Iskrzenie w sieci zasilającej

Witam Mam do rozwiązania następujący problem Prawdopodobnie (na 99%) występuje w lini zasilającej 220 V iskrzenie objawiające się na obrazie telewizyjnym zupełnie jak przy zrobieniu "brzęczyka" w podtynkowym wyłączniku światła. zakłócenia trzymają synchronizację z ramką obrazu (50 Hz) lub bardzo wolno płyną w górę lub dół. Sprawdzałem już wszystkie możliwe urządzenia w domu i wynika z tego że iskrzenie jest poza moim domem. (zasilanie starą linią napowietrzną ) Może ktoś podsunie pomysł jak znaleźć miejsce powstawania zakłóceń. Obawiam się że filtrowanie napięcia zasilania może nie wystarczyć, ponieważ korzystam z szerokopasmowej anteny z wzmacniaczem antenowym która łapie zakłócenia od zapłonu przejeżdżających drogą starych samochodów, więc jeżeli iskrzenie ma miejsce niedaleko, to nawet antena może zbierać i wzmacniać te zakłócenia. Zastanawiam się czy nie zgłosić tego do zakładu energetycznego, ale to teren wiejski, więc jak słup nie leży w poprzek drogi, to pewnie powiedzą mi żebym nie zawracał im d... Jak radzicie zabrać się za ten problem ? Romek

Użytkownik "Roman Rogóż" <r_kropka_rogoz_@_szpitaljp2_kropka_krakow_kropka._pl> napisał w wiadomości news:cpk7jh$g95$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl

Czy zakłócenia są w miarę ciągłe, czy pojawiają się sporadycznie? Czy słuchać je rówież w radiu na zakresach AM? Na UKF?

Możesz zgłosić "zakłócenia w odbiorze RTV" do oddziału okręgowego URTiP

W Twoim przypadku będzie to prawdopodobnie: Małopolski Oddział Okręgowy URTiP

30-015 KRAKÓW ul. Świętokrzyska 12 tel. 0-12 634 00 84

IIRC przebicia na izolatorach są dosyć typowym źródłem zakłóceń, a szuka się ich najszybciej przez wyłączanie linii (tzn. bodajże do 25kV, bo powyżej procedura wyłączania staje się zbyt skomplikowana ;) Ale...

  • Upewnij się najpierw, czy wina nie leży po stronie odbiornika i samej anteny. Podobny efekt mógłby dać np. uszkodzony zasilacz wzmacniacza antenowego podwzbudzający się w takt pulsacji sieci.
  • Do skutecznego "zgłoszenia zakłóceń" musisz dysponować poprawną instalacją antenową. Z porządną anteną Yagi. Posiadanie "frytkownicy" dyskwalifikuje zgłoszenie od razu.
Reply to
Marek Dzwonnik

W miarę ciągłe, tzn. przez jeden wieczór są w miarę stabilne, innego dnia praktycznie nie ma ich w ogóle.

Czy

Hmm. Telewizję oglądam raczej wieczorem, a wtedy nie słucham radia, ale na UKFie w dzień nie zauważyłem żadnych trzasków. Do wejścia AM nie mam nawet podłączonej anteny bo nie używam.

Dzięki za szczegółowy namiar (znaczy się sam zostałem też namierzony)

Dlatego obawiam się że zakład energetyczny (Wadowice) nie będzie jechał na sygnale do moich zakłóceń.

Rok temu zmieniłem antenę wzmacniacz i zasilacz (starą zjadły wyziewy z komina) a zakłócenia jak były tak są, więc to raczej nie to.

Antena to TELKOM-TELMOR ASR−860 z rozdzielaczem do obsłużenia dwóch odbiorników

odbiór nie narzekam, pomimo 50 km od nadajnika. Nie wiem czy to już jest traktowane jako "frytkownica" czy nie :)

Może są jakieś metody na zlokalizowanie źródła zakłóceń. jeżeli się okaże, że to iskrząca oprawa bezpiecznika u sąsiada to się z nim dogadam.

Romek