Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokładzie

Szukam mikrokontrolera (może być 8 bitowiec z rodziny 8051 ale niekoniecznie) co miałby sporo pamięci ram na pokładzie...

Potrzebuje conajmniej 12kb, fajnie byłoby 16kb.

Mam w tej chwili na oku klon 8051 firmy Silicon Labs C8051F045 ale ma on tylko 8kb ram. Chciałbym uniknąć potrzeby dodawania zewnętrznych kostek RAM a z tego co widzę SiLabs robi wszystkie proce z max 8kb...

Procesor ma pracować na małej płytce obsługującej inteligentnego tłumacza protokołów komunikacyjnych pomiędzy 3 urządzeniami komunikującymi się z 4-tym przez porty szeregowe, więc posiadanie kilku uartów (może 4?) na pokładzie też byłoby zaletą, ale na drugim planie... Prędkość komunikacji na poziomie zaledwie 9600 baud umożliwi mi łatwe zrobienie uarta softwareowego metodą "bit-bang".

Acha, zapomniałem dodać, że procek ma być oczywiście tani i dostępny. Najlepiej z darmowym kompilatorem C/C++ :-)) Koszt procka C8051F045 to jest rząd 7-8 dolarów USD i mam już z tą rodziną proców doświadczenie, kompilatory.

Patrzę jeszcze na 16-bitowe procki Texas Instruments serii MSP430. Niektóre mają większą pamięć ram 16kb i 4 uarty. Na przykład MSP430F5418 - cena jednostkowa podobna do proca SiLabs a przy 1000 sztuk spada do 5 dolców... Niestety nie znam tej rodziny proców, nie mam narzędzi itp.

Co możecie doradzić innego? Coś, co nie miałoby wejść/wyjść analogowych, które podejrzewam mocno podrażają kostkę w przypadku C8051F045 lub MSP430F5418 z A/C i C/A...

Reply to
Pszemol

Powinieneś w tej cenie zmiescić małego ARM7 z wystarczającą ilością RAM.

Ewentualnie jak tego ramu chcesz dużo ale niekoniecznie szybko to byle co plus:

Sebastian Biały

CY7C68013A

-16 KBytes of on-chip Code/Data RAM

- 48-MHz, 24-MHz, or 12-MHz CPU operation

- Four clocks per instruction cycle

- Two USARTS Software: 8051 code runs from:

- Internal RAM, which is downloaded via USB

- Internal RAM, which is loaded from EEPROM

- 3.3V operation with 5V tolerant inputs

Reply to
Sylwester Łazar

No ale ten nie ma nawet flasha na pamięć programu. Widzę że kod ładuje się z USB lub EEPROM... Poza tym ma w porównaniu do MSP430F5418 tylko dwa uarty... Jak już mam się przesiadać na proca, którego nie znam to chyba wolałbym już iść na całość.

Acha, chciałem jeszcze dodać coś, o czym zapomniałem napisać wcześniej - fajnie byłoby, aby procek miał swój wewnętrzny oscylator w miarę dokładny do UARTów, np. 1% co by się nic nie rozjeżdżało nawet bez kwarca. Proce SiLabs ma taki kompensowany generatorek RC na pokładzie. Nie wiem co TI ma na myśli pisząc "oscilator type: internal" bo jeszcze datasheeta nie łyknąłem do niego.

Jak już mam wybrzydzać to też chciałbym obudowę typu QFP albo SSOP a nie jakieś BGA co by łatwo było na prototypach polutować to-to ręcznie lutownicą.

Reply to
Pszemol

W dniu 2010-11-15 19:26, Pszemol pisze:

Jak 12 kB to stary i zapomniany AT89S8253. Niestety - jeden UART. Na siłę możesz dorzucić zewnętrzne uarty na SPI... choć to bez sensu.

Reply to
Miłosz Skowyra

A co konkretnie masz na myśli? Bo na stronie digikey.com szukam ARM7 po ustawienie mu 16kb ram dostaję tylko kostki po 10-12 dolców. Zresztą ARM7 brzmi trochę jak armata do komara - 60MHz ?? :-))

Tak, to zawsze jest Plan B którzy trzymam w tylnej kieszeni... Ale na razie chciałbym coś, co rozwiąże mi problem bez dodatkowych kostek ram...

Reply to
Pszemol

Dnia 15-11-2010 o 20:26:24 Pszemol snipped-for-privacy@polbox.com napisał(a):

Jeśli jesteś gotów wyrwać się poza świat 8051, to PIC24FJ128GA106 wydaje się po prostu być zaprojektowany dla Ciebie ;-)

Pozdrawiam, ae

Reply to
Andrzej Ekiert

AT91SAM7S64. 16kB RAM. Cena około 8 dol. W TME za jedną sztukę w sklepie który do tanich nie należy. Przypuszaczam ze Philipsowe LPC bedą tańsze, ale nie mam doświadczeń.

60MHz? To sobie zmniejsz do ilu chcesz. Pracuj nawet na wewnętrznym zegarze jeśli masz ochotę.

Nie widzę sensu wkładania średniowiecznej technologii '51 na którą nie ma kompilatorów normalnych języków, składa sie głównie z ograniczeń kiedy obok leży w tej samej cenie coś znacznie wygodniejszego.

Reply to
Sebastian Biały

Użytkownik "Andrzej Ekiert" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@jabba.local...

się po prostu być zaprojektowany dla Ciebie ;-)

to już lepiej wyrwać się od razu w świat ARM7... ten procek w tej chwili to ślepa ścieżka ewolucji :)

e.

Pszemol przemówił ludzkim głosem:

Coś z rodziny stm32. Do 5 uartów, z RAMeme też nie będzie problemu.

Reply to
Zbych

Miłosz, ale te 12k RAM-u dosyć specyficznie wygląda w 8253 ;)))

Przy okazji, gdzie obecny?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

AVR32? Np: AT32UC3A0512 i pochodne. AFAIR 3 USARTY ma.

Reply to
Jerry1111

W dniu 2010-11-15 21:25, Irek N. pisze:

To prawda... ale tego Pszemol nie zdefiniował ;) W ogóle papranie się natentychczas w rodzinę '51 uważam za lekki sport ekstremalny. Ale czemu by nie ;) Ze 3-4 lata temu musiałem się zmierzyć z własnym projektem który wymagał rozszerzenia z 8252 na 8253... i tylko dlatego pamiętam ten procek.

Nadal Dundee. Axeon. Przy okazji... zmieniłeś numer... podeślij nowy ;)

Reply to
Miłosz Skowyra

W przeciwieństwie do '51 :-) S.

Reply to
Sylwester Łazar

Użytkownik "Sylwester Łazar" snipped-for-privacy@alpro.pl napisał w wiadomości news:ibsehp$1c8$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

51 jest legendą :) Muzealnym, ale dość popularnym standardem. Jeśli ktoś ma świadomość tego co robi, zna 51 i uważa, że 51 wystarczy, to czemu nie. 16-bitowe PIC-e nie są legendą ;) a i z popularnością też sporo gorzej - jeśli ktoś się do nich nie dotykał, to lepiej, żeby się nie dotykał nadal :)

e.

Ale nie wtedy jak sie jeszcze chce duzo pamieci. Ten procek bardzo wtedy utrudnia. To juz chyba jakas ATmega lepsza, nawet po uwzglednieniu wad.

Podoba mi się - widzę że 1.8V core jest popędzane z wewnętrznego regulatora. Nie wymaga dwu zasilań, byłaby porażka... :-) Wejścia 5V-tolerant - fajnie... Szkoda że ma tylko 2 uarty, zawsze lepiej niż 1 ale gorzej niż 4. No i generator RC nie da się użyć do popędzenia procka i uartów bo 42kHz max. Muszę więc dać zewnętrznego kwarca...

Ta płytka ma mieć zero zbędnych elementów :-)

:-)

Co zatem myślisz o serii Texasa, konkretnie MSP430F5419? Sprzętowo dałby mi ten scalak Texasa wszystko co potrzebuję... Z tego co czytam nawet 4 uarty mają "autosensing baudrate" - no piknie! Ciekawi mnie jak to jest zrobione, chyba wezmę datasheeta do poduszki. A jak się z nim oswoję to może się któryś inny z rodziny przyda przy budowie jakichś czujników, czy czegoś sterującego, analogowego... Coraz bardziej mi się ten procek podoba :-)

Tylko co z narzędziami? Jest do tego jakieś przyzwoite IDE? Eclipse? Kompilator C++? Inne "normalne" języki mi naprawdę nie są potrzebne...

Reply to
Pszemol

Wbrew pozorom 8051 wciąż żyje i trzyma się całkiem nieźle. Wielu producentów ma swoje rodziny klonów tych małych procków. Tak jak piszesz - to legenda.

Przy okazji tego projektu chciałbym jednak zrobić coś nowego. Płytka jest na tyle prosta (proc + 4 drivery linii RS232...) że można łagodnie wejść w nową rodzinę procków i poznać coś nowego. Czy ARM7? Nie wiem... jakiś wydaje się zbyt duży do tego celu. Zwłaszcza w kontekście przesiadki z 8-bitowca 8051 :-)))

Reply to
Pszemol

No zerkam sobie na STM32F101 i 102. Powiem, że nie głupie to... Rdzeń 32-bit ARM Cortex M3 :-))) Internal 8 MHz factory-trimmed RC, jak w tym moim SiLabs 8051.

5V tolerant... Niestety tylko 3 uarty. Ten od Texasa chyba ciut lepszy.

Który z tej rodziny ma 5 uartów? O, już widzę... STM32F105, ale jest droższy 10-12USD.

I jak jest z narzędziami do tego STM32? Jakieś IDE? Kompilator C++? Interfejsy JTAG? Używałeś tego?

Reply to
Pszemol

AT32UC3A0512 jest zdyskwalifikowany bo digikey.com go nie ma ;-) Nie chcę proca z którym mam problemy przy kupnie już na początku...

Reply to
Pszemol