nierówny :)

Witam! Mam dwa silniki krokowe bipolarne jeden z nagrywarki, a drugi z jakiejś maszyny(4A,DC 2,2v 0.6stopnia/krok). Steruje tym atmega, za pośrednictwem L293D. Wszystko jest zasilane z zasilacza 5V/2A. I tu by się wydawało że oba silniki podłączone pod układ powinny działać bez kłopotu, a tak nie jest. Cały wic polega na tym że potrzebują one dwóch różnych sekwencji sterujących. I tak od nagrywarki działa bez kłopotu na: trzy ósme niesymetryczne(to tablica dla niego): static const uint8_t trzy_osme[8] = { 8,10,2,6,4,5,1,9}; jednej czwartej nie sprawdzałem, ale myślę że bez kłopotu będzie działać. "Poważny krokowiec" działa zaś na tablicach z nanotec.de: static const uint8_t nanotec_full[4] = {12,6,3,9}; static const uint8_t nanotec_half[8] = {12,4,6,2,3,1,9,8}; Zamienianie kabli nic nie daje, jak silnik jest poganiany nieodpowiednią tablicą to się tylko trzęsie jak galareta(no moze wszystkich kombinacji przewodów nie przerobiłem, ale dużą część z nich napewno). Czy Ktoś z Was Szanowni Grupowicze mógłby mi to trochę rozjaśnić? Czy w zależności od wykonania silnika, różna musi być sekwencja sterująca?

Reply to
Bo t manager

Zamień 2 z 4 i będzie OK

Reply to
MM

Dnia Sat, 13 Apr 2013 14:08:01 +0200, Bo t manager napisał(a):

co za nazwy.

A omomierz co mowi ?

Bo analiza programowa twierdzi ze ten twoj nanotec to

1100 0100 0110 0010 0011 0001 1001 1000

czyli tez 3/8, tylko trzeba dwa kabelki zamienic.

[ciach]

Uzwojenia są tak samo położone, Ale gdzie jest dokładnie A+,A-,B+,B- to tak drogą eksperymentu ustalałem.

Znaczy jedno uzwojenie obrócić o 180stopni? Obróciłem kabelki drugiego uzwojenia o 180stopni i nic. gniazdo |C|N|CZ|B| wtyk |C|N|B|CZ| C-czerwony, N-niebieski,CZ-czarny, B-Biały Zamieniłem Kable w ten sposób i faktycznie działa. gniazdo |C|N|CZ|B| wtyk |C|CZ|N|B|

Cewki w silnikach są tak samo.

|^^^| |^^^| wtyk |C| |N| |CZ| |B|

Reply to
Bo t manager

Mała errata, ten duży to nie jest chyba bipolar. Zmierzyłem jedno uzwojenie i zadowolony przyjąłem że drugie dwa piny to druga cewka. Tymczasem.

. | 1 | | 2 | | 3 | | 4 | . |-3R-|--8R--|--8R--| . |---8R------| | . |-------8R---------| Tak wgląda pomiar tego silnika :) Chciało mi się używkę na allegro. Więc problem chyba rozwiązany. Dziwne tylko ze też chodzi jako bipolarny. Google niestety o tym silniku milczy.

Reply to
Bo t manager

A szosty pomiar ? Bo jeszcze uzwojenia moga miec polaczone srodki. I nadal moze byc uzywany bipolarnie, tylko nie w trybie "3/8".

Ale to powyzej nie wyglada na to ... przegrzane i zwarte jedno uzwojenie ? Czy trzy robocze i jedno tacho ?

Zamieniłem 2 z 3 i działa.

Reply to
Bo t manager

Nie nie. tu masz uzwojenie miedzy bit0 i bit2, a drugie miedzy bit1 i bit3.

A w pierwszym 3-2 i 1-0

Choc teraz juz wiemy ze omomierz mowi cos ciekawszego

A pewny jesteś, że to w ogóle jest krokowy "kwadratowy" z czterema uzwojeniami niezależnymi, a nie BLC bezszczotkowy połączony w kwadrat?

Reply to
BartekK

2 - 4 zero ohm. WTF się ja pytam. Czy rozkręcenie może silnikowi zaszkodzić? Bo mam chęć rozebrać drania.
Reply to
Bo t manager

No teraz to sam nie wiem co tu na stoliku mam. Myślałeś o BDLC? Ale jak to sprawdzić. Ale nie myślę że to BDLC, ma ośkę dwustronną, zembatkę na niej i z wyglądu to jednak krokowiec. Co liczby uzwojeń to najwyżej trzy, cztery są piny w gnieździe tego silnika. Ale ja już się gubię. sprzedawca z allegro wystawił jako krokowiec.

Reply to
Bo t manager

Rozebrałem drania:

Tu muszę złożyć samokrytkę, bo nie wiem jak to mierzyłem że między 1 a 2 wyszło 3 ohmy jak widać jak jest na zdjęciu, niestety inne pomiary też do bani. Prawdłowe:

1-2 0,3R 1-3 0,7R 1-4 0,8R 3-4 0,8R Przyjmując rezystancję kabli pomiarowych 0,3R to by sie wszystko mniej więcej zgadzało. To chyba jednak krokowiec. Ale czemu tak dziwnie zrobiony? Dzięki za porady. Następny razem kupię coś z pdf'em :)
Reply to
Bo t manager

W dniu 2013-04-13 20:14, Bo t manager pisze:

No jaki krokowiec, jak elegancko widać, że 3fazowy "zwykły", widać przesunięcie na ząbkach wirnik-stojan (inna liczba rowków), z falownika trzeba by go gonić.

Reply to
BartekK

Dnia Sat, 13 Apr 2013 21:42:06 +0200, BartekK napisał(a):

Czekaj - bo to chyba tzw reluktacyjny, wirnik nie jest magnesem. krecic reka mozna lagodnie, bez przeskokow ? Jak najbardziej "krokowy" - jedna z odmian.

Falownik tu nie pomoze - on jest chyba unipolarny. Tylko jak polaczony ... nie ma przypadkiem wspolnego srodka na obudowie ? Hm, a moze to trzeba tak sterowac ze jedna cewke pod jeden biegun zasilania, a dwie pozostale pod drugi ?

Tak czy inaczej - pogratulowac sobie ze sie drivera nie spalilo, bo w silniku zwarcie.

Dzięki wszystkim za pomoc. Choć bardziej kibicowałem pomysłowi J.F. że to bipolar z połączonymi cewkami. Tak pójdzie na półkę. Do tego co chcę zrobić potrzebny krokowiec(sanki przesuwane do foto i mają być przenośne).

Reply to
Bo t manager

Jak kręce to tak delikatnie przeskakuje, jakby mrowienie. Tak jak potencjometry w Tosce, takie mikroskoki są wyczuwalne.

Nie nie ma przejścia do obudowy z żadnego pinu.

A tu starałem sie nie przekraczać czasu załączenia, przyjmując indukcję uzwojeń jak dla innych silników o tym prądzie. L293 daje jakieś w tym przypadku 3V amplitudy. Czasy włączenia max 75ms. Więc prąd raczej nie zdążył niepokojąco wzrosnąć. W każdym razie mam taką nadzieję.

Reply to
Bo t manager

Delikatne moze byc jakims resztkowym magnetyzmem spowodowane. To chyba taki typ jak na animacji w wiki

No to pozostaje druga hipoteza.

Ale miedzy dwiema koncowkami miales zwarcie a nie cewke :-)

Dnia Sat, 13 Apr 2013 23:12:18 +0200, Bo t manager napisał(a):

Ale to jest krokowiec. I wystarczaja mu 3 kanaly.

[ciach]

Sam już nie wiem co myśleć. Podłączony tak jak pisałem działa dobrze gniazdo |C|N|CZ|B| wtyk |C|CZ|N|B| Zresztą gubię się już w tych kabelkach. Tu jest graficznie:

[ciach]

To fakt o tym nie pomyślałem :)

Reply to
Bo t manager

Głosuję za trójfazowym, wolnoobrotowym. Ząbki faktycznie nie pasują - nie ma położenia "stabilnego". Jeśli chodzi o zastosowanie do slajdera, to może on się nadać, tylko trzeba trzy półmostki i sterować:

1: 000+++000--- 2: 0---000+++00 3: ++000---000+

Nie wiem jak będzie działał bez kontroli położenia, ale spróbować warto.

Mirek.

Reply to
Mirek