Lza sie w oku kreci...

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:lrcrt6$p07$ snipped-for-privacy@srv.chmurka.net...

Ja miałem XT z HDD 10MB Seagate który potem trafił do AT286 z koprocesorem. Pamiętam jak dziecko cieszyłem się gdy zamieniłem format danych MFM / RLL po której to operacji na dysku zrobiło się nagle 20MB przestrzeni.

Reply to
Łobuz

:-) Ale kij był przydatny tylko w wersji z rozrusznikiem uruchamianym cięgłem umieszczonym między fotelami z linką, która lubiła się zrywać, później (po 1990) już byly maluchy z rozrusznikiem uruchomianym ze stacyjki.

Reply to
Marek

Ale problem podsufitki, o ile pamietam, nie zostal rozwiazany nigdy

A.L.

Reply to
A.L.

Poza tym, mowimy o statnei techniki w roku 1984...

A.L.

Reply to
A.L.

Użytkownik "Łobuz" snipped-for-privacy@pis.psl.po.sld> napisał w wiadomości news:53d9fb82$0$2230$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie wiem o czym piszesz. Przypuszczam, że o jakimś systemie zip-owania w tle. Komputery od zawsze traktowałem jak narzędzie w którego bebechy za dokładnie nie wnikałem. Moim największym sukcesem tamtych czasów było odpalenie Racal-Redaca na tym XT bez HDD (autorouter złośliwe połączenie dwóch DIP14 na krzyż robił tyle sekund co Protel minut) oraz napisanie programiku pozwalającego przenieść netlistę z Orcada do Racal-Redaca. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości Użytkownik "Łobuz" snipped-for-privacy@pis.psl.po.sld> napisał w wiadomości

Dawno dawno temu, twarde dyski przypominaly dyskietki - tzn byl naped z niewymiennym dyskiem i byl kontroler. Naped zawieral silniki, glowice, wzmacniacze ... ale to kontroler decydowal co bylo zapamietane i jak interpretowac odczyt.

No i sie nagle okazalo ze ten sam naped potrafi zapamietac wiecej, jesli kontroler zamiast kodowania MFM uzyje RLL. Ale tak mi chodzi po glowie ze to tylko ~1.5 wiecej bylo.

W jakim dysku można było zmienić format danych z MFM na RLL? Dyski RLL wymagały specjalnego kontrolera. Nie pomyliłeś formatu z kompresją dysku programami typu drivespace/doublespace?

Ale ja sobie nie przypominam uniwersalnego kontrolera MFM/RLL w tamtym czasie... A potem bardzo szybko weszły dyski ATA, mające kontroler własny.

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:lrd1uq$vbp$ snipped-for-privacy@srv.chmurka.net...

Nic z tych rzeczy. Robiło się low level format ale zamiast zapisu MFM wybierało się zapis RLL. BIOS w AT na to pozwalał.

Ja miałem pakiet Orcada DOSowski. 6 dyskietek 1,2MB. W sumie nadal go mam i czasem uruchamiam gdy zajdzie potrzeba otworzyć jakąś staroć. Autorouter był dość prymitywny, trzeba było sporo rzeczy podpowiadać, ale za to ręcznie rysowało się bardzo szybko i to bez udziału myszki. Symulator cyfrówki VST, dość nawet sobie dawał rady ale były problmy gdyż poszczególne etapy przygotowania netlisty nie były do końca dograne i trzeba było na piechotę poprawiać jakieś rzeczy w plikach wynikowych za pomoca edytora.

Reply to
Łobuz

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:53da0ce5$0$2237$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Masz rację. Faktycznie, teraz mi przypomniałeś że to 50% więcej dawało. Pokręciłem z niepamięci. Miałem dwa dyski, jeden niskoprofilowy Seagate a drugi IBM, taki wysoki jak cegła, na poduszkach gumowych siedział i miał ogromny przekaźnik elektromagnetyczny który po rozpędzeniu talerzy robił głosne "chlast". Coś tam przełączał jak się dysk rozpędził ale nie wnikałem co. W obu dyskach zrobiłem ten sam manewr. W sumie nie było mi to aż tak potrzebne, gdyż dość trudno było wtedy zapełnić przestrzeń dyskową 10-20MB, a zbieractwem programów się nie zajmowałem.

Reply to
Łobuz

Najdowcipniejsze to, że MFM to jedna z form RLL ;)

Tak przez zmianę kontrolera, ale bywało to problematyczne:

Sam miałem st225 z kontrolerem RLL i nie pamiętam problemów.

To było później.

Reply to
Mirosław Kwaśniak

W dniu 2014-07-31 12:09, Łobuz pisze:

Pod RLL można było praktycznie każdy dysk MFM formatować. Problem był tylko z tablicą uszkodzonych sektorów jak nie był pusta. No i trzeba było częściej preformat robić.

Pamięć coś mi podpowiada, że w którymś momencie to nawet można było wymienić EPROM na kontrolerze, ale równie dobrze mogło mi się dobrze przyprawić jakąś taką przyprawą, tylko jak się to nazywa?... Pamięć już nie ta ;) Ale to było tylko przez chwilę jakoś tak prawie równolegle z pierwszymi dyskami IDE czy jak się tam one wtedy nazywały.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz