Gdy diody LED szybko się "spalają"

Witam,

Mam pewien problem. Zachciało mi się zrobić podświetlenie do przełączników elektrycznych w moim domu z diod led. Jako opór zastosowałem kondensator na

400V włączony szeregowo z diodą. Układ został tak zainstalowany, że styki przełącznika zostały nim zmostkowane (gdy światło świeci, dioda się nie pali i odwrotnie). Pojemność kondensatora obliczyłem w następujący sposób: I=U/X Pożądana wartość prądu płynacego przez diodę to 20 mA, więc X=U/I=230/0.02=11500 Dalej: X=1/(2*Pi*w*C), więc C=1/(2*Pi*w*X)=1/(2*3,14*50*11500)=2,76*10e-7=276nF. Wsadziłem więc odpowiedni kondensator i diodka istotnie ładnie świeciła, niestety układ taki okazał się nieodporny na częste zapalanie/gaszenie światła (w pokoju dioda przestała świecić dość szybko, w piwnicy dużo później), tak więc wniosek z tego że moment zapalenia lub gaszenia światła jest dla tego układu szkodliwy. Poradźcie mi, co zrobić, żeby uodpornić diodę, żeby nie ulegała tak szybko zniszczeniu. Problem mój jest na pewno błahy, ale z elektroniki jestem raczej cienki bolek, niestety...

Pozdrawiam, kowal

Reply to
kowal

A ile wynosi opór rzeczywisty? Jeśli nie dałeś w obwodzie R, to pomyśl (policz?) jaki impulsowy prąd popłynie w momencie wyłączenia światła w "fazie"... Po kilku...(set, tysiącach...) procesów zabije to LED-a. Poza tym, mam nadzieję że zbocznikowałeś LED zwykła diodą w odwrotnym kierunku (lepiej włącz drugiego LED-a w odrotnym kierunku). Będzie jaśniej świeciło i nie będzie migać :-)

pzdr B.P.

Reply to
BP

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-04-17 23:14 kowal nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Wydaje mi się, że w momencie rozwierania/zwierania wyłącznika następuje gwałtowne ładowanie/rozładowywanie kondensatora przez diodę co jej nie służy. Trzeba by dać jakiś rezystor w szereg dla ochrony. Poczytaj w archiwum - zasilanie LED-ów bezpośrenio z sieci było już omawiane wielokrotnie.

Reply to
badworm

Użytkownik "kowal" snipped-for-privacy@skrzynka.getin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Brakuje diody zwrotnej i opornika szeregowego

Reply to
SP9LWH

Udajecie mądrych a tak naprawdę to nie macie pojęcia jak mu pomóc. Problem rozwiąże zmiana kondensatora i już , na 2000pikofaradów.

Reply to
RUff

Witaj!

k> Mam pewien problem. Zachciało mi się zrobić podświetlenie k> do przełączników elektrycznych w moim domu z diod led. k> Jako opór zastosowałem kondensator na 400V włączony k> szeregowo z diodą. Układ został tak zainstalowany, że k> styki przełącznika zostały nim zmostkowane (gdy światło k> świeci, dioda się nie pali i odwrotnie). Pojemność k> kondensatora obliczyłem w następujący sposób: więc k> wniosek z tego że moment zapalenia lub gaszenia światła k> jest dla tego układu szkodliwy. Poradźcie mi, co zrobić, k> żeby uodpornić diodę, żeby nie ulegała tak szybko k> zniszczeniu. Problem mój jest na pewno błahy, ale z k> elektroniki jestem raczej cienki bolek, niestety...

Mam podobny układ już ponad 10 lat. Dioda dwukolorowa. Jak się świeci światło w łazience to zapala się dioda czerwona w przeciwnym przypadku świeci dioda zielona. I jak pamiętam mam tam dla diody czerwonej kondensator 220 nF i opornik 2.2 kilo. Oczywiście jest i dioda "zwrotna".

Reply to
rc72

Witam A ja proponuję układ taki - kondensator 220n (a nawet 100n) rezystor

100R/0,5W mostek kondensator 100u LED. Mostek po to by wykorzystać obydwie połówki okresu prądu, dzięki czemu kondensator może być 2x mniejszy, aby taki sam płynął przez LEDa. Rezystor jest niezbędny przy załączaniu dla zminiejszenia impulsu prądowego. Kondensator 100u będzie tłumił nieco impuls prądowy w chwili drgania zestyków, gdy faktycznie przez kondensator główny płynie dużo większy prąd niż obliczony. Pozdrawiam EM
Reply to
EM