odwrocic wiatrak

PAndy napisał(a):

Nie bardzo mi się chce... zresztą mam starego celerona 800 i nawet nie wiem gdzie to ma czujnik temperatury. W BIOS-ie niby coś pokazuje, ale to strasznie pływa. Trzeba by zmontować taki testowy układ z radiatorem - coś jak "miernik radiatorów" opisany w którejś EdW i sprawdzić to w kontrolowanych warunkach. Ja nie widzę powodu, dla którego dmuchanie miałoby być lepsze - wręcz odwrotnie, no ale to zależy zapewne od konkretnego układu radiator - wentylator.

Mirek.

Reply to
Mirek

Mirek <i snipped-for-privacy@zaspamowany.adres napisał(a):

Jak byś znał odrobinę lub zechciał się łaskawie zapoznać z termodynamiką, w tym z wymiennikami ciepła to byś bredni nie opowiadał - wymiana na styku radiator - powietrze jest tym intensywniejsza im szybszy jest przepływ powietrza, szczególnie kiedy wychodzi daleko poza przepływ laminarny i wchodzi głeboko w zakres przepływu burzliwego.

W mikroskali PC taki przepływ zapewniaja tylko wentlatory dmuchające bezpośrednio na radiator, gdzie zawirownia powietrza powstające po uderzeniu w powierzchnię radiatora intensyfikują przepływ strumienia ciepła nawet powyżej dwóch razy w stosunku do opływu laminarnego.

Reply to
gina.gina

gina.gina napisał(a):

Brednie powiadasz? W takim razie u siebie w komputerze mam dwa buble - jeden na procesorze, drugi na grafice. Widocznie projektowali to ludzie nie znający odrobiny termodynamiki. Zobacz też jak masz rozwiązany wentylator chłodnicy w samochodzie... bo ja też niestety mam bubla.

Nie upieram się przy swoim, ale zauważ, że powietrze po opuszczeniu wentylatora (osiowego) trochę wiruje i napotyka na opór w postaci poprzecznych żeberek radiatora - może się okazać, że przepływ powietrza będzie mniejszy niż gdyby dmuchał w wolną przestrzeń. Poza tym przy tym burzliwym przepływie hałas może być większy co też nie jest bez znaczenia.

Mirek.

Reply to
Mirek

Nie twierdze ze tak nie jest lepiej, ale akurat pecet to od poczatku byl bubel pod wieloma wzgledami, a w samochodzie przemawiaja za takim ustawienieniem inne wzgledy.

Mozliwe. Ale w pierwszych pecetach nie bylo tego problemu ... a czy przypadkiem burzliwy ruch nie chlodzi radiatora lepiej ?

Co do oporow - widzialem kiedys radiatory z zeberkami o przekroju lotniczym, ponoc rewelacyjnie maly opor.

Dnia Thu, 26 Oct 2006 19:53:20 +0000 (UTC), gina.gina napisał(a):

Termodynamiki nie znam (cii... ;) ), ale widziałem kilka chłodnic powietrznych, takich na MW wymienianej energii. Były zarówno typu forced draft (czyli dmuchające), jak i induced draft, czyli wyciągające powietrze.

Przy tych samych mocach nie różniły się na tyle wymiarami, żebym to zauważył...

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Mirek <i snipped-for-privacy@zaspamowany.adres napisał(a):

Masz buble w komputrze - oprócz omyłkowo zamontowanych nie spotyka wentyli które nie dmuchałyby na radiator, ale to tak jak w starym dowcipie - "markowy" komputer oznacza w Polsce komputer składany przez Marka(ew.Mirka).

PS - nie wiem kto grzebał w twoim samochodzie - Marek/Mirek ??

Te rzeczy są już dawno zbadane i opisane - inżynieria chemiczna z tego dobrze żyje ale niektórzy odkrywają, sorry, "cuś" na nowo.

Polecam , oprócz podręczników akademickich coś łatwiejszego -dość przejrzysty i ciekawy nawet dla laika materiał

oraz zalecenia Intela
oraz

Chassis Design Guide version 1.1

gina.gina

Marcin Stanisz snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> napisał(a):

Jak można się domyślić układy chłodzenia w przeciętnym pececie nie są układami o krytycznej konstrukcji i jak uważam zamiast - stosować wytyczne termodynamiki - stosuje sie wytyczne marketingowe ;)) - bo i tak sie wizualnie sprzedają, a że lud ciemny wszystko kupi - i to za potrójną cenę .... to nie moja kasa !

Reply to
gina.gina

Dnia Thu, 26 Oct 2006 21:09:13 +0000 (UTC), gina.gina napisał(a):

Ale ja piszę o chłodnicach gazu na tłoczniach oraz kondensatorach powietrznych do pary. Bo albo nie doczytałeś, albo ja nie rozumiem twojej odpowiedzi :)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Marcin Stanisz snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> napisał(a):

Sorry, niedopatrzenie, rozmawiamy tu o chłodzeniu komputerów,

jeżli jednak przejdziemy do układów przemysłowych dużej mocy to rozpatruję każde urządzenie i sposób jego działania indywidualnie gdyż na konstrukcję ich mogły mieć wpływ nie tylko proste zasady ale także konieczność kompromisu i optymalizacji jak to bywa. Mam "niestety" także spore dośwadczenie przemysłowe jako automatyk kompresorowni dużych mocy - zesoły turbin Mitsubishi 12x50MW + spręzarki Draeger i tak wprost do konkretnej maszyny się nie podchodzi - trzeba rozumieć ideę i ograniczenia przy jej budowie - teoria pomaga a konkretne realia ograniczają konstruktora Pozdrowienia od automatyków którzy muszą wiedzieć i rozumieć więcej niż reszta bandy w firmie

Reply to
gina.gina

Dnia Thu, 26 Oct 2006 22:09:33 +0000 (UTC), gina.gina napisał(a):

No, wiadomo. Dla przykładu, chłodnice induced draft są dodatkowo niższe, w klimacie gorącym skrzynia zapewnia zacienienie wkładów.

He, ja na razie na europejskim sprzęcie: np. turbiny gazowe THM-1304 i sprężarki od MAN-a (ok. 10MW). A chłodnice tam od GEA były: 12 m długości, prawie tyle samo szerokości. (Zaprojektowaliśmy i dostarczyliśmy tłocznię w Jordanii dla MAN.)

Z ust mi to, panie, wyjąłeś ;) (ja też automatyk, czyli wg wewnętrznego slangu drucik ;) )

Pzdr. Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

J.F. napisał(a):

A w skraplaczu od klimatyzatora?

... i rewelacyjnie laminarny przepływ - to akurat może być chwyt marketingowy... chociaż... nie koniecznie, bo może akurat spadek głośności takiego układu jest na tyle duży, że w sumie się to opłaca.

Mirek.

Reply to
Mirek

gina.gina napisał(a):

OK to i ja się wtrącę między młot i kowadło. Ustaliliście dwie rzeczy:

- wentylator dmuchający na radiator jest wydajniejszy (to nawet dla laika jest logiczne, bo przepływ powietrza jest większy)

- wentylator odciągający powietrze z nad radiatora jest cichszy (to też raczej nie podlega dyskusji)

To dlaczego nie założyliście, że producent poszedł na kompromis? Wiatrak standardowy o średnicy N i wydajności W dmuchając na radiator jest w stanie odprowadzić 2x więcej ciepła niż ten radiator tego ciepła wytworzy. Odwracając go "do góry nogami" zachowuje się dostateczna wydajność i jednocześnie spada drastycznie hałas, co w przypadku elementów komputerowych jest bardzo ważne. To chyba najprostszy i najtańszy sposób. Zmniejszenie prędkości wiatraka, przez zmniejszenie napięcia może doprowadzić, że wiatrak nie wystartuje po pewnym czasie, jak zostanie oblepiony kurzem. Ingerowanie w zmianę wielkości wiatraków to dodatkowe koszty jak by nie patrzeć.

To tyle z luźnych przemyśleń, z których wynika " Każdemu według potrzeb".

Pozdrawiam

Reply to
Michał Paskowski

Hm .. a jak jest w kanale ? Lepiej tloczyc czy ssac ?

Bo cala ta historia siega roku 1980, jak sie pojawily pierwsze IBM PC. Nie bylo wtedy radiatora na procku, byl w zasilaczu, halas w srodku dwoch obudow ... no ciekaw jestem czy roznica jest slyszalna .. i ktory bardziej halasliwy :-)