Czemu przebiło triaka?

Taki układ:

CON1 (AC IN) -- wejście 230V. CON2 (HEATER) -- wyjście na piec (900W). CON3 (FAN) miał być wyjściem na wentylator, ale nie jest podłączony.

Przez jakiś czas działało, ale przestało. Piec dostaje zasilanie cały czas, LED czerwony nie świeci (tzn. jak komputer wysteruje i ściągnie HTR do masy, to świeci, ale nie zmienia to zasilania pieca). Znaczy, przebiło. Albo triak TR1, albo triak w OK1.

Czemu mogło przebić? I, co ważniejsze, co można zrobić, żeby nie przebiło na przyszłość? Nie chcę wymieniać bez zrozumienia, czemu przebiło, żeby znowu nie przebiło.

Za mały R1? Przydałyby się jakieś filtry?

Reply to
Adam Wysocki

Moim zdaniem zdechł OK1, bo przy 56 omach jego prąd w najgorszym przypadku to 5,8A, a katalogowe maksimum I_TSM to 1A.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 02.04.2018 o 00:49, Adam Wysocki pisze:

Prąd LED w optotriaku musi być co najmniej 5mA, zmniejsz R7 i R8 do połowy. Dlaczego nie zrobiłeś układu od strony sieci zgodnie z datasheetem? R4 jest od czapy, R1 także. Odpowiednio policzony snubber na pewno nie zaszkodzi. Warystor na wejściu też.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Ta kostka załącza w zerze, tu jest przy około 20V, góra 400mA.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2018-04-02 o 00:49, Adam Wysocki pisze:

Brak snubera, kable robią indukcyjność i ci zabiły triaka, czemu dałeś snuber tylko na wentylator?

Reply to
Janusz

OK, nie zauważyłem. W takim razie sam jestem ciekaw, co mu zabiło ten triak.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Prawdopodobnie najprostsza rzecz: dał czteroamperowego triaka do obciążenia 900W, bez żadnego zapasu.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Szacując na oko (1,8+1.2V, zaniedbywalny VCE_SAT), to tam płynie 6mA. Rada słuszna, ale już teraz ta część powinna działać dobrze. Strona wysokonapięciowa jest jakaś dziwaczna.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 02.04.2018 o 13:14, Janusz pisze:

I to bardzo dziwny snubber. Oporność 2k4 na oko kilkadziesiąt razy za duża. Ciekawe, jakie dał oporniki.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Strasznie na styk liczysz. Dla najgorszego przypadku 1.5V (dioda w optotriaku) + 2.5V (czerwony LED według Kingbrighta), i mamy kłopot.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Dlatego nie neguję słuszności porady, ale dla typowych wartości, nowych elementów i sensownego zakresu temperatur powinno działać poprawnie. I z postu wyczytuję, że działało.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 02.04.2018 o 09:38, Paweł Pawłowicz pisze:

Jesteś pewny, że to nie uszkodzenie termiczne? Przy 4A na triaku pewnie się wydzieli jakieś 4...5W. Radiator jest odpowiednio duży?

ja tam widzę jakieś ~10mA: (5V-1,5V)/330R.

Reply to
Zbych

W dniu 02.04.2018 o 13:45, Zbych pisze:

Mój błąd, jeszcze LED tam jest w szeregu.

Reply to
Zbych

Noo faktycznie, nawet nie zwróciłem uwagi na wartości, max się daje 100om.

Reply to
Janusz

I pewnie bez radiatora, a moc na oko to tak z 4-6W się wydzieli.

Reply to
Janusz

W dniu 2018-04-02 o 00:49, Adam Wysocki pisze:

Moim zdaniem ten układ nie przetrzymałby testu surge (EN 61000-4-5). Test ten ma symulować przepięcia jakie zdarzają się w sieci energetycznej, między innymi na skutek wyładowań atmosferycznych (nawet jak burza jest tak daleko, że jaj nie słychać).

Dla zasilania AC (notatki sprzed 10 lat - nie wiem, czy coś się nie zmieniło) powinno się testować impulsem 2kV (line-GND) i 1kV (line-line). Impuls testujący ma 50us i impedancję rzędu chyba 1om.

Koniecznie zaprojektuj wejście tak, aby taki impuls był dla niego niegroźny (w każdym stanie urządzenia), a potem dopiero szukaj dalej. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 03.04.2018 o 18:24, Piotr Gałka pisze:

Ja obstawiam przegrzanie triaka. Triak wcale się tak bardzo nie boi przepięć. Najwyżej się włączy. Co prawda nie lubi zbyt szybkiego narastania prądu. Obciążalność na przetężenia tez ma bardzo solidną. No chyba, że właśnie optotriak się załączył w dowolnym momencie, to bramka dostanie spory impuls. Ale to też pewnie przetrwa. W każdym razie triak tutaj raczej 12-16A powinien być + dopasowany radiator.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EdiM

W dniu 2018-04-03 o 19:29, EdiM pisze:

Możliwe, że nie mam racji. Nigdy nic z triakami nie robiłem. Nie mam wyczucia czy jakby się włączył z powodu za dużego napięcia to czy wytrzyma ten stan przejściowy, czy nie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

P.G.

Jest dokładnie odwrotnie jak piszesz. Triak toleruje doskonale duże prądy i przeciążenia. Załącza się bardzo szybko i straty komutacyjne są bardzo małe. Triak w TO-92 potrafi sterować 50-watowym silnikiem. Ale jest bardzo wrażliwy na przepięcia i na szybkość narastania. Szybko narastające napięcie potrafi go załączyć w czasie gdy powinien być wyłączony. Jak walnął tak że struktura ma zwarcia między nogami to na 99% na skutek przepięcia. Marvin

Reply to
Marvin

Dodam jeszcze że obciążenie rezystancyjne włączamy w zerze, a indukcyjne (trafo, silnik) w maksimum napięcia.Wiele układów amatorskich włącza obciążenie indukcyjne w zerze i takie coś może zabić triak tym razem na skutek b. dużego prądu udarowego wynikającego z nasyconego przez moment rdzenia. Prąd udarowy jest wówczas ograniczany tylko przez rezystancję uzwojenia (bo nasycony rdzeń nie ma reaktancji indukcyjnej). Marvin

Reply to
Marvin