matrycowe sterowanie elektromagnesem ?

Potrzebuję sterować (on/off) kilkudziesięcioma elektromagnesami (takie elektrozaczepy).

W danej chwili ma być włączony tylko jeden. Więc sobie pomyślałem - a gdyby tak zamiast osobnych wyjść w sterowniku dać układ matrycowy - tak jak w matrycy LED ?

No niby powinno to chyba działać poprawnie ? Czy macie jakieś pomysły jaki może być z tym problem ?

Późno już i w główcie mi się rybki małe kręcą, więc wolę was zapytać :)

Reply to
sundayman

W dniu 2017-10-02 o 22:02, sundayman pisze:

powinno działać ale w danym momencie będzie tylko jeden włączony dałbym dwie diody jedna tradycyjnie równolegle do cewki a druga na zasilaniu cewki.

Reply to
Janusz

Tak sobie właśnie to wyobrażałem. Ale w międzyczasie porzuciłem tą wersję, bo i tak muszę zrobić lokalne "podmoduły", gdzie lokalnie będzie podłączone 10 zaczepów, więc w sumie nie ma sensu.

Ale dzięki za uwagę :)

Reply to
sundayman

W dniu 2017-10-02 o 22:02, sundayman pisze:

A co chcesz przez to uzyskać ? Bo jeżeli mniejsza ilość przewodów do sterowania, to czy ilość zaczepów jest na tyle duża, że warto sobie komplikować układ. Dodatkowo Zwarcie lub przerwa w matrycy powoduje więcej zamieszania niż przy indywidualnych przewodach.

Reply to
Roman Rogóż

Niby jest coś takiego jak macierz Rajchmana (potrafi wybrać i zasilić jeden transformator z wykładniczo wielu przy użyciu tylko liniowo wielu uzwojeń i poza tym nie ma żadnych elementów aktywnych), ale nie jestem pewien, że chcesz w to wchodzić.

Jeśli Ci napięcia i prądu wystarczy, to zrób to sobie na rejestrach przesuwnych mocy i zapomnij o sprawie. :-)

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 02.10.2017 o 22:02, sundayman pisze:

Jak najbardziej, co za różnica czym sterujesz, dobry pomysł!

Reply to
dolczak

Użytkownik "dolczak" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59d3bd57$0$15190$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 02.10.2017 o 22:02, sundayman pisze:

Roznica taka, ze trzeba szeregowe diody, bo ten pomysl dziala tylko jednokierunkowymi odbiornikami.

Choc akurat zamki ... moze by daly rade, bo na tych niewysterowanych napiecie duzo mniejsze.

No już nieaktualne chyba, ale:

- tak, ilość zaczepów to 50, więc różnica spora.

Prawda, ale to nie jest wielki kłopot w tym przypadku.

Reply to
sundayman

ale to powoduje, że nadal muszę mieć 50 wyjść zamiast 15.

Reply to
sundayman

Zależy od definicji wyjścia. Niezależnie od zastosowanego rozwiązania będziesz musiał mieć 50 przyłączy do tych elektromagnesów. Ale z punktu widzenia procesora wyjść będzie 4: DOUT, STCP, SHCP, MCRL. To są przecież szeregowe rejestry przesuwne, które można łączyć kaskadowo. BTW, są o lepszych parametrach, niż podane przeze mnie, oferta power logic jest bogatsza.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Am 02.10.2017 um 22:02 schrieb sundayman:

Ja steruję zaworami elektromagnetycznymi, mam ich max 96 sztuk, za pomocą rejestrów przesuwnych TPIC6A595. Wygląda to tak, że na każdej PCB mam do 16 zaworów i elektronikę do nich. Do sterowania mam 2xTPIC6A595 na każdej płytce i trochę drobiazgu (np LEDy pokazujące stan zaworu). Działa bardzo fajnie. A procesor musi tylko potrafić "wstukać" następny wektor i przepisać do rejestru wyjściowego.

Waldek

Reply to
Waldemar

Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:or1kjf$piv$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

A te zaczepy to w jednym miejscu ? Bo kablownia to IMO i tak Cie nie minie, gdzies to trzeba podlaczyc, te diody - i tak trzeba kupe zaciskow.

U mnie stanęło na tym, że każde 10 elektromagnesów i tak ma w pobliżu własny moduł (z innych względów), więc w takiej sytuacji nie ma już sensu kombinacja matrycowa.

Czy to będzie bezpośrednie sterowanie z MCU czy z jakiegoś rejestru to już w sumie nie ma większej różnicy.

No ale dzięki wszystkim za uwagi, w razie czego na przyszłość będzie :)

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:or3qd3$cb1$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

10 to taka liczba, ze mozna sie zastanowic, czy nie matrycowo je sterowac :-)