Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na światło widzialne? Bo chciałbym mieć z jednej strony urządzenia gniazdo optyczne, wpięte w nie wtyczkę. Dalej światłowód zakończony niczym. Lub czymś z małą średnicą (max 4mm). Długość max 1 m. Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i przekazywać do urządzenia zmiany w jasności.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Robert Wańkowski pisze:

Może i działają ale nie znasz charakterystyki. Tzn. jeśli sygnał dla czerwonego jest dwa razy większy niż dla zielonego to nie znaczy, że czerwonego światła jest więcej - tylko czujnik jest bardziej czuły. Są fotodiody ze specjalnymi filtrami tak, aby charakterystyki kształtować, ale dla zwykłych krzemowych det. maksimum jest w okolicy 800-900nm.

Reply to
Filip Ozimek

Taka mała końcówka to obejmie maksimum kilka pikseli, a jak będzie to sam światłowód, to praktycznie złapie jeden. Jeśli obraz się zmienia, to sygnał przekazywany nijak się będzie miał do jasności całego ekranu. Tak mi się wydaje.

Teatime

Reply to
Ela W.

Użytkownik "Ela W."

I tak ma być. Kilka pikseli.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

4 mm w stosunku do światłowodu to mała średnica??

Długość akurat nie ma znaczenia (oczywiście w takich granicach, jakie Cię interesują).

Napisz dokładnie co to ma być za urządzenie? Może za mało kawy wypiłem, bo nie kumam o co chodzi ;-)))

Reply to
Robert_J

Próbowałem czegoś poszukać odnośnie budowy, ale nie udało się. Niemniej jednak sądzę, że mogą mieć założony czerwony filtr, więc jeśli już zadziałają na widzialne, to raczej tylko na czerwone. Ale mogę się mylić... Najprościej jeden kupić i popróbować, to nie majątek ;-)

Reply to
Robert_J

Użytkownik "Robert_J"

Ja nie wiem. Wiem, że większa niż 4 mm to nie bardzo mi pasuje.

Do ekranu LCD przykładam końcówkę światłowodu o średnicy nie większej niż 4 mm. Na końcu ma być serwo modelarskie, które się wychyla w zależności od jasności tej części ekrany do której jest umocowany światłowód. Ekran w tym miejscu może świecić na czerwono jeżeli to w czymś pomoże. Jeżeli część optyczna będzie do wykonania samodzielnie lub przez kogoś w cenie rzędu kilku zł (przy 1000 szt.) to będę dalej drążył temat. Jeżeli nie to dam sobie i Wam spokój. :-)

Robert

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w

W ogolnosci wydaje mi sie ze jak najbardziej. Jesli to nie sa jakies cudowne na Ga-As pod jednomodowe lasery, to zapewne zwykly krzem i nie blokowali swiatla widzialnego, bo i po co. Z natury krzemu sa mniej czule niz na IR.

Zmiany ? Odbiorniki swiatlowodowe kojarza mi sie raczej z szybka transmisja, a nie analogowym pomiarem.

TORX173 tez ma wyjscie TTL i "ATC (Automatic Threshold Control) Circuit is used for stabilized output at a wide range of optical power level."

Powiem Ci tak: światłowód jednomodowy ma średnicę rdzenia 0,009 mm, a wielomodowy 0,05 mm (czasem jeszcze 0,0625 mm). Nie wiem jak bardzo masz zręczne palce żeby trafić rdzeniem w pixel wyświetlacza, ale MZ to kosmiczne rozwiązanie ;-). I jak chcesz go utrzymać precyzyjnie w tym położeniu? Do tego dołóż jeszcze problem z ucięciem światłowodu pod kątem prostym, inaczej światło może w ogóle do niego "nie wejść" ;-). Sprawdzone empirycznie...

Trudno powiedzieć, MZ zbyt trudno będzie Ci uzyskać powtarzalność mocowania do LCD (o ile w ogóle uda Ci się to zrobić. Proponuję Ci zakup kilku pigtaili ze złączem SC i zabawę. Myślę że nikt inaczej Ci nie doradzi... Aha. W cenie kilku złotych nie da się tego zrobić, nawet przy ilości 1000 szt. Samo złącze SC jest droższe, a pigtail kosztuje ok. 15-20 złotych netto

Reply to
Robert_J

imo prościej pod każdym względem i taniej przytknąc do lcd jakiś detektor i dalej sygnał do serwo prowadziźć miedzią

Reply to
bujnos

Robert_J pisze:

Ale to standard dla włókien telekomunikacyjnych na pasmo telekomunikacyjne. Odbiornik w tytule pracuje z włóknami z plastiku o średnicy 1000um.

Reply to
Filip Ozimek

Czasem ma tez 1mm. Szklany (nie plastikowy - plastikowe to pewnie 2-3mm maja). Nie pamietam ile ma TOSLINK. Swiatlowody nie musza byc koniecznie z telekomunikacji ;-)

SMA kupic. Wieksze, tansze, troche mniej precyzyjne (ale tu chyba nie o precyzje chodzi).

Ano tak. Ale tutaj moze da sie uciac swiatlowod i zrobic 'bloba' z epoxy

- jesli precyzyjne mocowanie nie jest potrzebne to po co wydawac niepotrzebnie kase? Ale kilka PLN to naprawde slabo widze. Nie da sie po prostu malej fotodiody uzyc zamiast kombinowac pod gorke?

Reply to
Jerry1111

Użytkownik "J.F."

I to przekreśla jego zastosowanie.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Szklany ? Albo ma jakies stozki na koncach, albo to jest wiazka wlokienek, albo to jest niezginalny pret szklany a nie swiatlowod :-)

Fakt, nie przeczytałem specyfikacji ;-). W takim wypadku może nawet udać się to zrobić, aczkolwiek nie wierzę że Kolega zmieści się w zakładanych kosztach...

Reply to
Robert_J

Am 22.03.2010 23:35, schrieb Robert Wańkowski:

Dlaczemu się uparłeś na tego TORXa? Po pierwsze primo możesz wziąć bezpośrednio czujnik optyczny, nawet z linearyzacją (chyba TI robił, muszę poszukać w domu, gdzieś mi jeszcze coś takiego leży) i z wyjściem proporcjonalnym do światłości. Jak sam sobie zlinearyzujesz, to wystarczy fotodioda (lub fototranzystor) w oprawce do sprzęgu optycznego i do tego kawałek plastikowego światłowodu. Sądzę, że przy 1000 sztuk osiągniesz cenę < 1EUR za sztukę.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok"

Nie mając doświadczenia w optoelektronice był to jedyny jaki znalazłem. Ma chyba wyczkę. Ale nie mogłem znaleźć jak się montuje światłowód.

To bardzo proszę o jakieś info o tym z TI. Tu znalazłem posujące cenowo włókna.

1,5 mm lub 2 mm. Ale jak je połączyć z elementem foto? Najlepiej aby było to na zasadzie gniazdko-wtyczka.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Am 23.03.2010 12:45, schrieb Robert Wańkowski:

Tego TI mam w domu, muszę poszukać. Ale coś takiego ma np. firma co to grozi (osram) pod tytułem SFH5711. Z gniazdkami do SMD trochę bieda, ale nasz niebieski Klaus, czyli Conrad Electronic miał kiedyś w programie oprawki do LEDów 3 i 5mm z wyjściem na włókna. Adapter do SMD we własnym wykonaniu jest np. tutaj:

jak się połamało). Co prawda po niemiecku, ale obrazki są (na 4 stronie). Inna możliwość, to dać normalne gniazda do Toslinka i dać na wyjściu fotodiodę zamiast TORXa. Gołe gniazda są do kupienia.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok"

Z tego co doczytałem to ma charakterystykę logarytmiczną. A ja ptrzebuję liniową. Bo wychylenie serwa ma być proporcjonalne do jasności LCD.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

do jasności postrzeganej przez człowieka, czy bezwzględnej? Bo to różnica, podobnie jak z dźwiękiem...

Reply to
Marek Lewandowski