identyfikacja elementów indukcyjnych (fil

Hmm... Ostatnio, powoli (w miarę wolnego czasu) wracam do zabawy elektroniką na poziomie amatorskim. We wczesnej młodości (niemal dzieciństwie) interesowałem się tym dość mocno. Wtedy rzecz jasna z powodu braku odpowiednich narzędzi trudno było zrobić coś więcej niż prosty odbiornik AM z detektorem na diodzie germanowej + kolejne stopnie wzmacniacza m.cz. Dzisiaj co prawda mój "warsztat" też wygląda bardzo biednie, niemniej są w nim takie narzędzia o jakich niegdyś mogłem tylko marzyć - multimetr cyfrowy, miernik pojemności, licznik częstotliwości. Generator sygnałowy można w miarę łatwo sklecić. Powyżej pisałem już o moich planach złożenia odbiornika reakcyjnego na lampach, za co chciałbym sie zabrać w miarę możliwości i wolnego czasu.

Jednocześnie można spróbować zrobić coś, co wtedy było nie do pomyślenie

- superheterodynę, na początek na tranzystorach (i ewentualnie jakimś scalaku w roli wzmacniacza m.cz.).

Zacząłem przetrząsać zbiór rupieci i znalazłem parę elementów, które wyglądają mi na filtry p.cz. Ktoś z was orientuje się w odczytywaniu oznaczeń? Na jaką częstotliwość są zestrojone?

Atlantis

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:hejobs$4au$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Wujek Google pomaga!

Włodek P.S. nie we wszystkim niestety

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Użytkownik Atlantis napisał:

Na jaką częstotliwość są zestrojone, to raczej nikt nie powie, bo to zależy choćby od pojemności zewnętrznych, ale spróbujemy ustalić w jakich zakresach częstotliwości były używane.

L-9 4-27F2 to na 99% filtr pasmowy p.cz. na 10,7MHz z regulacją sprzężenia (ten kręciołek w środku)

cewki 7x7 z serii 500 to obwody pracujące we wzmacniaczach p.cz. wizji.

509 - pojedyncza cewka-pułapka 30MHz 510 - pojedyncza cewka-pułapka 41,5MHz

dwa srebrne filtry w dolnym prawym rogu zdjęcia wyglądają mi na filtry p.cz. 465kHz od rosyjskich odbiorników radiowych "Selga". Jeden nie ma rdzenia więc się raczej nie przyda.

Tych z kolorowymi kropkami nie mogę zidentyfikować.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

P.S. Może się przydać: ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/Cewki_7x7.pdf

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Grzegorz Kurczyk pisze:

Hmm... Czyli jednak nie ma niczego, co nadałoby się na filtry p.cz. do prostej superheterodyny. Nie zauważyłem, że w tym filtrze brakuje rdzenia - te dwa mogłyby się nadać. Ewentualnie pamiętam, że w którymś pudle były jakieś częściowo zdemontowane płytki - jakiś radioodbiornik pewnie się znajdzie. Może tam coś będzie.

A tak swoją drogą nie dałoby się zastosować drabinkowego filtru z rezonatorów kwarcowych albo ceramicznych 455kHz?

Reply to
Atlantis

----- Original Message ----- From: "Grzegorz Kurczyk" snipped-for-privacy@control.slupsk.pl>

Newsgroups: pl.misc.elektronika Sent: Thursday, November 26, 2009 8:00 AM Subject: Re: identyfikacja elementów indukcyjnych (filtrów p.cz.?)

Ja w sprawie konstrukcji pouczających, kojarzy może ktoś z Was taka książkę z przełomu lat 60-70, niemiecki autor chyba, taki radiotechniczno-fizyczny Adam Słodowy do kwadratu! nawet konstukcje wkładek mikrofonowych i słuchawkowych były, wszystko od podstaw! Charakterystyczne (ZTCP) wykorzystanie aluminiowych obudów kondensatorów elektrolitycznych jako osłon na (a jakżeby inaczej) wykonane filtry do odbiornika radiowego ( w tym dokładny opis jak dolutować do aluminium nagwintowane pręty == mocowanie do chassis ). Nawijarka do cewek == precyzyjnie wycinane z bakielitu kółka zębate licznika. Itd itp

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:hejobs$4au$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

(ciap)

Tak przy okazji, poszukiwałem kiedyś danych filtrów TOKO (pełno tego w jamnikach i temu podobnych), i dziś trafiłem

:-)

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Może to? Lothar Koenig, Z radiem i telewizją za pan brat. Tylko data się nie zgadza - pierwsze (polskie) wydanie z 1972r.

Reply to
Artur Stachura

Witam

[...] Użytkownik "Artur Stachura" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@localhost.localdomain...

Czy to nie w tej książce był opis konstrukcji prostego oscyloskopu, z mozliwością rozbudowy do odbiornika TV?

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Na polski były przetłumaczone: - "Z elektrotechniką za pan brat", - "Z radiem i telewizją za pan brat", - "Z fizyką za pan brat", - "Z chemią za pan brat", - "Z biologią za pan brat", - "Z radiem i telewizją za pan brat - wersja tranzystorowa"

Tak, w tej. I do tego coś w rodzaju kamery/skanera z fotokomórki i małej lampy oscyloskopowej.

Reply to
Artur Stachura