Jak sprawdzić, czy li-ion jest już

Witam.

Znalazłem w szufladzie PDA o szumnej nazwie HTC Uniwersal. Nie jest to nowość (rok prod. 2005), ale jako zabawka do przeglądania internetu czy oglądania filmów w podróży się sprawdza.

Niestety ma on (pda) to do siebie, że lubi się wyłączyć przy zwiększonym poborze prądu (wifi, film, zdjęcie z "flashem"), nawet gdy akumulator jest naładowany w 80% (wg Windowsowego wskaźnika).

Jak upewnić się w tym, że to padnięta bateria? Po wyjęciu aku z urządzonka multimetr pokazuje 3,9V przy pełnej baterii (zadeklarowane ma

3,7V i 1620mAh). Podłączyć jakiś rezystor i sprawdzić spadek napięcia pod obciążeniem? Jeżeli tak, to jakie powinny być prawidłowe spadki dla tego typu baterii?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za podpowiedzi.

Reply to
mocniak

Sie chyba nie da. Przyklad z NiMH - prad zwarcia 10A - i to chyba dzieki wbudowanemu bezpiecznikowi. A telefon GSM odmawia pracy ..

Tue, 03 Feb 2009 01:57:02 +0100 mocniak snipped-for-privacy@usunto.tlen.pl> napisał:

Też chciałbym znaleźć PDA w szufladzie ;-)

Możesz podłączyć inną jeżeli masz, albo zasilacz o wystarczającej wydajności.

A może ten PDA ma elektrolity (wątpię, ale kto wie...) i są powysychane?

Ja bym zobaczył (najlepiej oscem) co się dzieje na zaciskach baterii kiedy PDA ją obciąża.

Reply to
__Maciek

Wyczysc kontakty baterii, ew. podegnij nieco - czesto to jest przyczyna. Poza tym zobacz, czy bateria nie siedzi luzno (tj. czy wsadzona do urzadzenia docisnieta jest do stykow).

Lijonki zanim padna najpierw znaczaco traca pojemnosc, jesli urzadzenie nie dziala zbyt krotko na baterii, to raczej bateria dostarcza pradu, ile trzeba, a problem jest w kontakcie gdzies dalej.

Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

Poprawiłem, wyczyściłem spirytem, zobaczymy ;-)

Nie mam punktu odniesienia, bo nie mam dostępu do nowej baterii. Godzinę korzystania z wifi+przeglądarka uznawałem jako normę.

Pozdrawiam.

Reply to
mocniak

Użytkownik __Maciek napisał:

Szukajcie, a znajdziecie ;-)

Niestety nie mam. Ale zanim kupię nową chciałem się upewnić ;-)

Nie wiem co to "OSC", ale udało mi się wyprowadzić kabelki ze styku baterii z pda i to wyszło:

- bateria poza pda - 3,8V

- po włączeniu wifi, blututa i opery mini - 3,3V

- w spoczynku - 3,72V

Także to raczej bateria. Wskaźnik poziomu naładowania w trakcie trzyminutowego testu zszedł z 64 do 61%.

Pozdrawiam.

Reply to
mocniak

Tue, 03 Feb 2009 13:48:17 +0100 mocniak snipped-for-privacy@usunto.tlen.pl> napisał:

Nie znajdziecie ;-) Jeszcze się nie zdarzyło żeby niespodziewanie pojawiło się u mnie urządzenie którego wcześniej nie kupiłem ;-)

Oscyloskop - pozwolił by sprawdzić czy przy szybkich, impulsowych zmianach obciążenia napięcie na batrerii spada, ale widzę że i tak zdiagnozowałeś co i jak.

Reply to
__Maciek