icl7660 i prostokąt

Witam. Potrzebuję z 3V prostokąta o zmiennych częstotliwościach 2kHz - 8kHz otrzymać nieco podwyższone napięcie o charakterystyce zbliżonej do prostokąta takiej samej częstotliwości(lub proporcjonalnej). Wydajność na wyjściu to kilka mA. Chcę podgłośnić piezo i wydaje mi się że ICL7660 będzie odpowiedni. Jak sądzicie?

A może MC34063 - ale jeszcze nie przejrzałem dokładniej

Użytkownik "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl napisał w wiadomości news:efd5j8$ssb$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Wyprostować na podwajaczu napięcia (2 kondensatory i 2 diody) Zasilić tym klucz tranzystorowy sterowany z tego samego przebiegu (1 rezystor 1 tranzystor)

Desoft

Reply to
Desoft

Malutki transformatorek akustyczny 1:1 połaczony aby podwajał napięcie.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Do tego celu stosuje się tranzystor + dławik Pozdr EM

Reply to
EM

Jeśli w tej chwili głośniczek podpięty do masy to sterować go z dwóch stron w przeciwfazie.

Jak w tej chwili jest sterowany - czy półmostkiem (np. wyjściem push-pull procesora), czy pojedynczym tranzystorem? Może mieć to duże znaczenie dla głośności.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Niby tak, przejrzałem archiwum i próbowałem, ale jakoś mi nie wychodzi, a już na pewno przy takim zakresie częstotliwości. Może rozwiniesz swoją koncepcję jeśli jest sprawdzona ?

czy nie będzie droższy i dużo większy od ICL7660 ?

Nigdy nie rozumiałem co to miałoby dać, a na grupie pisano już o tym parę razy. Próbowałem. Bezskutecznie.

Pojedyńczy tranzystor. Piezo "bierze" około 2mA więc nawet bezpoœrednio do uC głoœnoœc jest taka sama.

Eureka! To może działać....

Tranzystor kolektorem [lub drenem] wlacza dlawik do pradu, a piezo wlaczone rownolegle do dlawika.

Jak sie tranzystor wylaczy to juz dlawik sie postara o wzrost napiecia.

Wskazane skrocenie wypelnienia impulsu [krotka szpilka]

Użytkownik "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl napisał w wiadomości news:efd9j8$997$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Ale pomysł z dławikiem/trafem jest bardziej elegancki.

Desoft

Reply to
Desoft

Niestety nie jestem w stanie podać wartości elementów. Ważne, by tranzystor miał nieco wyższe napięcie Uce i aby nie stosować diody przeciw przepięciu na cewce. Cewka równolegle do piezo. Oczywiście sterowanie tranzystora musi być sygnałem prostokątnym.

Problemem dla samego przetwornika prawdopodobnie będzie duża rozpiętość częstotliwości. Skuteczność zwykłego przetwornika zależy silnie od częstotliwości oraz podaje się częstotliwość rezonansową, przy której jest najwyższa.

Reply to
EM

Użytkownik "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl napisał w wiadomości news:efd9gi$8pk$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Jeśli do kolektora podłączony jest piezo to następuje w cyklu przewodzenia tranzystora naładowanie jego pojemności. W zależności od rezystancji równoległej może ona się rozładować jedynie częściowo. Spowoduje to zmniejszenie głośności głośniczka. Dlatego w kolektorze powinna być rezystancja o niezbyt dużej wartości (ok. 1k).

Problem ten nie istnieje jeśli sterowanie jest push-pull. Wówczas następuje zawsze pełne przeładowanie do plusa i minusa. Mamy wówczas sytuację, że z jednej strony ciągle jest masa (albo zasilanie) a z drugiej raz masa, a raz zasilanie. Czyli na piezo napięcie zmienia się od 0 do 3V. Amplituda składowej zmiennej jest 1,5 V.

Aby awiększyć amplitudę podaje się sygnał w przeciwfazie - jak jest z jednej strony masa, to z drugiej zasilanie. Wówczas napięcie na głośniczku zmienia się od -3V do +3V. Daje to amplitudę 3 V i 4 razy większą moc.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Nieco ? dobry dlawik i sie moze kilkaset V wyindukowac :-)

Próbowałem sterować piezo podajšc napięcie naprzemiennie raz na jednš raz na drugš stronę. Robiłem to bezpoœrednio z uC bez tranzystora, bo to tylko 2mA, nie odczułem różnicy głoœnoœci.

Wiem wiem....potrzebuję tylko wyższego napięcia, musze mieć różne częstotliwości.

Ok ....widzę że pomysłów jest tysiąc . Czy ktoś może mi odpowiedzieć na pytanie zadane w pierwszym poście zanim pojade do sklepu po ICL7660 i spędzę trochę czasu na budowaniu układziku?

Owszem, ale tam mamy przecież przetwornik. Jakby dostał kilkaset woltów to by musiał być głośno. Kiedyś popełniłem błąd i dałem diodę która ograniczała przepięcia i się dziwiłem, że nie jest głośno. Zastosowany tranzystor to chyba na Uce 80V.

Reply to
EM

Użytkownik "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl napisał w wiadomości news:efd5j8$ssb$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

A może MAX 232 ?