Do praktykow - uklady cyfrowe CMOS

Witam

Bede projektowal swoj pierwszy "system" z mikroprocesorem + pamiec, moze cos jeszcze np. RTC. I mam watpliwosci:

  1. gdy chce na stale dac niski stan na jeden z pinow pamieci (statyczny RAM, CMOS, 3.3V), np. ~CE to lacze go bezposrednio do masy czy przez rezystor (np. 100ohm)?
  2. gdy chce na stale dac wysoki stan na jeden z pinow pamieci (statyczny RAM, CMOS, 3.3V), to lacze go bezposrednio do +3.3V czy przez rezystor?
  3. niewykorzystanych nozek ukladow CMOS zdaje sie, ze nie mozna pozostawic "wiszacych" - jak je zatem polaczyc? Czy inaczej laczy sie wejscia i wyjscia oraz we/wy?
  4. czy linie adresowe i danych wymagaja podciagania do + ?

Z gory dziekuje za porady Pozdrawiam Adam

Reply to
Adam K.

Witam,

Możesz spokojnie podłączyć bezpośrednio do Vdd lub Vss.

Tak jak wyżej.

Cmos sterowane są napięciem i są wyjątkowo czułe nawet na minimalne prądy. Dlatego wejścia powinny być zawsze do czegoś podłączone. Sam miałem z tym niezły ubaw...

Problem pojawia się wtedy kiedy chcesz np. podłączyć do bramki cmos przełącznik monostabilny. Wtedy siłą rzeczy wejście będzie "wisieć" przez cały czas kiedy przełącznik nie będzie wciśnięty. Rozwiązanie jest jednak całkiem proste - tutaj właśnie się wpina rezystor podłączony bądź do Vss lub Vdd (zależnie co puszczamy przez przełącznik).

Jest to całkiem ładnie pokazane na tej stronie:

Ja osobiście używam 20kΩ bo takie rezystory mam pod ręką. Inne podobnego rzędu wartości równie dobrze się sprawdzą.

Co do wyjść to te są w cmos akurat bezstresowe i można podłączyć bardzo wiele wejść cmos do jednego wyjścia cmos.

Jeśli ciągle istnieją problemy z pływaniem wejść (jakieś zakłócenia, szumy, piki, etc.) to można spróbować użyć przełączników Schmitta. Jest nawet bramka logiczna 4x2xNAND, która ma je na wszystkich wejściach (4093) lub można skorzystać specjalnie temu dedykowanym

40106 lub 4584.

Pozdrawiam,

Radek

Reply to
Radek

Wielkie dzieki za szybka i wyczerpujaca odpowiedz !!

Pozdrawiam Adam

Reply to
Adam K.

Dzieki za cenne porady !!