Czujnik drgań

Hej,

Polecilibyście jakiś czujnik drgań do alarmu rowerowego? :) Najlepiej coś, co daje cyfrowy sygnał (chcę podłączyć do wejścia przerwania uC), ale niekoniecznie. Kupiłem do testów czujnik rtęciowy, ale, co logiczne, wymagana siła wstrząsu zmienia się razem z kątem położenia, poza tym "drganie styków" jest bardzo duże (ale to drugie to nie taki problem, można skompensować prostym RC albo nawet w sofcie). Są jakieś inne patenty? Może coś w rodzaju magnesu na sprężynach w cewce? :) Ważne żeby było wytrzymałe i nie rozleciało się po miesiącu jazdy na rowerze.

PS. Tak, wiem, są na Alledrogo alarmy za 15 zł, ale po co kupować, skoro można zrobić samemu? :)

Pozdr.

Reply to
Adam Wysocki

Akcelerometr dwuosiowy. Tym możesz dowolnie ustawić próg czułośic drgań i to w obu płaszczcznach. Do roweru idealne. Tylko cena nie będzie atrakcyjna w porównaniu do 15zł gotowca.

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@nospam.invalid napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Hej.

Z zamierzchlych czasow pamietam z kaszlaka alarm, w ktorym byl czujnik drgan zbudowany z przetwornika piezoelektrycznego. Ciezko mi to opisac, ale jest to cos podobnego jak w tym projekcie :

(źródło : Praktyczny Elektronik 6/1995)

Jak to jest skuteczne - nie wiem, nie robilem i nie korzystalem nigdy z tego.

pozdrawiam

Reply to
ARO

Piotr "PitLab" Laskowski napisał(a):

Od 26 zł za chip.

Virus_7

Polecilibyście jakiś czujnik drgań do alarmu rowerowego? :) Najlepiej

Witaj, dokladnie takie cos mozesz kupic w kazdej hurtowni z alarmami samochodowymi, sadze ze za ok 20zl, prosty czujnik kupisz.w srodku masz pare elementow i piezo. sadze ze i na allegro bedzie, ale cena samego jak widac tez wyzdza jak gotowiec.

Użytkownik "Michał Trych" snipped-for-privacy@USUNTOtrych.pl napisał :

To juz lepiej kupic gotowy akcelerometr - oszczednosc miejsca i wogole... no chyba ze ktos lubi sie bawic w A Słodowego, to majac jakas pocztowke grajaca, mozna sobie czujnik zmontowac samemu, ale placic za to 20 zeta? Ojapierdziu... to nie jest tyle warte :)

pozdro!

Reply to
ARO

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@nospam.invalid napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

to się stosowało w syrenkach :)

Reply to
blur

Ja onegdaj stestowalem cos takiego:

Czujnikiem byla membranka piezo, np. z pozytywki. Dalej - wzmacniacz ze wsp. emiterem o tak dobranych oporach, zeby plynal przezen normalnie prad rzedu 20uA - 40uA. Dalej - ukladzik rozniczkujacy i tranzystor z niespolaryzowana baza (rezystor z ukladu rozniczkujacego zwiera ja do masy). Odbior sygnalu cyfrowego z kolektora 2-go tranzystora.

Do membranki musisz przylutowac jakis obciaznik, np. rezystor rzedu 0.5W na grubszych nozkach powyginanych w zygzak, albo dluzsza sprezynke (maly obciaznik na koncu poprawia skutecznosc).

Uklad wspolpracowal z mala logika na CD4093 (coby nie od razu sie uzbrajal oraz halasowal nie dluzej jak minute) wyjkiem na 12V i bateryjka 12V (mniejsza od paluszka; starczala na dosyc dlugi czas). Wyjek pozbawiony kawalka obudowy schowany byl pod siodelkiem, a caly ukladzi - w rurze od siodelka.

Dokladnego schematu nie mam, z reszta to nawet dobrze, bo wymyslalem go jako mlode dziecie hen dawno temu. Skutecznosc rozwiazania zostala potwierdzona empirycznie.

pozdr,

Reply to
Fimek