co zamiast BF245 ?

No więc eksperymentuję sobie z tymi czujnikami piezo , i potrzebny jest tam tranzystor N-FET.

Mam jeszcze parę sztuk BF245B - z nimi układ działa najlepiej. No ale, to już chyba nie do kupienia obecnie.

Chodzi o ten prosty układ ;

Zrobiłem próbę z jakimś 2SK... który mam pod ręką - no działa, ale zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim na oko gorsza liniowość (sinusoida jakaś dziwna na wyjściu).

Czym by tu współczesnym zastąpić BF245 ? Najlepiej, żeby w SMD oczywiście, no ale niekoniecznie.I coby miało jakieś powtarzalne parametry :)

Pamiętam, że te BF245 cholerycznie awaryjne były. Jak to dziś jest z N-Fetami ?

Reply to
sundayman

aa, podobno BF545 go zastępywa.

Reply to
sundayman

W dniu 2014-11-15 00:50, sundayman pisze:

Zastąpiony przez BF545A,B,C SOT-23

Reply to
Andrzej

Dnia Sat, 15 Nov 2014 00:50:05 +0100, sundayman napisał(a):

zwany tez j-FET (junction FET).

Mozna by zastapic jakims depleted/depletin mode mosfet (z kanalem zubazanym).

Albo i zwyklym mosfetem po odpowiedniej polaryzacji.

A punkt pracy odpowiedni ?

A w ogole dziala ? Bo ta plytka dziala na wyginanie, powinna pod nia byc dziura w tym metalu, a nie widze aby o tym wspomnieli :-)

Nie uzywalem ... ale j-FET powinien byc dosc odporny...

Działa zaskakująco dobrze. Po przyklejeniu na płytkę ALU 1.5mm 30x50mm, taki prostokąt bez żadnych otworów, daje sygnał wyjściowy 2.5V dla 1 kHz (oczywiście na wyjściu wzmacniacza z tym BF245).

Przetwornik piezo przyklejony "po całości", bez żadnych otworów pod nim, za pomocą poxipolu.

AKG C411 w tych samych warunkach daje kilkadziesiąt mV. Nawet bez żadnego wzmacniacza - sam przetwornik z podłączonym równolegle rezystorem 1k daje jakieś 800 mV.

Czyli - podejrzanie dziwnie dobrze się spisuje. Ale podkreślam - ten zwykły, okrągły. Foliowy dużo gorzej.

Trochę inaczej wygląda charakterystyka częstotliwościowa piezo niż AKG C411- ale nie przebadałem jeszcze dokładnie.

Reply to
sundayman

Swoją drogą, genialne elementy. Zadziwia mnie, w jak niewielu miejscach się je stosuje.

JFET ma też tę dodatkową zaletę, że działa przy odwrotnej polaryzacji bramki. Łatwo zrobić np. źródło prądowe AC.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 15.11.2014 o 00:50, sundayman pisze:

Dobierając R2 (lub R3) uzyskaj napięcie na drenie trochę wyższe od połowy napięcia zasilania (najlepiej dobrać rez. tak aby uzyskać w przybliżeniu symetryczne obcinanie sygnału). Tak można ustawić pi*oko punkt pracy.

RR

W dniu 2014-11-15 00:50, sundayman pisze:

Mam małe wiaderko BF245 parowanych. Ale klasy A, niestety. W układzie zamieniłbym diody na złącza BC tranzystora.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz