IMO się spotyka obwody w których jest połączonych w szereg wiele styków wykonawczych NC i może być zrobiona pełna pętla z tych połączonych styków. Wtedy oczywiście podłączamy ją do jednego wejścia jednym końcem a drugim do masy, Może też być zrobiona pętla dwuprzewodowa z równolegle połączonymi stykami NO i wtedy można oba końce tej pętli podłączyć do tego samego wejścia. (oczywiście jeden z drutów 2x do masy a drugi 2x do wejścia)

Reply to
Jacek Maciejewski

Nie tak. Najczulsze są jeśli obiekt porusza się prostopadle do "promieni" czy raczej sektorów czujki, czyli w przypadku typowej szrokokątnej PIR, po okręgu ze środkiem na czujce. Kierunek do i od czujki są jednakowo traktowane i mniej czułe. A jeśli chodzi o lokalizację czujki PIR w konkretnym pomieszczeniu to bardziej istotne są źródła zakłóceń, takie jak grzejniki, otwory wentylacyjne, ruchome płaszczyzny itp. Należy minimalizować ich wpływ, a troskę o czułość sobie darować. Będzie jej i tak tyle na ile pozwolą zakłócenia.

Reply to
Jacek Maciejewski