dziwny radiator (?) w routerze

Jest sobie całkiem fajny (w kwestii modyfikowania) router DIR-825 dlinka. Jedyny jego minus (zwłaszcza po modyfikacjach firmware) to przegrzewanie się... A to dlatemu, że posiada najdziwniejsze na swiecie radiatory:

Przyklejone jest na białą taśmę dwustronnie-klejącą, schodzi opornie ale odkleiłem, macam to właśnie, szare, szorstkie, 1mm grube, wygląda jak... z piaskowca albo innego kamienia. Przy próbie cięcia obcęgami - kruszy się do postaci drobnego piaseczku.

Jeśli jeszcze by to miało masę ogromną - to bym zrozumiał, że jako zwiększenie bezwładności cieplnej (czip się w krótkich impulsach grzeje, by się nie przegrzał, to taka dodatkowa masa do ogrzania doczepiona, a średnie wydzielanie ciepła na tyle małe, że radiator nie potrzebny). Ale te płyteczki mają masę porównywalną z kawałkiem laminatu FR4 albo samym czipem.

Ki czort? Co autor miał na myśli?

Oczywiście po przyklejeniu prawdziwych radiatorów z prawdziwego metalu, z jakąś powierzchnią oddawania ciepła, router nie przegrzewa się już wcale. Ale ciekawość mnie zżera ;)

Reply to
BartekK

W dniu 2012-01-24 01:41, BartekK pisze:

A może to jest tak, że chipy miały sobie poradzić z tą ilością ciepła, ale mogła ona być groźna dla innych elementów lub chociażby plastiku obudowy, dlatego to są _izolatory_ do ochrony? :)

Reply to
IDKrzych

W dniu 2012-01-24 01:41, BartekK pisze:

Chinczyki to tluka dla debilnych amerykancow do biura dla 4 komputerow a tam nikt nie zastanawia sie nawet nad tym jak to podkrecic i dlatego taki badziew w srodku.

Reply to
Zenek

Dnia Tue, 24 Jan 2012 01:41:59 +0100, BartekK napisał(a):

[-]

Mnie też :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Węglik krzemu, całkiem nieźle przewodzi ciepło, lepiej niż wiele metali (np. stal), porónwywalny z gorszymi stopami aluminium. Tylko ta taśma...

shg

zastąpiło najpodlejszy radiatorek? Ale nadal zastanawia to, że przylepiony klocuszek ma praktycznie taką samą +/- 1-2mm wielkość jak czip pod nim, więc zysk powierzchni oddawania ciepła prawie żaden. Więc po co dawać coś, co jednak kosztuje, trzeba to przylepiać, a nic/niewiele działa? Założyłem radiatorek coś jak:

- i temperatura spadła o dobre 30'C - z blisko 100'C do 60-70'C przy zamkniętej obudowie, może 40'C przy otwartej - można dotknąć i tylko czuć że jest ciepłe, a na początku z ceramicznym czymś - parzyło z syknięciem ;)

PS. chyba doszedłem w czym rzecz. Tam są 2 czipy mocno grzejące się, każdy miał to coś. Ale obie płytki są różnej wysokości, tak jak czipy są zapewne też różnej. Ten mniejszy - ma grubszą płytkę. Teraz tego już nie sprawdzę, bo mam radiatory zamocowane, ale byćmoże te ceramiczne płytki miały wyrównywać wysokość obu czipów (do jednego poziomu od góry)... dla wspólnego radiatora, którego jednak zabrakło?

Reply to
BartekK

Przy takiej masówce wystarczy że jest odrobinę tańszy. Cena zależy od tego jak jest otrzymywany. Da się to zrobić bardzo tanio (krzemionka + koks i ciepło), tylko nie wiem jaką strukturę będzie miało. Można czystszy, ale drożej, przez pirolizę polialkilosiloksanów (popularne silikony).

Powierzchnię może mieć dużo większą, jest porowate, tylko że w praktyce to daje niewielki zysk. Pod tym linkiem, który przesłałem są wykresy dla różnych wyrobów, ze

20°C da się wycisnąć. Może to ma być tylko wystarczające do obniżenia temperatury poniżej jakiejś krytycznej wartości.

Jest jeszcze takie coś:

+ Al2O3 + SiO2. Te, te które pokazałem wcześniej i Twoje to pewnie to samo. Dużo gorzej niż czysty SiC, 6.79 W/(m*K)

Dla płytki o wymiarach 20x20x2 mm wychodzi rezystancja termiczna 7,36 K/W (płytki, nie płytka - otoczenie). Niby nieźle, tylko że limitującym czynnikiem jest wnikanie ciepła od strony otoczenia. Dotyczy to radiatora wykonanego z dowolnego materiału. Pobieżnie policzone, z ogromnym uproszczeniem wychodzi ok. 100 K/W Może projektant optymistycznie założył tylko tę pierwszą wartość albo uwzględnił porowatą powierzchnię tak, jakby była ona płaska.

Reply to
shg

Może chodzi nie tyle o większe chłodzenie co o zmniejszenie wahań temperatury? Te kostki mają zapewne masę i pojemność cieplną większą niż chip i mogą zdecydowanie przeciwdziałać nagłym zmianom temperatury, może były jakieś problemy ze stabilnością i takie rozwiązanie było najtańsze a rozwiązywało problem?

Reply to
Padre

Działa, działa. Czip grzeje się punktowo, więc obszar oddający ciepło jest niewielki. Dzięki naklejce - dużo większy.

__ Irek.N.

Reply to
Irek N.