Ogranicznik prądu zasilacza

Działenie tego ogranicznika prądu na jednym tranzystorze jest niebezpieczne,

> bo ma mało podciętą charakterystykę prądową, co powoduje przekroczenie mocy > strat tranzystora Ten układ na schemacie z rezystorem do plusa, ogranicza > prąd do ok 13A, i ponad 200W mocy strat na tranzystorze.

popatrz na zxct1009 i temu podobne

Reply to
nenik

Użytkownik "nenik" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Tylko,że tych układów i do nich podobnych nigdzie nie można zakupić.

Reply to
komar

Taki układ można złożyć z elementów dyskretnych bezproblemowo na podstawie schematu wewnętrznego.

Reply to
j.r.

Ale jak jest zasilany ten układ, bo ma tylko 3 końcówki ?

Reply to
komar

Hint: Iout min typ max Output current VSENSE =0V 1 4 15 μA VSENSE =10mV 90 104 120 μA VSENSE =100mV 0.975 1.002 1.025 mA Układ potrzebuje ok 4μA do własnego działania i tyle przepuszcza bez sygnału na wejściu. -- pzdr, j.r.

Reply to
j.r.

No ale ja pytałem sie jak jest zasilany, a nie o parametry. Zrobiłem to i nie działa. Zasilanie +20V ( przed stabilizatorem napięcia) . Układ to LM358. Spadek U na sensorze do 300mV i nie działa. Napięcie na wyjsciu to

15v bez obciązenia. Przy spadku U na sensorze 119mV napięcie 13,5v. Rezystor obciązenia tego niby "ZXC1009" to 1100 om.
Reply to
komar

ale on jest zasilany od Vsense+ do Iout przez źródło prądowe ok 4uA. Tutaj nie możesz stosować LM358, on ma maksymalne napięcie wejściowe Uin=Ucc-1,5V cyli przy 20V ma 18,5V max na wejściu.

Możesz zrobić coś z R2R na wejściu np. OPA340:

nadzieję że jest dostęp do pliku bez logowana.

Reply to
j.r.

W dniu 2010-11-28 19:00, komar pisze:

W Farnellu po 5,36 pln dostępne 1591 szt.

Pozdrawiam.

Reply to
Stasiek_T

Dostęp jest :-) W takim układzie powinien też działać "zwyczajny" TL071. Nawet bez układu ograniczającego napięcie zasilania.

Pozdrawiam, Paweł

Użytkownik "Stasiek_T" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:icvltn$laf$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Ale Farnell odpada, bo tam są problemy z zakupem.

Reply to
komar

ą charakterystykę ma ten układ? Bo mi się wydaje ,że tylko ogranicza prąd do zadanej wielkości.

Reply to
komar

Nie, ma dwa wejścia regulacyjne Ireg i Ureg.

Reply to
Mirek

Użytkownik "Mirek" <pisz snipped-for-privacy@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:id12kp$dv2$ snipped-for-privacy@z-news.wcss.wroc.pl...

=========================================== Co się stanie przy zwarciu wyjścia? Czy prąd wtedy będzie = 0 ?

Reply to
komar

Ten układ liniowo ogranicza prąd, bez podcięcia. Pokazałem tylko jak z wzmacniacza operacyjnego i kilku elementów można złożyć odpowiednik ZXC....

Reply to
j.r.

Prąd będzie płynął wynikający z ograniczenia np. 15A

Reply to
j.r.

Na razie dam sobie spokój, bo nie mogę znaleźć rozwiązania, a chodzi mi o zasilacz 13,8V 25A z podcięciem albo przy zwarciu prąd= zero, na P mosfecie. Zasilacz juz taki mam, tylko chodzi mi ,żeby czujnik ograniczenia prądu (rezystor) był w gałęzi dodatniej i miał wartość ok 100-200 mili om, żeby się nie wydzielała na nim duża moc.

Reply to
komar

No to nie rozumiem... Z użyciem tranzystora możesz zejść spokojnie do 10miliomów, a dokładając jeszcze jeden tranzystor w pracujący z tym pierwszym w układzie tyrystora uzyskujesz cofającą się charakterystykę.

Reply to
Desoft

ścią R13 regulujesz nachylenie podcięcia w dużym zakresie.

Gdy zlikwidujesz R10 prąd wyjściowy pzy zwarciu wyniesie 0 ale jest to zły pomysł ponieważ przy jakimkolwiek obciążeniu rezystancyjnym nie podniesie się zasilacz pod obciążeniem.

Reply to
j.r.

================================= To w końcu jak jest, bo ktos tu pisał że ten oryginalny układ ogranicza liniowo, bez podcięcia tzn. jak nastawię np 20A , to przy zwarciu będzie płynął prąd 20A. A teraz kolega pisze ,że działa z podcięciem po drobnych zmianach jak na tym nowym schemacie. Jak by to działało z podcięciem, to bym był już zadowolony, bo wszelkie dobory rezystorów nie sprawiły by mi większego kłopotu.

Reply to
komar

Użytkownik "komar" snipped-for-privacy@onet.eu napisał w wiadomości news:id361t$fte$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

R13 powoduje, że im mniejsze napięcie na wyjściu tym mniejsze napięcie na odczepie R9 (Ireg) decydujące o prądzie ograniczania, co daje efekt podcięcia. Bez R10 Ireg będzie 0 przy Uwy=0 czyli pełne podcięcie. Bez R13 brak podcięcia. Stosunek R10 do R13 decyduje o głębokości podcięcia. Osobna kwestia to stabilność pętli sprzężenia zwrotnego w trybie regulacji napięcia i w trybie ograniczania prądu dla wszystkich możliwych ustawień, ale w tym temacie się nie wypowiem. P.G.

Reply to
Piotr Gałka