Łagodne zapalanie żarówek

Mam w domu instalację oświetleniową z żarówek halogenowych 220V. Niestety, takie żarówki mają krótki żywot, gdy się je włącza "zwykłym" wylącznikiem. Zwłaszcza, takie o większej mocy. Poza tym czasem wywala korki.

Myślę, że elektroniczny wyłącznik na jakimś triaku mógłby rozwiązać problem.

Mam podobny wyłącznik w okapie kuchennym (tam są 12V halogeny), mają 4 lata i żadna się nie spaliła...

Mógłby mi ktoś wskazać jakiś układ...

Reply to
sbor

Użytkownik snipped-for-privacy@onet.pl napisał w wiadomości news:eib2sq$6qm$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Moje halogenki 220V zamontowane oryginalnie w lampie zyja 3..4 lata - zazwyczaj nie maja zanej marki - NONAME. Jak juz sie przepala to jakiego by nie dawac nowego Briluxa czy Philipsa - nie dozyje 6 miechow. Wie ktos dlaczego?

Reply to
todler

Użytkownik snipped-for-privacy@onet.pl napisał w wiadomości news:eib2sq$6qm$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Ściemniacz taki z gałką - kręcony (najtańsza wersja ściemniacza). 2w1 ściemnia i oszczędza.

Reply to
Desoft

snipped-for-privacy@onet.pl said the following on 2006-11-01 22:17:

Witam

Ja stosuje ściemniacz sterowany pojedynczym przyciskiem kupiony za ok

120pln w markecie budowlanym działa on następująco krótkie przyciśnięcoe włącza i wyłącza żarówkę a przytrzymująć przycisk wciśnięty zaczyna ściemniać (i rozjaśniać w pętli od 0-100% i zpowrotem)puszczasz jak ci pasuje jasność i tyle.

Dodatkowo ściemniacz "pamięta" poprzednie ustawienie więć nie trzeba za każdym razem regulować a ponadto ma miękki start.

Inna zaleta to możliwość sterowania z wielu miejsc za pomocą połączonych rownolegle przycisków.

Pozdrawiam Kris

Reply to
Kris

Dzięki. Prawdę mówiąc miałem taki pomysł, ale pewnym problemem jest, że mam przełącznik dwuklawiszowy, drugi jest do zwykłaej lampy. Chyba będę musiał wykuć drugą dziurę w ścianie na drugi przełącznik... No nic to, malowanie i tak jest w lanie.

Z drugiej strony ciekawe, czy gdyby podłączyć triaka i dać mu się włączyć najpierw na kilkanaście "połówek" a potem na 100% (jeden tranzystor, ze 3 oporniki, jakieś diody i kondensator) nie zmiękczyłoby wystarczająco startu...

Pozdrawiam.

Sławek.

Użytkownik "Kris" snipped-for-privacy@aster.pl napisał w wiadomości news:2fdd0$454a651e$57ce8c5c$ snipped-for-privacy@news.chello.pl...

problem.