EFHW antena

youtube uznal, ze mnie temat zaciekawi, i podsyla ... i faktycznie mnie zaciekawił.

End Fed Half Wave - czyli dipol połfalowy zasilany z konca.

Do konca trzeba przyłozyc duże napiecie i mały prąd, czyli duża rezystancja/impedancja, a kabel koncentryczny ma małą. Jak sie podnosi napięcie? transformatorem najlepiej.

Zdeydowana wiekszosc robi taką konstrukcje, o przekladni 1:7, czy jak kto woli 2:14

I teraz nasuwają mi sie dwa pytania

1) na ile pamietam podrecznik krotkofalowca, to dla w.cz. transformatory nie zachowują sie jak zwykłe transformatory. Najlepiej nawinąc dwa uzwojenia na rdzeniu bifilarnie, i jakos tak magicznie będą te dwa uzwojenia sprzężone. Czasem trifilarnie, jak trzeba inna przekładnie.

A co tu widzimy - dwa zwoje bifilarnie, 12 pojedynczo.

a) podrecznik przesadzał, to zwykłe trafo jest ? b) podrecznik był stary - teraz mamy takie ferryty, ze 3.5MHz a nawet

28MHz to DC ? c) to czemu oni tak kombinują z tym skrecaniem drutow, i przekladaniem polowy zwojów ...

d) no wlasnie, to skrecanie ... pomaga, przeszkadza, bez znaczenia (bo bez znaczenia w zwykłym trafo)

e) mam wrażenie, ze to owczy pęd - ktos jeden zrobił, reszta bezmyslnie powtarza ...

tu ktos zrobil jakby dwie wersje

jedna tylko 1:2 - troche mało. Moze by sie dało 1:3 jako autotrafo.

2) antena podobno jest wielopasmowa. Tymczasem dla podwójnej czestotliwosci mamy dipol całofalowy (zasilany z konca), czyli jakby dwa połfalowe połączone szeregowo ... i prąd w obu sie znosi. To jak to promieniuje? Hm, gdzies musi promieniowac, więc widac sie tak całkiem nie znosi ...

J.F

W dniu Mon, 8 May 2023 15:31:32 +0200, użytkownik J.F napisał:

Prawie :)

Zgadza się.

Skręcanie pomaga na indukcyjność rozproszenia a przekładanie połowy odsuwa końce uzwojenia na którym przy kilkudziesięciu W nadajnika już są setki V a przy paruset to nawet kilowolty.

J.w. q... nie rób spacji, pacanie!

Reply to
Jacek

Jest to jakies uzasadnienie ... a nie prosciej byloby nawinąc na połowie rdzenia? Bo teraz to wiekszosc zbliza połowe wtornego, gdzie tez wysokie napięcie, w poblize wejscia.

Nie umiesz po francusku :-P

J.F

W dniu 08.05.2023 o 15:31, J.F pisze:

Do czytania

Bartolomeo

W dniu 08.05.2023 o 15:31, J.F pisze:

To jeszcze dodaj trzecie, mniej egoistyczne w sensie, że rozpatrz to o ODBIÓR i czułość takiej anteny a nie tylko nadawanie :]

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu Mon, 8 May 2023 16:10:04 +0200, użytkownik J.F napisał:

Każde urządzenie techniczne jest wynikiem wielu kompromisów. Nawinięcie uzwojenia na połowie rdzenia powoduje wzrost indukcyjności rozproszenia. Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku że mu z tym źle.

Q... jesteś w Polsce i piszesz po polsku. Co więcej, czytają cię Polacy a każdego jako tako rozgarniętego zrażasz sobie robieniem błędów, a ci co wiedzą o twojej wymówce sobie myślą "co za bałwan", prawie równy niejakiemu ąckiemu. Miło ci z tą świadomością?

Reply to
Jacek

Albo jednak owczy pęd.

Choc jak widzę - NanoVNA popularne, to moze ktos przemierzyl, ze tak lepiej.

Ten przemierzyl

Widzi ktos jakąś zmianę jakości?

Bo wychodzi na to, ze jest poł zwoja różnicy ...

Swoją drogą, to fascynuje mnie, jak niektórym ta jedna mała spacja przeszkadza ...

J.F

W dniu Tue, 9 May 2023 17:03:14 +0200, użytkownik J.F napisał:

A jak ktoś napisze "buża" przez ż zamiast rz to też ci nie przeszkadza? Jak jesteś taki ciekawski, uzupełnij swój repertuar błędów. Będziesz miał wiele fascynacji jak ci ludzie zaczną ubliżać.

Reply to
Jacek

W dniu 09.05.2023 o 16:54, J.F pisze:

Napiszę Ci tak. Kiedyś zacząłem się bawić w "producenta" anten CB jak to było modne. Zbudowałem najpierw "jotkę" 1/2 i wymyśliłem do niej mega strojenie (rezonans+odbita) Własny pomysł. Wyszło dobrze, nawet bardzo dobrze. Kilkadziesiąt sprzedałem. Potem wszedłem w pomysł zmodyfikowania i próby własnej konstrukcji anteny K46 DX Special Europa 5/8 ale użyłem miedzi i dobrych komponentów. Wyszło dużo lepiej niż oryginał, schodziły jak ciepłe bułki :) Nie będę opisywał lat i badań, powinieneś wywnioskować jak to widzę :) Strojenie na rezonans jaki odbitą było wyśmienite. Głównie rezonans czynił "cuda" :) Powinieneś zgłębić tą wiedzę, najlepiej budując własną antenę. Wtedy sobie odpowiesz dokładnie na wszystkie pytania.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 09.05.2023 o 17:59, Jacek pisze:

On wali tą spację od lat. Robi to złośliwie, bo wskazałem mu nawet konkretnego lekarza. Wielokropek u niego ma 4 kropki i spację przed i po, czasem dwie kropki.

Jest odporny na riposty, czyli wali go rozmówca, którego nie szanuje i katuje ludzi spacją. Trzeba przyjąć, że zawsze "wali mu z ryja" bo nie myje zębów.

Musiałbym być obok niego i dosypywać mu soli do herbaty albo cukru ale tak z 5 łyżeczek i się nie myć a moje obłocone kalosze na jego dywanie to podstawa. Może by dotarło, że złośliwość tłumaczona przyzwyczajeniem zaczyna wkurwiać :]

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Przeszkadza mi. Ale to nie jest "jedna mała spacja", tylko gruby błąd.

P.S. Ale jestem za likwidacją literki ż. i ó. Po co nam one? rzułw. A moze byłem ... jest unicode, one juz mało przeszkadzają.

J.F

J.F <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Dziwi mnie tylko, że niektórym się ta spacja wciska.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

W dniu Wed, 10 May 2023 11:16:26 +0200, użytkownik J.F napisał:

Nie widziałeś nigdy charakterystyki promieniowania dipola? Ma maksima dokładnie po bokach :) Najwyraźniej twój model rzeczywistości słabo do niej pasuje. No, ale czego się spodziewać po facecie który robi błędy pisowni z premedytacją. Na dodatek starym zrzędzie.

Reply to
Jacek

W dniu Wed, 10 May 2023 02:41:19 +0200, użytkownik LordBluzg®🇵🇱 napisał:

Zalecenie jak najbardziej słuszne. I wiesz co, wypieprz to format=flowed z twojego nagówka: Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed Bo IMO to kaszani następne posty.

Reply to
Jacek

Połfalowy. A nie całofalowy.

Całofalowy ma jeszcze lepiej po bokach ... ale center fed. Czyli tak jakby dwa dipole półfalowe end fed. Pracują synchronicznie, to i charakterystyka taka fajna.

A ch-ka dla EF Full Wave ... znajdzie ktos?

No i dlatego piszę i sie pytam.

J.F

Pan J.F napisał:

Z tą Francją to nie do końca prawda. Francuska tradycja *typograficzna* zakłada, że przed znakiem zapytania i wykrzyknikiem należy dodać *mały* odstęp. W maszynopisie, a Usenet ze swoja ograniczoną długością wierszy i fontem o stałej szerokości znaków jest czymś takim, nie ma "małej spacji". Francuzi są więc w rozterce, jedni klepią spację w maszynopisach, inni nie. Przed chwilą zajrzałem na francuskie grupy -- też jest różnie.

Kandydatka na stanowisko asystentki prezesa, spytana, czy umie po francusku, odpowiedziała, że umie, ale nie lubi. My tu tez raczej nie lubimy.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski