jaki tranzystor...

Witam!

Czy zna ktos moze jakis tranzystorek o bardzo malym napiecia nasycenia?

Co chce zrobic.. .w ukladzie zasilanym z 5V przy jego pomocy chcialbym czesci elementow czasowo odcinac zasilanie (oszczedzac baterie), jednakze elementy te musza byc zasilane min 4,9 V a przy zwyklym tranzystorze i napieciu Vsat ~ 0,6 V uzyskam maksymalnie 4,4 V

a moze ktos ma inny pomysl jak to zrobic ?

pozdrawiam

Reply to
blender

snipped-for-privacy@jaskom.pl przemówił ludzkim głosem:

Jakieś podejrzanie duże wyszło ci to napięcie nasycenia. Jaki prąd chcesz przełączać ?

Poszukaj tranzystorów low-sat (np ztx753), albo lepiej logic-level p-mos.

Reply to
Zbych

jezeli chodzi o prad to bedzie rzedu 30 mA

w takim razie jak male moge osiagnac to napieice Vsat ?

a jakis konkretny model tego logic-level p-mos znasz moze?

Reply to
blender

zapytam inaczej jak osiagnac przelaczane stabilne min 4,9 V przy 5V zasilaniu? w doc pisze ten ztx753 ma napeiice Vsat rzedu 0,3 V

Reply to
blender

snipped-for-privacy@jaskom.pl przemówił ludzkim głosem:

Patrzysz nie tam gdzie trzeba. Poszukaj wykresu VCE(sat) vs IC, to zobaczysz, że przy prądach poniżej 100mA nasycenie jest <50mV (zwróć też uwagę w jakich warunkach był wykonany pomiar - Ic/Ib=10).

Reply to
Zbych

no fkatyucznie zgadza sie :) dziekuje bardzo za podpowiedz, a powiedz mi jeszcze prosze czy to jest wogole dobry pomysl na osiagniecie tego co chce?

Reply to
blender

o i jeszcze jedne fakt wyskoczyl ... to napiecie musi byc stabilne ..powiedzmy 4,90 czy 4,85 nie zalaznie od pradu (powiedzmy 10 - 30 mA) spadek napiecia nawet o 0,01 V jest bardzo nieporzadany (moze silnei wplynac na wyniki pomiarow ) :/

co powiesz na to ? da sie to jakos zrobic ?

Reply to
blender

Nie, bo skoro chcesz oszczędzać prąd to raczej nie wskazane jest użycie bipolara i ładowanie mu do bazy dużych prądów po to, aby się głeboko nasycił. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest P-MOS, byle z niskim napięciem progowym.

Ja w pewnym projekcie użyłem BSS84 bo taki miałem pod ręką. Przy -5V na bramce ma 10om. Da to 0.3V spadku przy 30mA na drenie. Jak dla Ciebie to za dużo to poszukaj sobie jakiegoś lepszego.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Uzytkownik snipped-for-privacy@jaskom.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@j33g2000cwa.googlegroups.com...

Jak energii w zasilaniu nie brakuje to dobry. Niemniej zwykly BC547/BC847 tez wystarczy na 0,1V przy 30mA. Sprawdz przy pradzie bazy 10mA, a nie patrz w dataszit. Jak brakuje energii w zasilaniu , to przygladaj sie najslabszym MOSFETOM (BS170 itp.) Nie wiem czy ty chcesz pnp czy npn

Reply to
SP9LWH

Uzytkownik snipped-for-privacy@jaskom.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@e56g2000cwe.googlegroups.com...

Tak, to tylko w Erze :-(

Reply to
SP9LWH

snipped-for-privacy@jaskom.pl przemówił ludzkim głosem:

Jak masz aż takie wymagania to będziesz musiał użyć albo p-mosa na jakieś duże prądy (mała rezystancja włączenia), albo użyć małego kontraktona. Lepiej napisz co i jak chcesz zrobić i jaka stabilność napięcia jest ci potrzebna, bo inaczej to wróżenie z fusów.

Reply to
Zbych

:) ok , dzieki wielkie

lece do Ery :D

Reply to
blender

Przy Ic = 1A a nie 30 mA. Pierwszy wykres to zależność Ucesat od Ic - zobacz, ile masz przy 30 mA i już nie marudź.

wiec mam czujnik analogowy , ktory wraz z przetwornikiem chce sobie tylko wlaczac co 2 sek na chwilke zeby zrobic pomiar, problem w tym ze czujnik pracuje na min 4,85 V a w ukladzie bede mial 5 V ...

Reply to
blender

Uzytkownik snipped-for-privacy@jaskom.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@v46g2000cwv.googlegroups.com...

Skoro to taki wymagajacy zasilania cud techniki (-3%) to doczytaj czy on sie stabilizuje po 2s od zalaczenia. Nie wierze.

Reply to
SP9LWH

Uzytkownik snipped-for-privacy@jaskom.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@v46g2000cwv.googlegroups.com...

To podnies 5V o 5% to problemy znikna

Reply to
SP9LWH

uklad jest zasilany z baterii , czujnik o ktorym mowa ma zakrez zasilania od 4,85 do 5,2, a na wyniki jego pomiarow ma silny wplyw jego napiecie zasilania, chcialbym po pierowsz miec mozliwsoc odcinania go i innych elemtow (pamieci, przetwornika AD) zeby oszczedzac bateryjke, ale jednoczesnie chcialbym uniknac sytuacji w ktorej zapis do pamieci ( pobranie wiekszego pradu) spowoduje wiekszy spadek napeicia na trnazystorze a tym samym zmiane napiecia zasilnaia czujnika i zaklamanie pomiarow....

Reply to
blender

no to jest tez dobry pomysl... tylko jak to zrobic? dodam ze ukald bedzie zasilany z bateryjki 3 V i jakas przetwornica za tym zeby otrzymac 5V (na tym si kompletnie jeszcze nie znam) czy napieice wyjsciowe takich przetwornic sie reguluje jakism rezystorkiem ? mzoecie polecic cos w takim razie co mi z 3V da ~5,2 powiedzmy

Reply to
blender