częstotliwości sygnałów na linii telefonicznej...

Potrzebuję, wicie towarzysze, zrobić taki układ, wpinany pod linię telefoniczną, który by mi tam cóś robił, i - potrafił wykryć odłożenienie słuchawki przez dzwoniącego. Znaczy - coby wykryć to " pip pip pip..." , które wtedy pojawia się na linii... Poprzednio zrobiłęm to z wykorzystaniem LM567 i jakoś to nawet działał (strojone na coś koło 400 Hz), ALE - zauważyłem, że po nastrojeniu do działania z jedną centralką telefoniczną , z inną (jakąś letko starawą chyba) to już nie chciało działać, i wymagało przestrajania w warunkach polowych...

Zatem, zastanawiam się, ten ton chyba jest jakoś ustandaryzowany (440 Hz może ?) - i czy na przykład tak MT8870 może lepiej by się do tego nadawał ? Znaczy - nie trzeba stroić, funkcje DTFM to by też dodatkowy wykorzystał (chociaż tego nie muszę mieć), no i - może jakoś "pewniejszy" w działaniu ?

Co myślicie ?

Reply to
sundayman

tow. sundayman napisał:

Skoro z jedną działało, a z druga nie, to znaczy, że ustandaryzowane nie jest, a jeśli nawet, to słabo.

Niewiele myśląc zajrzałem do swojego Linksysa SPA-3102, który u mnie robi za element centrali, a tam ustawienia są na przykład takie:

Off Hook Warning Tone: 480@-10,620@0;10(.125/.125/1+2)

Wszystkie sygnały, to kombinacja *dwóch* tonów o częstotliwości wybranej z 320Hz, 440Hz, 480Hz, 520Hz, 620Hz a czasem również 600Hz, 915Hz,

965Hz, 1371Hz, 1428Hz, 1777Hz oraz 350Hz i 600Hz (może coś pominąłem). Z tym "wszystkie" trochę przesadziłem, bo kilka z rzadka używanych sygnałow jest pojedynczym tonem. Wniosek z tego taki, że chociaż jakiś układ sygnałów może występować częściej od innych, to standardu nie ma i trzeba nastawić się na wykrywanie po pristu "pip pip pip...".
Reply to
Jarosław Sokołowski

niedopsz... No na razie mam taką opcję, żeby pozostawić ten filtr na tym LM-ie, i dorobić w programie procedurę ułatwiającą "dostrojenie" (w czasie instalacji). Wykrywanie impulsowania jakoś tam się sprawdzało "mniej-więcej", no ale to też można poprawić... Bardziej nie podoba mi się konieczność "dostrajania" do lokalnej centrali...raz , że to problem dla instalującego (czyli nie mnie), a dwa - że jak użyszkodnik wymieni centralkę , to może mu przestać działać... Gdzieś się doczytałem , że to "powinno" być w Europie 425Hz, ale jak widać nie zawsze...

Zabezpieczeniem dodatkowym jest niby ograniczenie maksymalnego czasu połączenia (coby się sprzęt nie zawiesić w razie nie wykrycia rozłączenia) ale to wszystko nie do końca mnie się podoba...

Reply to
sundayman

sundayman napisał:

Jest jeszcze odwracanie pętli -- w czasie rozmowy prąd w telefonie płynie w odwrotnym kierunku niż przed i po. Ale w tej chwili też już chyba nie można mieć pewności, że każda centrala to robi.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

Zgadza się - nie każda tak robi. Np. Alcatel S12J robi to za każdym razem (opcja jest domyślnie aktywowana) i można w ten sposób wykryć zarówno nawiązanie połączenia, jak i jego zakończenie. Można też próbować złożyć zamówienie na odwrócenie pętli i o ile jest możliwe, to zostanie zrealizowane. Jeżeli się nie mylę, to Lucent (At&T) 5ESS ma część wyposażeń abonenckich zdolnych do odwrócenia pętli. W takiej sytuacji abonent zostanie przekrosowany na inne, bez zmiany numeru. Piszę o dużych centralach miejskich, bo w małych, wewnątrz zakładowych może być bardzo różnie. Wątkotwórcy proponuję skorzystanie z Wymagań Technicznych Operatora:

ły - częstotliwości, czsy trwania i poziomy są podane od strony 17. Jeżeli nie jest podłączony do sieci TP, to ma prawo wymagać od swojego operatora udostępnienia podobnego dokumentu. Maciek

Reply to
Maciek

Użytkownik sundayman napisał:

Obok, pod postem Jarka Sokołowskiego podałem link do Wymagań Technicznych Operatora. Zobacz, czy jesteś w stanie sprawdzić te częstotliwości. Może zadałeś zbyt ostre wymagania? Między 400 a 425 Hz jest niewielka różnica i wystarczy nieco szerzej wykrywać? Maciek

Reply to
Maciek

Pan Maciek napisał:

Dlaczego tylko nieco? Najlepiej chyba wykrywać bardzo szeroko sam fakt robienia "pip pip pip...", czyli sygnał o prostokątnej obwiedni i dowolnej częstotliowości "pip".

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

No nie przesadzałbym...jednak chyba lepiej to jakoś zawęzić, a i potem sprawdzić taki sygnał będzie łatwiej. No zobacze, spróbuję zrobić filtr 380 - 430, i potem z tego sygnału sprawdzać...

Reply to
sundayman

Dzięki za link. Z tego co tam jest, to by wynikało, że to ma prawo być w zakresie 350-450 mniej więcej... No dobrze, zobaczę co się z tym da zrobić.

Reply to
sundayman

Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

A użytkownicy wynalazku wątkotwórcy dojdą, że można robić sobie jaja, wydając z siebie w miarę rytmiczne "buuup... buuup...buuup", bo tak to mniej więcej brzmi :-) Jak się nie da uzyskać odwrócenia baterii, to trzeba kombinować z dźwiękami. Maciek

Reply to
Maciek

Pan Maciek napisał:

A to nie mogą nagrać na dyktafonie oryginalnego "buuup... buuup...buuup"? Jak ktoś jest jajcarz, to na takiego nie ma rady. Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

e, o to się specjalnie nie martwię :) Najpierw to trzeba się dodzwonić (wiedzieć gdzie), potem znać hasło, a w ogóle nie wyobrażam sobie, żeby akurat ktoś się bawił wyłączaniem... Tak, że to problem nie jest imho.

Reply to
sundayman

Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

Dyktafonem nie będzie jaj. Jak dobiorą właściwy, ludzki głos, to będzie dopiero ubaw. Coś mi się kołaczą po głowie opisy dawnego phreakowania (???) po amerykańsku. Np. znaleźli jakiś gwizdek powodujący zaliczenie wrzuconej monety, czy inne takie duperele. Jakieś blue boxy, czy inne takie. Stąd mi się kojarzyło. U nas to nie działało ale Amerykanie mieli wcześniej nowoczesne centrale, które jednak na początku jeszcze nie były idioto odporne. Dzięki temu powstało u nich sporo dziwnych patentów. Dopiero potem dorobili się zabezpieczeń. A z nimi reszta świata. Maciek

Reply to
Maciek

np.

placenie karta kredytowa przez telefon poprzez podanie jej numeru i nic wiecej.

facet dawal swojej kochance karte i idz kochanie na zakupy i kup sobie cos ladnego

zrobienie przelewu po zalogowaniu sie do banku (login/haslo) i zadnej dalszej autoryzacji przelewow.

Reply to
adresss