CC1000PP + AVR AtmegaX + max232 - wybór elementów

Witam!

Mam do skonstruowania urządzenie komunikujące się bezprzewodowo. Z góry narzucony mam moduł CC1000PP Chipcon'a. Reszta pozostaje w mojej gestii. Teraz pytanie: Jaki procek wybrać (AVR) ? Pytam z dwóch względów:

1) Z jakim zasilaniem - 3V czy 5V ? CC1000PP jest zasilane z 3V. Łatwiej będzie dokonać konwersji poziomów pomiędzy CC1000PP a prockiem czy pomiedzy MAX232 a prockiem? Czytałem coś o układzie MAX3232 ale troszeczke się zakręciłem- pojawiają się głosy, że 1 na 4 z takich układów działa prawidłowo. Jak wygląda sprawa JTAGA i 3V? 2) Drugą kwestią jest pojemność pamięci procesora. Program w nim zamieszczony odpowiedzialny będzie za odbiór danych z CC1000 i przesyłanie ich do komputera jak i w drugą stronę: komputer -> tworzenie pakietów+crc -> CC1000PP
Reply to
Krzysztof

ja bede robic prace inżynierska na CC1000

na stronie propox sa gotowe moduły

AzaZeL

Reply to
AzaZeL

U mnie też jest to praca zaliczeniowa! Właśnie z gotowego modułu będę korzystał.

Pozdrawiam

PS.: może mała współpraca w postępach?

Użytkownik "AzaZeL" <AzaZeL snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dkvej2$2lm$ snipped-for-privacy@bgnet.pl...

Reply to
Krzysztof

Robiłem coś podobnego. Wszystko pracowało na 3V. Jako driver RS232 pierwotnie użyłem układy ST3232 a obecnie mam układ na dwu tranzystorach, ale jestem z niego średnio zadowolony, bo ogranicza mi transmisję do

19200bps, chociaż w Twoim rozwiązaniu nie jest to krytyczne - i tak nie dasz rady wysyłać szybciej.

Mnie zawsze działały wszystkie. Nie wiem w czym problem.

JTAGa nie używam, więc nie wiem, natomiast AVRy pracujące na 3V bezproblemowo programuję programatorem ISP na port równoległy zawierający driver 74LVC244. Do tego soft Adama Dybkowskiego.

Na to musisz sam sobie odpowiedzieć. Moim zdaniem nie ma sensu robić ramki radiowej dłuższej niż 20-30 bajtów. Ja bym się spokojnie zmieścił w kontrolerze z 128 bajtami pamięci, czyli praktycznie kazdy AVR do tego się nada. Dobre aby kontroler miał konwerter A/D do pomiaru siły sygnału na pinie RSSI transceivera, oraz EEPROM do przechowania konfiguracji np numeru kanału itp. Rozmiar pamięci programu nie jest krytyczny. Obsługa transceivera i wymiana prostych ramek między dwoma urządzeniami zajmuje mi ok 700 bajtów kodu dla

8051. Można założyć że wszystko zmieści się w 2k pamięci AVRa.
Reply to
PitLab

chetnie :)

bedzie to "system monitorowania obiektów wykorzystujacy łaczność radiowa"

robie to na atmega 32, lcd graficzny program bedzie w jezyku C

tzn bede robic bo narazie czekam na moduły maja przyjść niedługo

a Ty co bedziesz robic?

studiuje na Politechnice Śląskiej

AzaZeL

Reply to
AzaZeL

Krzysztof napisał(a):

z doswiadczenia ci powiem, ze atmega (bez literki L na koncu) bez zadnego problemu chodzi od 2.8v w gore. Podobnie max232 najzwyklejszy. (uzywalem w wersji teksasa przewaznie). W zasadzie caly hardware chodzi stabilnie przy 3 i 3.3v, jedynie zegar wewnetrzny (rc) w avr mi troszke nierowno chodzil, przy najwyzszych predkosciach uart sie gubil. Ale jak dasz zewnetrzny kwarc to problemu nie bedzie.

Reply to
BartekK

Jakiej "atmegi" bedziesz używał? - 5 czy 3 V ?? Ja studiuję na politechnice Wrocławskiej a moim tematem jest sam modem oraz ewentualne sprzężenie tych modemów w sieć.

Użytkownik "AzaZeL" <AzaZeL snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dkvjgq$lup$ snipped-for-privacy@bgnet.pl...

. .

Reply to
Krzysztof

PitLab napisał(a):

Działają wszystkie, ale w szczegółach sa już istotne róznice. Np. w zakresie napięć zasilania. Układy ADM202/ADM232 przewidziane na 5v, pracują bez problemu również przy zasilaniu z 3v. A z kolei ST3232, powienien wg pdf'a pracować przy zasilaniu w zakresie

3-5v, ale w praktyce zasilany z 5v daje sygnał na poziomie RS na tyle zniekształcony, że pojawiają się błędy w transmisji. A tutaj praktyczny pokaz wyżej opisanych spostrzeżeń:

Avr'y 5-cio voltowe bez problemu chodzą od 3v ale przy niższym napięciu nie dadza się się już programować. Tak samo wersje 3v będą działać od ok 1.8v ale też nie ma szans na zaprogramowanie przy takim napięciu.

Reply to
"Miłosz K."

W takim razie zdecyduję się chyba zrobić wersję z 5V Atmegą i 5V max232. W razie gdyby nie chodziło to jest możliwość wstawienia pomiędzy nimi jakiegoś konwertera poziomów działającego w obie strony?

Użytkownik "BartekK" snipped-for-privacy@drut.org napisał w wiadomości news:dl039e$t8v$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Reply to
Krzysztof

Skupiasz się na banałach (RS232 i programowanie) kiedy istotą problemu jest moduł radiowy, który nie będzie pracował na 5V. W takim rozwiązaniu musisz dać dwa stabilizatory i stosować konwerter napięć (np układzie z otwartym kolektorem). Po co to wszystko? Jeżeli boisz się programowania kontrolera przy 3V to przewidź możliwość wyjęcia modułu radiowego i zasilenia ukladu z 5V na czas programowania (RS232 w tym czasie nie jest istotny). To tak na wypadek gdyby żal Ci było tych 5zł i pół godziny na wykonanie programatora 3V. Kosz elementów w obu wersjach napięciowych jest zbliżony. Koledzy sugerują że układy pracuja poza zakresem określonym przez producenta. Moim zdaniem jest to zupelnie niepotrzebne przeginanie, które wczesniej czy później spowoduje kłopoty.

Reply to
PitLab

Użytkownik Krzysztof napisał:

Zrób sobie na elementach dyskretnych. Tylko poczytaj o poziomach loogicznych napięć po obu stronach.

Reply to
A.Grodecki

Faktycznie boję się programowania bo nie wiem czy JTAG ICE będzie poprawnie działał przy tym napięciu, nie mogłem doszukać się tego w jego opisie. A może zna ktoś jakiś link do schematu programatora pod 3V, choćby ISP? Choć wtedy będę pozbawiony trybu debug?

Użytkownik "PitLab" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dl1ge2$2pmt$ snipped-for-privacy@node3.news.atman.pl...

Reply to
Krzysztof

A co będzie, gdy użyję AVR w wersji 3V czy 8 MHz mi wystarczy?

Użytkownik "PitLab" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dl1ge2$2pmt$ snipped-for-privacy@node3.news.atman.pl...

Reply to
Krzysztof

Poszukaj w googlach pod hasłem STK200. Prosty programator na jednej kostce

244. U siebie mam zmontowane na scalaku serii LVC i działa bez problemu zarówno na 3 i 5V. Sprawdź w dokumentacji, być może na seri HC też pójdzie. A co do trybu debug to chyba tylko większe megi mają złacze JTAG. Do tak prostego zadania wystarczy nawet ATtiny. Moim zdaniem STK200 jest bardziej uniwersalny.

To zależy co chcesz robić. Odebranie danych, zlożenie pakietu, policzenie sumy kontrolnej i wysłanie tego w manchesterze nie wymaga specjalnie dużej mocy obliczeniowej. Przy tym zegarze kontroler pewnie będzie spał przez 80% czasu ;-)

Reply to
PitLab

Dzięki serdeczne za konkretną odpowiedź. Jeśli chodzi o wybór procesora to bardziej od mocy obliczeniowej martwi mnie ilość pamięci programu. Sugeruję się pracą wykonaną przez studenta poprzedniego roku. Napisał on w niej, że na obliczanie sumy kontrolnej brakło mu pamięci procesora... hmmm Teraz myślę, że mógł troszkę ściemniać bo brakło mu czasu... Przewiduję jednak w moim projekcie możliwość rozbudowy o dodatkowe funkcje - np. dodanie jakiegoś protokołu, który nadzorowałby dostęp do łącza.

Użytkownik "PitLab" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dl1v1v$2sql$ snipped-for-privacy@node3.news.atman.pl...

Reply to
Krzysztof

Jak sama nazwa wskazuje suma to suma. Wykonanie pętli sumującej n danych nie jest zbyt pamięciożerne ;-) Oczywiście można stosować bardziej wyrafinowane metody nadmiarowe pozwalajace odtworzyć uszkodzony pakiet danych, ale tu Ci nie pomogę. Zresztą o takich rzeczach uczycie się w swojej szkole. Ja jestem tylko prosty chłopak ze wsi i w porywach ambicji zaimplementowałem kiedyś CRC8. Liczenia jest sporo więcej, natomiast moje ograniczone umiejętności nie pozwoliły mi dostrzec korzyści wynikających z CRC nad prostą sumą modulo 256.

Pod względem programowym w przypadku AVRów przesiadka na większy kontroler jest w zasadzie formalnością.

Reply to
PitLab

Użytkownik "Krzysztof" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dl1tpi$mqb$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Witam,

Świat idzie do przodu :) Proponuję rozejrzeć się na stronie producenta i sprawdzić co ma do zaoferowania.Używaj nowszych modeli procesorków - np. coś serii ATMega48, 88 - będziesz miał 3V i więcej niż 8MHz plus wszystkie bajery (i to w specyfikacji, a nie "pójdzie-albo-nie-pójdzie")- w cenie myślę że bardzo atrakcyjnej (szczególnie jeżeli chodzi o 2 sztuki prototypów) - zresztą jest też kilka innych ciekawych typów, producent tak całkiem nie śpi, co jakiś czas pojawiają się nowe, ciekawsze modele. Dostępność możesz sprawdzić np w

dostaniesz tam też ST3232 który chodzi na 3V, stabilizator 3V i cała potrzebna reszta się też znajdzie. Sprzęt w zasadzie jest bardzo prosty, dużo więcej pola do popisu będziesz miał w oprogramowaniu, samo uruchomienie i wysłanie prostej ramki nie jest specjalnie trudne, choć wymaga przebrnięcia przez sporo różnych rejestrów. Ale napisanie porządnego programu (z jakimś przyjemnym protokołem, porządnym CRC, potwierdzeniami, dużym buforem z ponownym wysyłaniem błędnych ramek, kontrolą stanu łącza, zmianą np. prędkości i kanału w wypadku słabej łączności itp itd) może już zająć trochę czasu - sam pisałem, testowałem, poprawiałem aż w końcu uznałem że zasięg i tak mnie nie zadowala i moduły wylądowały w kącie :D

Pozdrawiam Wojtek

Reply to
wojt

Użytkownik wojt napisał:

...aż w końcu uznałem że zasięg i tak mnie nie

A jaki był zasięg? I w jakich warunkach?

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dl35bb$io9$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Stabilny około 300m, potrzebowałem 400m - czasami chodziło, czasami nie chciało. Otwarta przestrzeń - szczere pole za wsią :). Antenki - prętowe, na

433MHz, raczej nie badziewia, ale dookólne. Prędkości minimalne, kodowanie menchester. Nie wiem, może coś było nie tak - ale że pewne fabryczne urządzenie działało na bardzo podobną odległość, więc uznałem że tak ma być i poddałem się. Jeżeli macie inne doświadczenia to piszczie (ale takie faktyczne zasięgi, stabilne, sprawdzone, zauważyłem że większość producentów podaje na swoich urządzeniach 10mW zasięgi "w dobrych warunkach do 1km" co wydaje mi się bzdurą).

Pozdrawiam Wojtek

Reply to
wojt

Użytkownik wojt napisał:

sekret mnicha moze kryc sie w antenie kierunkowej, chocby byle dipol z reflektorem

Reply to
AlexY