maszyna startowa do wyścigów na 1/4 mili

Witam grupę ;)

Koledzy - zapaleni ścigacze samochodowi, zwrócili sie do mnie z prosbą o pomoc przy zbudowaniu maszyny startowej, mierzącej czas itp dla obsługi amatorskich wyścigów na "1/4 mili". Urządzenie powinno być w miare przenośne bo lokalizacja toru jest tymczasowa...

wyglądać to ma tak: Dwa auta stają do biegu, podjeżdzają do linii startowej i czekają na sygnał startu, Urządzenie uruchamia światła startowe, "ścigacze" startują

- urządzenie mierzy czasy przejazdu obu zawodników za start przyjmując moment zapalenia ostatniego światła ( zielonego) za koniec pomiaru - przecięcie linii mety - dokładność wystarczy do 0.01 s. Urządzenie ma wykrywać Falsestart - czyli przecięcie przez zawodnika linii startu zanim zapali sie zielone światło i informować kto sie wyrwał za wcześnie

Mam już praktycznie kompletne wyobrażenie nt całości (procesor, algorytm działania) niestety nie mam pojecia jak podejść do elementu wykonawczego, informującego procesor o falstarcie i przecięciu przez zawodnika linii mety

Urządzenie ma być amatorskie i tanie w związku z tym problem - co wybrac - tor laserowy , podczerwień czy jeszcze coś innego ?? takie "bariery" musiałyby chyba być 4?? - po 2 na starcie ( flastart żeby było wiadomo kto za wcześnie wyskoczył) i 2 na mecie (czas mierzymy każdemu) Szerokość toru to ok 2x 4m

Problem 2 - jesli umiescimy centralke na starcie - trzeba bedzie ciągnąć

400m kable do czujników na mecie - co zrobić z taka odległością??

Licze na wasze podpowiedzi :)

Loccutus

Reply to
loccutus

wez do reki jakis uklad typu "uniwersalny sterownik na pilota" z pilotami 1-kanalowymi. I zmierz jakie wystepuje opuznienie miedzy nacisnieciem przycisku na pilocie, a wygenerowaniem sygnalu przez odbiornik. Nie wazne jakie by to opuznienie bylo - nawet i 2s, ale byle bylo stale. Wtedy dajesz 4 takie odbiorniki, (bo jeden 4-kanalowy moze dziwne rzeczy robic gdy dostaje sterowanie rownoczesnie z 4 kanalow) 4 piloty przerabiasz, by "nacisniecie guziczka" bylo wyzwalane z bariery (modulowane swiatlo lub podczerwien w zupelnosci wystarczy! nie potrzeba lasera bo bedzie problem z jego ustawianiem/celowaniem itd).

jesli znajdziesz sterownik radiowy o w miare stalym opoznieniu to dzieki temu, ze jest stale, to czas startu bedzie mierzony np z 1s opoznieniem, ale tez stop z 1s opoznieniem - aty mierzysz tylko czas pomiedzy, wiec niczego to nie zmienia ;)

na tak zrobionym sprzecie, sterownikach na 433mhz (z dodanymi koncowkami mocy) mierzylem czasy na 2-3km odcinkach OS amatorskich.

Reply to
BartekK

jeżeli radio to każde od różnego producenta bo jak dwa samochody dojadą równocześnie to nie dostaniesz żadnego sygnału. np. elmesy zakłócają się nawzajem. przerabiałem coś takiego i wystarczy mieć w ręce pilota od radiolinii umb100 aby móc swobodnie penetrować obszar chroniony czujkami ptx100 tego samego producenta.

PC

Reply to
Pablo C

Użytkownik "BartekK" snipped-for-privacy@sibi.cfu.com.pl> napisał w wiadomości news:cm7t59$953$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

co do tego sie zgodze - dużo z laserkiem kłopotu.. własnie zastanawiam sie nad najprostszym chyba rozwiązaniem - stary dobry

555 + dioda Ired jako nadajnik podczerwieni i odbiornik na jakimś fototranzystorze + wzmacniacz

myślałem o takim rozwiazaniu zamiast kabla, przyjmując opóźnienie w sofcie mikrokontrolera możnaby czas tak liczyć, ale wolałbym miec pewność pomiaru - a licząc na stałe opóźnienie nie mam żadnej gwarancji że ono takie jest...

- co bedzie jesli auta wpadną _w miare_ jednocześnie na mete a na skutek "pływania" tego opóźnienia dostane jednakowe czasy bo bedzie przekłamanie o ok np 0.05 s ?? w moim przypadku odległość wynosi max ok 400m - nigdy nie próbowałem TTL na tak daleko w kabel ładować ale mozna by go wzmocnić przed "podróżą", użyć np skrętki ekranowanej (tego mam duużo:) i w odbiorniku zpowrotem skonwertować... chyba bezpieczniej niż liczyć na powtarzalność modułu radiowego na 433Mhz ??

Loccutus

Reply to
loccutus

Użytkownik "Pablo C" <pch[ciach]@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cm7uje$j2l$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

no widzisz - o tym nie wiedziałem wogóle - a w moim przypadku potrzeba by 2 modułów... następny punkt in minus dla 433:(

Reply to
loccutus

No i z tym moze byc problem. A w tych wyscigach kazda ms sie liczy :-)

Poniewaz te wyscigi sa na prostej, to rozwiazanie swietlne/IR samo sie narzuca. W dodatku jesli to ma byc sprzedane ... radio to chyba dodatkowe badanie .. Tych laserkow to bym od razu nie odrzucal - 1mrad na 400m to jest

0.4m. Co prawda trzeba dobrze umocowac, zeby ped powietrza nie ruszal.

No i zastanowic sie nad koncepcja - moze nie transmitowac impulsow z fotokomorki, ale wstepnie zsynchronizowac dwa zegary, a potem procesorki beda sobie mogly wymieniac informacje do skutku.

Mozna pomyslec nad GPS - dostarcza dokladny zegar, a bedzie od razu pomiar odleglosci bramek :-) A informacje to wtedy mozna nawet SMS wysylac ..

Użytkownik "loccutus" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cm7rbg$msv$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Ciach

Witam

jako ze przerobilem problem i zbudowalem takowe urzadzenie nie chwalac sie mam troche doswiadczenia.Urzadzenie dzialalo przez 8 imprez bez wiekszych problemow.

Napisz jaka dokladnosc pomiaru czasu cie interesuje, jezeli chodzi o 400m kabla to radze zastosowac kabel , na radiu moze zrobisz powtarzalna dokladnosc pomiaru do 0,1s , jezeli zastosujesz jakies firmowe rx/tx z podanym czasem reakcji przez producenta , zwykle "piloty" to mozna od razu sobie odpuscic.

Pozdrawiam Mariusz K.

Reply to
Mariusz.K.(R2D2

Uzytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisal:

Dokladnie tak sie to robi - maszyna startuje kolejnych zawodników np zawsze o równej minucie i zawsze od równej minuty mierzony jest czas na mecie. Dzieki temu w przypadku takich zawodów wystarczy ze sedzia zobaczy ze wystarowali i recznie zapoda sygnal startu (póki co w Polsce jeszcze nikt ponizej 10s nie zszedl, a to az za duzo na uruchomienie maszyny).

Darek Zolna

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał:

Jeśli w taki sposób był robiony pomiar czasu to gratuluję, równie dobrze można było mierzyć stoperem :-)

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Dariusz Zolna" snipped-for-privacy@abc.com napisał w wiadomości news:cm8npn$c8t$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

napisalem ze na radiu mozna takie wyniki osiagnac. ja zrobilem dokladnosc do 0,001s na polaczeniach kablami i barierach laserowych.

Mariusz K.

Reply to
Mariusz.K.(R2D2

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał:

Oki, widocznie nie zrozumiałem Cię dobrze :-) Tak naprawdę to wystarczy synchronizacja zegarów i połączenie radiowe, telefoniczne lub dowolne inne, tak jak to się robi w rajdach i wyścigach. Sędzia na starcie podaje "Do startu przygotowuje się zawodnik X", sędzia na mecie wpisuje go w komputer, potem ze startu podają "Wystartował zawodnik X", a na mecie rozpoczynają liczenie dla niego czasu od ostatniej równej minuty lub połówki minuty. W wyścigach na 400m wystarczy chorągiewka zamiast radia :-)

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Dariusz Zolna" snipped-for-privacy@abc.com napisał w wiadomości news:cm8qtq$rud$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Jezeli chodzi o sam czas to spoko , ja mierzylem jeszcze predkosc wyjsciowa a tego juz sie nie da tak latwo w ten sposob pomierzyc

Pozdrawiam Mariusz K

Reply to
Mariusz.K.(R2D2

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał:

Prędkość wyjściową?

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Dariusz Zolna" snipped-for-privacy@abc.com napisał w wiadomości news:cm93di$oip$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

tak predkosc pojazdu na koncu toru tzn na 402,5 m

Reply to
Mariusz.K.(R2D2

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał:

Na końcu to chyba końcowa? ;-) Jak zwał, tak zwał, ale do tego przecież nie potrzeba komunikacji realtime ze startem.

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał w wiadomości news:cm860s$9kf$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Wstępnie 0.01 s jeżeli da rade zejśc do 0.001 to będe wniebowzięty ;)

no i ja też tak sądziłem. nigdy nie miałem z tym do czynienia (te radiomoduły) w praktyce ale nie podobało mi się ich stosowanie od zawsze...

Interesuje mnie zwłaszcza sam element wykonawczy ( bariera) jakie elementy zostały do tego użyte itd... oraz sposób komunikacji bariery z prockiem (medium/protokół itd..)

Dzieki wszystkim za zainteresowanie ;)

Loccutus

Reply to
loccutus

bariery laserowe z czasem reakcji na przerwanie wiazki ok 100us ( tak podaje producent) ja zastosowalem bariery firmy wenglor cena ok 1000zl za komplet tzn nadajnik-odbiornik. zasieg do 20m. wyjscie z odbiornika sobie ustawiasz albo wystawia ci plus zasilania albo zwiera do masy , napiecie zasilajace do 30V. Ustawianie barier tylko w nocy albo majac specjalne okulary przez ktore widac laser. Sposob komunikacji najprostrzy jaki moze byc czyli kabel 420m bo urzadzenie pomiarowe bylo na starcie i z wyjscia bariery sygnal szedl na procek. Wez pod uwage ze predkosci sa spore i jak zastosujesz jakies liche bariery to moga nie zadzialac szczegolnie jezeli bedzie jechal naprzyklad motocykl ktory ma cienkie kolo , czas na jaki zostaje przecieta wiazka przez 12 centymetrowy przedmoit przy predkosci zalozmy 220km/h mozna sobie wyliczyc.

Pozdrawiam Mariusz K.

Reply to
Mariusz.K.(R2D2

Użytkownik "Mariusz.K.(R2D2)" snipped-for-privacy@enet.pl napisał w wiadomości news:cma70f$82k$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

o kurcze.... :( ja potrzebuje 4 bariery - 2 na starcie 2 na mecie... :( straszny koszt jak na amatorskie ściganie chybaże jakoś inaczej wykrywać "falsestart"... miałes może taką funkcje u siebie ??

no to tu jest ok;)

no to jest naprawde poważny problem....

loccutus

Reply to
loccutus

Zejdziesz - i tak nikt tego nie sprawdzi :-)

Radiomoduly do transmisji danych - skoro mozna przeslac 1200 baud, to i opoznienia raczej beda ponizej 1ms ..

hehe :-D w sumie racja....

radio chyba odpuszcze - 400m skrętki ekranowanej możemy mieć za darmo (jeden z "rajdowców" prowadzi sklep komputerowy)

znalazłem takie cuś :)

ęstotliwość przełączania 250 Hz - czyli mam to rozumieć że bariera zadzaiała jak bym tego chciał jesli przesłonie ja na okres czasu co najmniej

0.025 s?? jeżeli tak to na samochód wystarczy - jadące z prędkością 250 km/h przesłoni wiązke na czas ok 0.035s zatem bariera powinna to wykryć... trzeba by ustalić opóżnienie z jakim bariera reaguje na przecięcie wiązki wystawieniem stanu na wyjściu i mam dosyć dokładny pomiar jak na nasze potrzeby

motocykli nie przewidujemy ;)

loccutus

Reply to
loccutus