ładowarka

Witam,

i mam (prosty?) problem: kombinuję, jak zrobić ładowarkę (słoneczną) do kumulatora do np. aparatu cyfr. Akumulator jest specyficzny, nie paluszek. Po pierwsze teoria: jeżeli aku daje napięcie np. 8 V, to ładować powinienem też ok. 8V, a nie np. 12V, prawda? (domyślam się, że jest pewien margines, ale niezbyt duży..).

Po drugie, jeżeli ładowarka daje maks. prąd powiedzmy 500 mA, a pojemność aku to 1500 mAh, to ładować trzeba 3 godz * (1.3-1.4) - ten ostatni czynnik odpowiada za sprawność procesu ładowania (jego wartość pewnie zależy od różnych rzeczy, nie musi być uniwersalny.. ?). A właściwie, w jaki sposób ocenić, że aku jest już naładowany? Czy natężenie prądu w obwodzie ladowarka-aku wtedy maleje, a więc np. mogłbym mieć włączony amperomierz i wyłączyć obwód, gdy I jakoś znacząco spadnie?

Panel słoneczny daje 12 V (rozważam rzeczy dostępne ma allegro), więc - patrz p. 1 - musiałbym mieć przetwornicę na moje 8V (nie mam ładowarki samochodowej do mojego aku i mieć nie będę). Czy coś takiego można kupić/zrobić/zlecić zrobienie?

Oczywiście, wszelkie inne uwagi do problemu i porady mile widziane.

Pozdrawiam, Piotr

PS. jestem fizykiem, wiec co nieco wiem "o prądzie" :) ale potrzebuję porad praktycznych

Reply to
ptz

Troche nie tak. Aku ladujemy zawsze napieciem wiekszym niz napiecie nominalne. Jesli aku jest 12V to ladujemy go pradem 14,4 V. Jesli aku ma pojemnosc 1,5 Ah to ladujemy standardowo go pradem (0,1..0,3)*1,5Ah czyli ok 300mAh zalezy jeszcze jaki to typ akumulatora. Czas ladowania to powiedzmy ok 10h. Mozesz tez ladowac szybko wtedy duzo wiekszym pradem i na przyklad 1h (do policzenia jaki prad).

Najlepsza analiza ladowania jest analiza napiecie na aku, a wlasciwie brak jego przyrostu. Do tego potrzeba tez ukladu regulacji pradu zeby nie przekroczyc maksymalnego pradu ladowania.

Zainteresuj sie moze czyms takim

darnok

Witam

darnok napisał(a) :

Czym??? Ty z kolei nie jesteś elektronikiem/elektrykiem ;-)

Ściema na maksa i marketingowy bełkot w opisie.

Reply to
Zbynek Ltd.

Zbynek Ltd. snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

A może coś jest na rzeczy, bo mój aku ma napięcie 7.4V a ładowarka daje 8.4V, czyli może rzeczywiście napięcie na ładowarce powinno być trochę (czyynik 1.2) wyższe niż na aku. Ponawiam też pytanie o przetwornice z 12V na 8-9 V: czy to jest coś, co łatwo można znaleźć/kupić/zrobić ?

Piotr

Reply to
ptz

Witam

ptz napisał(a) :

Tu chodziło mi o to, że darnok napisał "prądem" zamiast "napięciem", a jednostki podał w woltach. Tak się tylko czepiłem :-)

Nie może, ale rzeczywiście.

Też mnie to by interesowało. Panel słoneczny, o który mi chodzi może dawać napięcie pod obciążeniem aż 16,5V. Dla mnie idealne byłoby rozwiązanie, które przy słabym oświetleniu już działa i zamienia te 8V na 12. Ale nie widziałem w ofertach przetwornicy, która pracowałaby przy napięciu wejściowym od 8 aż do 24! (bo tyle daje nieobciążony panel) Używając Twojego panelu nie ma problemu, jeśli chcesz ładować akumulator. Po prostu napięcie będzie na nim "właściwe" i będzie rosło w miarę ładowania. Jednakże jest to związane ze stratami mocy panelu. Skoro mój może mieć 16,5V i prąd 130mA, to ładując akumulator 8V prąd nie będzie 2 razy większy. Będzie on bez zmian. Niestety. Dlatego dobrze by mieć przetwornicę. Lub ładować

2 akumulatory połączone szeregowo.
Reply to
Zbynek Ltd.

Użytkownik " ptz" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:e3tcri$e7a$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Och, ludzie czytajcie dokładnie. No jasne, że większym napięciem, ale nie prądem >

Reply to
Bodzio SE

Nie, tylko elektronikiem ;-) Myslalem juz o nastepnym zdaniu i mi sie wstawilo. :( Ale przynajmniej mozna wyczaic o co chodzi. Ale przyznaje sie do totalnie glupiego bledu.

Reply to
darnok

Po pierwsze dowiedz się jaki to jest akumulator. Czy litowo-jonowy, czy jakiś inny. Od tego będzie zależało jak go musisz ładować. Później google i 'ładowanie akumulatorów xxx' i archiwum tej grupy w poszukiwaniu specjalizowanych układów scalonych do kontroli ładowania. Niektóre akumulatory potrzebują dosyć precyzyjnego ładowania i zwykłe próbowanie dawania napięcia o jakiś współczynnik większego może skończyć się nawet eksplozją ogniw.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Zbynek Ltd. napisał(a):

Ogólnie nie musisz się przejmować napięciem i kombinować przetwornicy. Ogranicz prąd ładowania na taki jaki jest korzystny dla Twojego akumulatora.

IMHO najlepjej było by zakupić ładowarke 12V (samochodowa?) do twojego typu akumulatora. Ładowanie akumulatorków (obojętnie jaki rodzaj) nie należy do rzeczy prostych, bez odpowiedniej ładowarki w krótkim czasie możesz uszkodzić ten akumulatorek.

A jak już chcesz po swojemu to najprosciej ograniczysz prąd ładowania opornikiem. Jesli panel słoneczy będzie odpowiednio małej mocy to może być nawet tak że pradu nie przekroczysz nawet bez opornika.

Wstaw amieromierz i woltomierz i zaobserwój.

Reply to
Piotr [PKi

Marek Wodzinski snipped-for-privacy@ODSPAMIACZ.mamy.to> napisał(a):

Dzięki. Ja oczywiście wiem dokładnie, jaki to akumulator (lit.-jon. do aparatu Nikon D200). A szukając w googlu znalazłem ładowarkę samochodową do niego prod. GP za rozsądne pieniądze (taka ładowarka Nikona jest nieprzyzwoicie droga), więc właściwie mam rozwiązanie problemu. Ale w innym wątku skrytykowano elastyczne panele słonreczne, o których myślałem, jako o źródle prądu, no więc na razie nie wiem, co zrobie..

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
ptz

Witam

ptz napisał(a) :

Oj, to rzeczywiście mogłoby być "bum".

Dla mnie rzeczywiście elastyczny panel byłby idealnym rozwiązaniem. Niestety nie sprawdził się. Polecam nie elastyczne. Taki 2W, który daje 130mA. Tu podobne 1W od tego samego sprzedawcy:

dlaczego raz pisze 1W, a raz 2W. I cena niższa. Producentem jest ten sam ICP Solar.

Reply to
Zbynek Ltd.

Witam

Piotr [PKi] napisał(a) :

Już to dawno temu zrobiłem :-) I wnioski nasuwają się jak poniżej. Sprawdzałem na akumulatorze 12V, oraz NiMH 4,8 i 9,6. W żadnym wypadku prąd ładowania nie był większy niż nominalny, ani napięcie większe niż ładowanych akumulatorków. Nie sprawdzałem jak zachowywałyby się w pełni naładowane pakiety. Oczywiście byłyby nadal ładowane. Biorąc pod uwagę wystarczająco długi czas na całkowite naładowanie, to skutki przeladowania można by spokojnie pominąć. Jeśli jednak ktoś chciałby ładować akumulatorki litowe, to odradzam w takim układzie. Na tych NIMH napięcie i tak nie wrosłoby powyżej pewnej granicy ok. 1,5-1,6 na ogniwo. Może sens miałoby zastosowanie stabilizatora napięcia. Oczywiście wiązałoby się to ze stratami mocy. Chyba, żeby łączyć kilka pakietów szeregowo, bo prąd ładowania i tak popłynie taki sam. Lepiej żeby prąd był "tracony" na ładowanie niż grzanie stabilizatora.

Reply to
Zbynek Ltd.