Konwersja napięć?

Witam, Z jednej strony mam układ bluetooth, który pracuje na 3.3V. Ma wyjście i wejście (TX, RX), które dają i oczekują kolejnych 3.3V bitów. Z drugiej strony - mikrokontroler, który działa na 5V. Chcę sprawić, żeby mikrokontroler mógł odebrać i wysyłać dane przez bluetooth, po drodze potrzebuję więc czegoś, co zamieni mi te 3.3V na 5V i spowrotem. Czy możecie poradzić mi, jak coś takiego zrobić? Podkreślam, że chodzi o pracę z dużymi częstotliwościami (100kHz)

Pozdrawiam, Merlin

P.S.: Szukałem w książkach i w sieci, ale nie udało mi się znaleźć. P.S.2.: Myślałem nad transoptorami, zaopatrzyłem się w 4N25, ale nie udało mi się skłonić go do pracy z bluetoothem - zmieniałem napięcie, ale częstotliwość była chyba za mała, bo docierały jedynie pojedyncze bity transmisji

Reply to
Tomasz 'Merlin' Kolinko

Użytkownik Tomasz 'Merlin' Kolinko napisał:

A czy nie wystarczy na linii nadającej z 5V na 3,3 V zwykły dzielnik z rezystorów a w drugą stronę układzik na dwóch tranzystorach NPN(dlatego dwa bo odwracanie sygnałów). 100khz to nie jest aż taka duża prędkość. Dla transoptora może i tak ale po co od razu zaprzęgać takie skomplikowane rozwiązania :-).

Reply to
AdelA

Dzięki za szybką odpowiedź.

Możesz parę słów więcej o dzielniku napięć? Prawo ohma znam, potrafię wyliczyć jak rozłożą się napięcia między dwoma rezystorami, ale jak wyliczyć jaki dać rezystor, jeśli odbiornikiem jest mikrokontroler? (ew. gdzie mogę o tym przeczytać?)

Pozdrawiam, merlin

Reply to
Tomasz 'Merlin' Kolinko

i wszystko inne co wyskoczy po wpisaniu 'dzielnik napięcia' w goole. A moce rezystorów tutaj nie powinny mieć znaczenia.

Reply to
Filip Ozimek

Tomasz 'Merlin' Kolinko przemówił ludzkim głosem:

  1. Sparawdź, czy bluetooth nie ma czasem wejść tolerujących 5V. Jeśli ma to nic nie musisz robić. Sprawdź też jaki jest minimalny poziom sygnalu wysokiego w uC - jeśli akceptuje sygnały TTL (Vinh>2,4V) to też nie ma się czym przejmować.
  2. Jeśli bluetooth nie toleruje napięć większych od własnego zasilania, a ma wbudowane w wejście diody zabezpieczające, to wystarczy dać w szereg z linią rezystor ograniczający prąd. Jeśli takie podejście nie jest dobre, to można zrobić: a) dzielnik napięcia b)układzik z rezystorem i zenerką 3.3V.
  3. Jeśli uC nie rozpoznaje napięć w okolicach 3.3V jako stanu wysokiego to możesz dać między uC a BT tranzystorek w układzie WB (nie odwróci ci polaryzacji sygnału).

No nie żartuj :-)

Reply to
Zbych

Ściągnąłem, czytam, już rozumiem jak dobrać rezystory. Dziękuję za pomoc :)

Pozdrawiam, Merlin

Reply to
Tomasz 'Merlin' Kolinko

np. 74LVC245

Pozdrawiam Hrabioz

Reply to
Hrabioz

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi,

Icka 74LVC245 nie udało mi się nigdzie dostać, więc zrobiłem konwersję w jedną stronę przy pomocy dzielnika napięcia (dwa rezystory: 3.3k i 1.7k). W drugą stronę najpierw próbowałem rozwiązania Zbycha (układ WB), ale nie wychodziło mi (niezależnie od napięcia na kolektorze, na emiterze zawsze było 5V), więc zrealizowałem to przy pomocy dwóch NPN (C337), tak jak radziła AdelA :)

Jeszcze raz dzięki, wszystkie odpowiedzi mi pomogły.

Pozdrawiam, Merlin

Reply to
Tomasz 'Merlin' Kolinko

Tomasz 'Merlin' Kolinko przemówił ludzkim głosem:

Z twojego opisu wynika, że naprawdopodobniej źle spolaryzowałeś tranzystor. Powinno to wyglądać mniej więcej tak:

+5V o | .-. +3,3Vo | | | | | R2 .-. '-' R1 | | | | | o---------> We ukł. 5V '-' | | |/ +- -| BC547 |>

| +---------< Wy ukł. 3,3V

(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05

Rezystor R2 możesz pominąć, jeśli włączysz podciąganie w procesorze.

Reply to
Zbych

W miejscu R1 podłączałem uziemienie - nie dziwne, że nie działało :) Dzięki.

Pozdrawiam, Merlin

Reply to
Tomasz 'Merlin' Kolinko

:D