Jak zwieraæ 100A?

Mój rower elektryczny ju¿ jezdzi

a wlasciwie to gania. Nie mam jeszcze kontrolera i na razie sie nie zapowiada bym mial. A musze w jakis sposób zalaczac obwod zasilania.

Pomyslalem ze zamiast przekaznika moze by to zalaczac na MOSFETach? bezstykowo? Wie ktos jak to zrobic. Wydaje mi sie, ze z MOSFETa o pradzie powiedzmy po 30A i po spolaryzowaniu bramki pomiedzy drenem a ¿ród³em wyst±pi ma³a rezystancja, przez któr± mo¿e du¿y pr±d przep³yn±æ

I teraz gdyby tak pod³±czyæ kilka MOSFETów równolegle?

Co o tym s±dzicie Szanowni Elektronicy? Bo jak tak to zadzia³a, to potem zostanie zrobiæ tylk odriver do sterowania napiêciem bramki i bede mial kontroler mocy??

Dziêki za odpowiedzi. Bo poki co to stykam rêka 2 kable. A przy prodzie id±cym powiedzmy w 100A nie jest to ni cprzyjemnego

--
Adam Kondrat
http://adam.kondrat.pl

U¿ytkownik "Adam Kondrat" napisa³ w wiadomo¶ci news:bh84dt$23go$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

Przejrza³em sobie ca³o¶æ strony i z takim wnioskiem: zastanów sie nad mo¿liwo¶ci± hamowania samym silnikiem z odzyskiem mocy. Troche to skomplikuje co prawda konstrukcje sterownika, ale mo¿e warto?

Jarek P.

taki tranzystorek by sie chyba nada³? i cena tez przystepna

Reply to
Adam Kondrat

U¿ytkownik "Adam Kondrat" napisa³ w wiadomo¶ci news:bh88td$2568$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

Nie jestem specjalist± od silników i problemów trakcyjnych, ale to nie jest nierealne pogodzenie jednego z drugim. W koñcu w tramwajach jakos to robi±, wiêc i w rowerze siê powinno daæ ;-) Twój silnik jest komutatorowy niestety, ale nawet w nim je¶li odepnie siê od szczotek uzwojenia stojana - bêdzie siê obraca³ swobodnie.

Szkoda zachodu. Ogniwa 30W to bêdzie ca³kiem spora p³yta - musia³bys sobie dach nad rowerem zainstalowaæ. No chyba, ¿ebys zrobi³ tricykl...

Jarek P.

proponujê STE150 ma 150 A i oko³o 450 W mocy . Odpowiednia obudowa z zaciskami ¶rubowymi to jest to Jedyny szkopó³ to cena jakie¶ 80 z³

Pozdrawiam Pawe³

Reply to
Pawe³ Michalski

Policz pr±d w impulsie rozruchowym (napiêcie akumulatora/rezystancja silnika). Do tego dobiuerz klucz.

Jaliego¶ PWMa na ten przyk³ad...

Zastanów siê jeszcze nad najprostrzym rozrusznikiem, z³o¿onym z opornika i dwu przeka¼ników, po³±czonych w ten sposób ¿e pierwszy przeka¼nik za³±cza silnik przez opornik o rezytstancji rzêdu 0,4 oma, drugi przeka¼nik bezpo¶rednio. Po naci¶niêciu przycisku jazdy za³±cza siê pierwszy przeka¼nik i jednocze¶nie wyzwala timer, który po okre¶lonym czasie za³±cza przeka¼nik rozruchu bezpo¶redniego.

-- ==========###-###-###-###============== Jaroslaw Dubowski, Bytom E-mail: snipped-for-privacy@interia.pl ==========###-###-###-###==============

Reply to
Jd.

a nie to tyle przznaczyc nie moge :)

aktualnie 7km jazdy po miescie. Gdybym mial sterownik mocy to pewnie z 10. A tak to ciagle bierze max pr±d

Reply to
Adam Kondrat

uk³ad

mosfetów

Przedzwoñ

niechodliwy i

PKP,

demonta¿u

stare tramwaje byly chyba na rezystorach, ale nowe to pewnie maja jakies PWMy ogromnej mocy

jestem z Warszawy - a wlasciwie to mieszkam w Warszawie. Jesli bedziesz mi odpowiadal na moje czasem smieszne pytania to i tak bedzie dobra pomoc. Bo ja niestety tak srednio znam sie na praktycznej elektronice :(

--
Adam Kondrat
http://adam.kondrat.pl

Witaj! Bardzo podoba mi się Twój pomysł. Jeśli chodzi o "obsługę" silnika, to proponowałbym użyć PWM-a. Kiedyś na automatyce podawali przykłady różnych profili sterowania silnikam w zależności od rodzaju maszyny, które są jak najbardziej ekonomiczne. Włączanie silnika "na pałę" jest rzeczywiście niezbyt szczęśliwe, lepiej spróbować "trapezu" - piszę skrótowo, ale chyba w miarę jasno. Inna sprawa to hamowanie ze zwrotem mocy... Temat ciekawy, ale chyba na dziś za bardzo zaawansowany (dla mnie). Prawdopodobnie podtunowanie sterowania zwiększy Ci zasięg roweru dość znacznie.

życzę dalszych sukcesów Piotrek.

ale to juz nie jest white power

smrodek + wycieki + hałas - a to juz inny klimacik

silniczek z 30ccm powinien wystarczyc. Ale te z piły, raczej nie beda odpowiednie - sa chyba szybkoobrotowe. moze taki 150ccm z kosiarki - takie to prawdziwe klekoty

Reply to
Adam Kondrat

U¿ytkownik "Agent 0700" napisa³ w wiadomo¶ci news:bhaf9n$dfi$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

j±drowego

Je¶³i chodzi o ekologiê, to od elektrociep³owni na wêgiel wolê chyba jednak "co¶ j±drowego" ;-)

A wracaj±c do tematu - jemu pewnie chodzi o bardziej lokaln± ró¿nicê - jazgot spalinowego silnika i smród spalin pod nosem a cichutki napêd elektryczny...

Jarek P.

gdybym nie miał tego silnika to w ogole nie zaczalbym robic roweru. Po prostu pod istniejacy sprzet dorobilem reszte.

mi by wystarczylo z 15-20 km . tak, abym mogl pojechac np do pracy i z powrotem.W sumie to gdyby zał?dowac ze 2 aku po 40AH to pewnie i z 40 by sie przejechalo. Tylko masa nieresorowana to jest bol. Obenie moj rower jest lekki i nirmalnie nim jezdze po dziurach bez obawy, ze mi cos sie pourywa.

Reply to
Adam Kondrat

U¿ytkownik "Agent 0700" napisa³ w wiadomo¶ci news:bhai3g$t5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Znaczy siê rower jedzie, pêd powietrza krêci wiatrakiem nad g³ow±, ten za po¶rednictwem pr±dnicy ³aduje aku z którego jest napêdzany rower? ;->

Sorry, NMSP ;-)))))))

Jarek P.

cichutki... Poslyszalbys ten furgot ³añcuchów....

Ale faktycznie chodzi mi o sam klimat pojazdu o napedzie elektrycznym a nie o wygodnictwo czy pragmatykê.

Reply to
Adam Kondrat

zamowilem juz FDP038AN06A0 MOSFET, 60V, 80A, 0.0038 Ohms @ VGS = 10V, TO-220 podlacze z 5 rownolegle i bede z tym probowal szczescia

Reply to
Adam Kondrat

To wszystko da sie polaczyc ... przyjemne z pozytecznym:

:-)

Natomiast co do mniej kosmicznych technologii .. moze ktos potrafi zrobic maly silnik turbinowy ? Albo ogniwo paliwowe na benzyne/propan/metanol/etanol ?

Uwaga - zelowe akumulatory z plytami plaskimi marnie nadaja sie na rower - wymagaja zamocowania elastycznego. sztywno przyczepione do ramy roweru piorunem sie koncza - na wstrzasach obrywaja sie im plyty. Sprawdzone w praktyce. Spokojnie na sztywno mozna zamocowac akumulatory kwasowe olowiowe zwijkowe - sa i lzejsze od plytowych, i prad zwarcia maja znacznie wiekszy - problemem jest jedynie ich cena...

--
Darek
Reply to

jak chcecie zobaczyc, jak iskrzy, to tutaj proszę

Adam Kondrat

a moze na ogniwko paliwowe...tyle ze platyna droga troche jest...

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

Użytkownik "Marek R." snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:bhj8c9$pav$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Jarek P.