Kondensator do wewnętrznego stabilizatora MCU

Kolejne szybkie pytanie. Niektóre mikrokontrolery posiadają wewnętrzny stabilizator, odpowiadający za zasilanie rdzenia. Wówczas na odpowiednim pinie (zwykle nazwa w stylu VCAP albo VCORE) należy dać kondensator (o pojemności kilku uF) do masy. Tak wygląda sytuacja w przypadku PIC32, z których zwykle korzystam w swoich projektach. Ponieważ wspomniany pin znajduje się pomiędzy zwykłymi pinami GPIO, zazwyczaj dawałem tam zwykły kondensator SMD 0603. Dzięki temu mógł on być umieszczony relatywnie blisko układu i nie trzeba było kombinować prowadzeniem innych ścieżek na około. Przy takim tantalu, nawet w rozmiarze SMA, byłoby to już bardziej kłopotliwe.

Układy niby działają bez problemu, ale jednak ostatnio zacząłem się zastanawiać... Czy przypadkiem nie robię czegoś źle? Taki kondensator będzie odpowiedni? Ma właściwe parametry do tego typu zastosowań? Chodzi mi szczególnie o ESR...

A jeśli kondensatory MLCC są ok, to może mogę pójść w drugą stronę i używać tych w rozmiarze 0402?

Reply to
Atlantis

W dniu 2019-07-07 o 21:06, Atlantis pisze:

Najlepiej zajrzeć do źródła: strona 568

t-1

O ile pamiętam nie patrząc w to źródło producent dopuszcza stosowanie mlcc.

Reply to
Marek

W dniu 2019-07-07 o 21:49, t-1 pisze:

Jeszcze chyba nie spotkałem dokumentacji układu mikroprocesorowego gdzie nie byłoby w takiej kwestii przemilczeń.

Tu napisali - stosować kondensator o małym ESR - np. tantal.

Tylko, że tantale mają duże ESR w porównaniu z kondensatorami ceramicznymi, a zbyt małe ESR kondensatora na wyjściu stabilizatora (przy konstrukcji Low-Drop) bywa powodem wzbudzania się stabilizatora. I granice zbyt małe najczęściej jest właśnie między tantalem a ceramikiem. Jest coraz więcej LowDropów dopasowanych do ceramików, ale dopóki nie jest to jednoznacznie napisane to przyjmowanie, że jakoś to będzie nie jest dobrym rozwiązaniem.

Na podstawie tego co jest napisane na wskazanej stronie według mnie nie można odpowiedzialnie zdecydować o zastosowaniu kondensatora ceramicznego. Chyba, że gdzieś indziej w jakiejś noce aplikacyjnej jednoznacznie ten temat poruszyli i napisali, że można. Najbardziej wiarygondie wygląda jak jest wykres obszaru stabilności.

Ale to i tak w miarę świadczy o tym, że w ogóle wiedzą że istnieje temat ESR. Najlepszy numer widziałem w którymś WIZNECIE (chyba 5200, już tu na grupie o tym pisałem) - ktoś im powiedział, żeby dawać 10uF tantal i do tego 100n ceramik to w pdf-ie stoi jak byk - do tej nogi podłączyć kondensator 10,1uF. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

w dok do pic32 strona 27 stoi: "the type can ceramic or tantalum".

Reply to
Marek