LM35cz

Czy ktoś orientuje się jak powinien wyglądać schemat podłączenia tego do przetwornika ADC mikrokontrolera? Układ ma jedno wyjście - czy w przypadku ujemnych temperatur podaje ujemne napięcie?

Reply to
MaRek
Patryk Sielski

Patryk Sielski napisał(a):

No właśnie zastanawia mnie jak działa schemacik FIGURE 7 w dajtaszicie ;)

ą tam dwa wyjścia Vout - i +. Czy ktoś potrafi powiedzieć co będzie na tych wyjściach i czy oba wyjścia należy podłączyć do ADC. Rozumiem, że jeżeli byłoby jedno wyjście to dla dodatnich temperatur miełbym na wyjściu dodatnie nap. a ujemnych temp ujemne napięcie. W tym przypadku są dwa wyjścia napięciowe? Czyli na + będę miał napięcie w przypadku temp dodatnich a na - w przypadku temperatur ujemnych?

Reply to
MaRek

na Vout- masz ok 1.4V [jak to na diodach - plywa wraz z temperatura]. Na Vout+: odpowiednio do temperatury mniej lub wiecej, czyli w praktyce gdzies od +1.0 do +2.5V. formalnie sie to nie rozni od fig 2.

Musisz zmierzyc roznice tych napiec.

A propos - ktos widzial schemat wewnetrzny LM35 ? Przeciez zazwyczaj w scalach podloze musi miec najnizszy potencjal, a tu roznie bywa.

Roman napisał(a):

Czyli można zastosować zamiast ADC np komparator. Albo zastosować rysunek FIGURE2. Mam pyatanie do tego Figure2. Czujnik zasilalbym napięciem +Vs=+5V a jakie napięcie podać na -Vs? Rozumiem, że tutaj na wyjściu mam już różnicę tycz napięć zatem można podłączyć bezpośrednio do wejścia ADC. No i na koniec skąd wziąć napięcie ujemne? Sorry za oczywiste pytania ale nie jestem elektronikiem tylko czasami lubię sobie podłubać :).

Reply to
MaRek

MaRek napisał(a):

Komparator porównuje a ty musiałbyś przesunąć poziom np na wzmacniaczu operacyjnym z wejściem (-) spolaryzowanym z napięcia odniesienia (precyzyjnej diody Zenera). Albo zastosować

Z Fig.7 można wywnioskować, że wystarcza napięcie odkładające się na dwóch diodach 4148 czyli około 1,2V.

Reply to
Mariusz Dybiec

Roman napisał(a):

Wystarczy zamiast zwykłych diod dać LM385-1.2 I nie trzeba mierzyć punktu (-) bo będzie miał stałą wartość.

Reply to
Mariusz Dybiec

Mariusz Dybiec napisał(a):

Teraz wszystko zrozumiałem :). Co będzie dokładniejsze Figure1 i zastosowanie icl7660 czy lepiej figure7 i lm385? Sądzę żę chyba to pierwsze rozwiązanie. W przypadku lm385 tolerancja wyniesie 0,02

47V co oznacza konieczność pomiaru drugiego napięcia.
Reply to
MaRek

Roman napisał(a):

Z ujemnym napięciem ATmega chyba sobie poradzi. Myślałem żeby podać je bezpośrednio na ADC. O tym że napięcie jest ujemne będzie informował jakiś wskaźnik.

Reply to
MaRek

Roman napisał(a):

Pływanie referencji w ADC też będzie. Tak samo referencji przy przesuwaniu poziomu na operacyjnym. Po drugie i tak trzeba go chociaż raz zmierzyć, bo poszczególne

Wsadzisz LM35 w wodę z lodem i będziesz miał wartość napięcia odniesienia odczytaną przetwornikiem.

A dlaczego mają dawać wszystkie konfiguracje. Pokazali pomysł jak zrobić pomiar poniżej zera przy jednym napięciu zasilającym. Resztę elektronik sobie wymyśli.

Reply to
Mariusz Dybiec

MaRek napisał(a):

Co z tego, że dowie się z jakiegoś wskaźnika, że napięcie jest ujemne. On ma je zmierzyć a mierzy zdaje się tylko dodatnie. Zastanów się jaką dokładność możesz uzyskać. LM35 ma typową dokładność

+/-1C. Zakres -40 do +100C to daje od -0.4V do 1.1V. Jak przesuniesz zakres o 1.2V to masz maksymalne napięcie 2.3V i z dokładnością 1C zmierzysz przetwornikiem 8 bitowym na zakresie 2.5V. Jeśli zgadzasz się na kalibrowanie na dwóch punktach O i 100C to możesz z błędem zjechać do wartości wynikającej z nieliniowości charakterystyki - typowo 0.2 maks 0.5C. Do tego wystarczy 10 bitów. Przy tej rozdzielczości błąd wprowadzany przez LM385 jest pomijalny. Prosty układzik LM35, LM385, rezystor i wyjście wprowadzasz na przetwornik. Efekt taki sam jak przy układzie z wytwarzaniem i pomiarem ujemnych napięć.
Reply to
Mariusz Dybiec

Mariusz Dybiec napisał(a): Prosty układzik LM35, LM385,

LM385 podaje na nóżkę "-" LM35, rezystor 10k z wyjścia LM35 do masy. Ale myślę, że pomiar napięcia z LM385 będzie konieczny ze względu na spory rozrzut napięcia.

Reply to
MaRek