Lampa blyskowa

Witam. Tym razem ja potrzebuje wskazowki. Mam sobie lampe "METZ 20 BC 6" i problem polega na tym, ze normalnie lampa sie laduje, ale nie za kazdym razem wyzwala sie blysk. Nawet naciskajac przycisk testu lampa po naladowaniu zaskakuje dopiero po kilku nacisnieciach. Problem typu przerwa w obwodzie (kabelki), czy tez zimne luty (plytka) odpada, bo to juz przejrzalem, i nadal jest to samo. Lampe dostalem za darmo, wiec nie wiem co sie z nia dzialo wczesniej, wiem tylko ze bylem pierwszym ktory zagladal do srodka. Lampa jest dosc prosta, oprocz palnika, kondensatora, przetwornicy z elementem mocy, jednego malego tranzystora i paru elementow pasywnych nic w niej nie ma. Moje pytanie: co moze byc powodem? Schematu niestety nie posiadam. Moze ktos cos doradzi?

Z gory dzieki i pozdrawiam

Reply to
Monter

Monter napisał(a):

Trafko kosztuje parę złotych, kondensator podobnie. Palnik też przeważnie można dokupić. Można też spróbować zwiększyć elektrodę zapłonową okręcając palnik drutem.

Mirek.

Reply to
Mirek

Monter snipped-for-privacy@icpnet.pl napisał(a):

Zwróć uwagę na to co napisał Mirek:

Zazwyczaj elektroda zapłonowa jest naniesiona w postaci warstwy lakieru przewodzącego, ale po jakimś dłuższym czasie zaczyna to szwankować, w związku z czym robi się elektodę zapłonową w postaci kawałka drutu miedzianego fi 0,1 mm, nawiniętej spiralnie z skokiem 5-10mm równomiernie na całej długości rury wyładowczej i jednym końcem przymocowanej do metalowej części elektrody zapłonowej.

Reply to
wredny_menel

Monter snipped-for-privacy@icpnet.pl napisał(a):

Można, byle drut nie "przesłonił" lampy. Firmy stosują drut niklowy - nie utlenia się od temperatury przy częstych wyładowaniach. Wprowadzenie do tematu

wredny_menel

Monter snipped-for-privacy@icpnet.pl napisał(a):

Drucik nie ma nic do żywotności palnika lampy, wszystko zależy od (dotychczasowego) sposobu używania lampy palnika, te same palniki są używane w lampach stroboskopowych (choć z mniejsza moca) i wytrzymują długo, z doświadczenia wynika że palniki z dawnego ZSRR, np IFK-120 są mniej trwałe. Dość często szkło zużytego palnika zmienia barwę, ciemnieje lub zółknie - co jest wstępnym objawem końca życia. W lampach amatorsko uzywanych prędzej mozna się spodziewać zakończenia żywota przez elektrolit, szczególnie jeżeli nie był regularnie (minimum co parę miesięcy) formowany poprzez włączenie lampy i podtrzymywanie w stanie naładowanym.

Reply to
wredny_menel