OT: problem ze światłowodem - pytanie

Do wczoraj wydawało mi się że światłowody są elementem praktycznie niezniszczalnym. Tymczasem okazuje się że byłem w błędzie. Czujka zbliżeniowa przemysłowa - dwa światłowody Jeden nadawczy, drugi odbiorczy wykrywaja obecność przedmiotu w odległości ok 15mm. Przez kilka miesięcy miałem problem z wyregulowaniem centralki - maszyna wyrzucała błąd. Po wyregulowaniu, występowała ponownie awaria po kilku tygodniach - miałem wrażenie że ktoś rozregulowuje ustawienia czujnika. Tymczasem okazuje się że silne naginanie światłowodu przy samym czujniku powoduję dużą zmianę odczytu, aż do wystąpienia błędu. Czujnik ten jest elementem ruchomym i od zakupu maszyny na pewno wykonał parę milionów ruchów. Czy ktoś spotkał się z takim problemem jak zmęczenie materiału śwatłowodu? Światłowód nie jest urwany, nie widać na nim żadnych uszkodzeń, a jednak naginanie powoduje silne zmiany

Leszek

Tak, światłowody są bardzo delikatne i należy je tak mocować aby nie były narażone na zginanie itp. mechaniczne obciążenia. Zwróć też uwagę na to czy światłowód przy wejściu do czujnika jest równo przycięty (trzeba korzystać z "ucinaczek" które dostajesz ze światłowodami) i dobrze umocowany - jeśli nie to daje to podobne objawy jak uszkodzenie światłowodu (tzn. nie można ustawić progów zadziałania)

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

To zjawisko normalne nawet dla nowych świńskich ogonków. Zagięcie ogonka powoduje całkowitą przerwę w transmisji stąd parametr dla kabli - minimalny promień gięcia.

Wydaje się ze zjawisko zginania w Twoim przypadku tylko pogarsza parametry transmisji a przyczyn należy szukać na złączach bądź starzeniu się elementu nadawczego (zakurzenie, brudne złącza, utrata centrowania) bez pomiarów i porównaniu z dokumentacją pewnie się nie obędzie. Jak było dobrze to zapewne zaginanie tak nie przeszkadzało ?.

pozdrawiam AK

Reply to
Andrzej Kmicic

W maszynie jest kilka czujników. Na nieruchomych sprawdzałem i zginanie powoduje zmniejszenie poziomu odczytanego w granicach

10%, natomiast w tym uszkodzonym (ruchomym) - nawet do 30%. Stąd wnioskuję, że na wskutek długotrwałej pracy mechanicznej nastąpiło zużycie materiału. Problem tak naprawdę polega na tym że czujnik wykrywa przedmioty o różnych kolorach. Krytyczna sytuacja występuje przy kolorze czarnym odbite światło jest porównywalne ze światłem odbitym bez przedmiotu. I dla takiego właśnie przypadku reguluję czujnik, aby widział wszystkie kolory, przy czym w przypadku czarnego koloru tolerancja powinna być lepsza niż 2%, a wahania mam znaczne silniejsze. Dziękuję za odpowiedzi.

Leszek

Użytkownik "Leszek W" <leszek @poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cfhp9t$3dt$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Swiatlowod ma okreslony minimalny promien zgiecia, jesli go troche przekroczysz i wlokno jeszcze nie peknie to po powrocie do stanu prostego bedzie mialo juz wieksze tlumienie - nastapi nieodwracalne uszkodzenie. Swiatlowod mozna nawet zniszczyc dajac za duza moc optyczna.

yabba

Reply to
yabba

moglbys rozwinac to zdanie o kilka nastepnych ? prosze...

Reply to
-

Mozna takowe sobie zrobic, mozna tez w warunkach domowych _zeszlifowac_ czolo swiatlowodu lub nawet odciac go tarcza scierna*. Wymaga to troche wprawy i nie zawsze sie udaje, ale na potrzeby serwisu...raz na _ruski rok_ wystarczy ;-)

__ Pzd, Irek.N.

  • Proxxonek z mala tarcza scierna do ciecia.
Reply to
Ireneusz Niemczyk

Uzytkownik "-" snipped-for-privacy@o2.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

W naszej firmie wystapilo kilka uszkodzen patchcordow, we wszystkich bylo powyzej 15 dBm. Kolega doczytal sie, ze graniczna wartosc mocy dla swiatlowodu jednomodowego to 16 dBm, powyzej tej wartosci zwieksza sie prawdopodobienstwo odparowania wlokna.

yabba

Reply to
yabba

Uzytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Jak kolega wroci z urlopu a ja nie zapomne to go spytam. Napisz do mnie na priva celem przypomnienia.

yabba

Reply to
yabba

dzieki, a czy masz moze gdzies pod reka url-e ktore tego dotycza ? mam na mysli te granice, np. dla patchcordow wlasnie ?

pozdrawiam, Robert

Reply to
morpheus-nospam-

ok

Reply to
morpheus-nospam-

Ok. Dzięki

Pzd. Leszek

Normalka. W zagiętym światłowodzie zmieniają się przecież kąty padania propagowanego promienia na granicę rdzenia i płaszcza, i w niektórych miejscach przestaje zachodzić całkowite wewnętrzne odbicie. I tłumienie światłowodu drastycznie wtedy rośnie.

W tej czujce pewnie siedzi grubaśny wielomodowy światłowód, w nim to jest cholernie istotne.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki