jak sie zabrac ?

Jest sobie przebieg prostokatny o roznej czestotliwosci. Musze zliczyc ilosc impulsow w jednostce czasu powiedzmy w 0,1 s i przeliczyc to na ilosc impulsow w minucie. Wyliczona wartoscia musze zamienic na napiecie proporcjonalne do ilosci impulsow. Jak sie juz zapewnie domyslacie chodzi mi o zbudowanie obrotomierza. Jestem raczej poczatkujacy w elektronice, wiec prosze o rady. Ja widze to w ten sposob :

- na wejsciu sygnal jest probkowany przez jakis mikrokontroler z czestotliwoscia 10 Hz (wydaje mmi sie ze probkowanie 10 razy na sekunde w przypadku odczytu obrotow jest rozsadna wartoscia)

- program zczytuje wartosc obrotow w czasie dt i wylicza wartosc obrotow na minute

- wyliczona wartosc obrotow na minute jest podawana na przetwornik D/A

Nie wiem czy dobrze rozumuje, jezeli widzicie jakies bledy prosze o rady i wskazowki. Z gory dzieki !

pozdrawiam Przemek

Reply to
geiger

moze sie czepiam, ale to mozna prosto zrobic na NE555 + filtr Rc na wyjsciu, NE555 pracuje jakon monowibrator wyzwalany impulsami z wejscia, filtr RC usrednia sygnal na wyjsciu. koszt - 2..3 zl

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

dzieki za uwagi musze poczytac o NE555 bo jestem kiepski w analogowce.

pozdrawiam Przemek

Reply to
geiger

schemat obrotomierza znajdziesz w literaurze, a NE555 np na

wpisujesz w wyszukiwarke LM(NE)555

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

thx !!! pozdrawiam

Reply to
geiger

Jesli wyswietlacz cyfrowy to 9900 nie jest problemem :-)

Chce ci sie robic ? Skup sie na tuningu, obrotomierz kup gotowy. Ewentualnie .. rozbuduj sobie do miernika mocy - tzn np przyspieszasz, system mierzy przyrost predkosci, wrzucasz na luz, system mierzy spadek predkosci, wylicza sile oporow, wylicza moc silnika. Wszytko zrobione na laptopie, zeby wykresy podziwiac :-)

No to zacznijmy od podstaw. Maluch ma 1 impuls na cewce na obrot. DOkladnosc 100 rpm oznacza ze zliczanie powinno byc dokonywane w czasie co najmniej 1/100 minuty - czyli 0.6 sekundy. W tym czasie mozesz naliczyc do 100 impulsow - czyli sa co 6ms lub rzadziej. I najwygodniej to ci bedzie zliczac w czasie wlasnie 0.6s - wyswietlisz ile zliczono, dodasz dwa zera, zrobione.

Majac mikroprocesor mozesz podejsc inaczej - zmierzyc czas jednego [2, 5, 10..] obrotu, przeliczyc to na rpm. Juz po 1 obrocie, wiec czas reakcji szybki .. ale pamietaj ze szybko zmieniajacy sie odczyt cyfrowy jest nieczytelny. Te 0.6s to w sam raz :-) Wada - wymaga podzielenia liczb, wiec bez procesorka niemal nie da sie zrobic :-)

Niemal dowolny. Byleby mial choc jeden timer i pinow na tyle zeby wyswietlac obsluzyc.

Po ch* ? Masz wszystko cyfrowe, jak chcesz zwiekszyc dokladnosc analogowo ?

ale ma byc na wskazowce ;-) cyfrowka nie ma tego roku co poruszajaca sie wskazowka ;-)

eeeee ;-) przeciez pisalem, ze chce sam zrobic hehehe

na razie ogranicze sie do obrotomierza ;-)

dokladnie, jeden obrot walu jeden impuls

tylko nie wiem czy nie wystapio efekt drgajacej wskazowki, tak jak mowilem ma to byc na wskazowce

ale na wskazowce to chyba wrecz idealne rozwiazanie, jak szybki procek jest do tego potrzebny ? zakladajac ze max silnik wkreci mi sie na 8000 rpm, czyli ok 133 obroty na sekunde, wychodza 133 przeliczenia na sekunde , to chyba dla kazdego uP zaden problem ?

chyba zecyduje sie na jakiegos atmela, ze wzgledu na proste programatory

na wysjciu potrzebuje U(obr) i do tego wlasnie mi potrzebny C/A poniewaz ma to sterowac wskazowka jak pisalem ;-)

pozdrawiam i dzieki za wskazowki Przemek

Reply to
geiger

o to bylby niezly pomysl !!! moglbym miec dowolny ksztalt obrotomierza nie ograniczajac sie do ksztaltow gotowych wskazowkowych wskaznikow wyhylowych. powiedz jak to widzisz w szczegolach ? sterowanie bezposrednio z uP czy jeszcze oddzielna elektronika ? Jaka rozdzielczosc kroku maja takie krokowce, chodzi mi o to zeby nie wystepowal efekt skakania wskazowki ... pomysl mi sie podoba ... ale nie wiem czy podolam bo to chyba trudnijesze niz wysterowac gotowa wskazowke.

tak jak pisalem, niestety w analogowce nie jestem dobry, dlatego chcialem to na zrobic na uP ;-)

pozdrawiam Przemek

Reply to
geiger

IMHO wystarczy stopień mocy (tych kilkuste mA nie puścisz przez porty uC)

ze stacji 5.25" 1.2MB będą miały na 99% 400 kroków na obrót (w półkroku, bez dodatkowych starań)

bo ja wiem...

aha - zasadniczo jest jeden problem: nie wiesz, w jakiej pozycij jest krokowiec w danym momencie. Ale małe szanse, żeby przy masie wskazówki pogubił kroki. tylko musisz zrobić mechaniczny ogranicznik na "zerze" i po włączeniu zasilania zrobić "Referenzfahrt", kręcąc "w lewo" pełen obrót (ogranicznik zatrzyma silnik na zerze i nie pojedzie dalej, poprzeskakuje ale to silnikowi nie szkodzi. W ten sposób odpada Ci babranie się z czujnikiem położenia)

Reply to
Marek Lewandowski
[...]

No... rzadko. Najczesciej jest PWM i to wystarcza w wielu przypadkach. W sumie to samo bys robil na 555 :-) Sprobuj jednak kupic sobie 555 - kosztuje grosze, uklad prostszy i mniejszy od uProcka... Zrob nawet rownolegle z projektem na procku i porownaj - bedziesz wiedzial ze nie zawsze trzeba wytaczac armate do ubicia muchy :-))

Pozdrowienia

Marek

Reply to
Marek Kaprynski

tu sobie obejrzyj:

1.4.2. DIGITAL FREQUENCY VOLTAGE CONVERTER

Prawda ze proste ? Koncowy uklad calkujacy mozna zastapic prostym filtrem RC... warto jednak dodac pare elementow do skalowania wspolczynnika przetwarzania i zakresu napiec wyjsciowych...

Pozdrowienia

Marek

Reply to
Marek Kaprynski

dzieki za adres !!! musze blizej przyjzec sie tej kostce . zrobilbym to bez uP gdybym mial pojecie jak ;-)

pozdrawiam i jeszcze raz thx Przemek

Reply to
geiger

Raczej elektronika - sam procek bedzie za slaby. Poza tym moze byc h-bridge potrzebny.

Od 20 do 200 krokow na obrot.

Mikrostepping - czyli zmieniasz stopniowo prad w cewkach, a os przyjmuje pozycje posrednie. Oczywiscie regulacja PWM :-)

Duzo niby tej analogowki .. jeden tranzystor :-)